Friday, Mar 3, 2023

صفحه نخست » نظام عرضه و برداشت اسکناس از بانک ها را محدود کرد

bank.jpgایندیپندنت فارسی - با گذشت کمتر از سه ماه از آغاز کارزار خروج سپرده‌های بانکی در ایران، مدیرعامل چند بانک از موفقیت این کارزار و سیاست‌های بانک مرکزی برای مقابله با آن پرده برداشتند.

این مدیران در گفت‌وگو با سایت «اعتماد آنلاین» گفتند که پس از آنکه این کارزار به افزایش تقاضا برای برداشت پول از بانک‌ها منجر شد، بانک مرکزی عرضه اسکناس و برداشت آن را محدود کرد.

مدیران شعب بانک‌های «آینده»، «اقتصاد نوین» و «سپه» می‌گویند بانک مرکزی علاوه بر اینکه عرضه اسکناس به بانک‌ها را محدود کرده، بلکه سقف برداشت پول از خود‌پرداز‌ها را از ۵۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان در روز کاهش داده است.

این سیاست همچنان ادامه دارد و مدیران این بانک‌‌ها می‌گویند نمی‌دانند محدودیت‌های اعمال شده تا چه زمانی ادامه دارد.

یکی از روسای شعب بانک آینده هم در این زمینه می‌گوید بانک مرکزی اسکناسی ندارد که به بانک‌ها بدهد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

رئیس یک شعبه بانک اقتصاد نوین هم می‌گوید: «وقتی اعتراض‌ها اوج گرفت برداشت‌ها بیشتر شد و بانک مرکزی دیگر اسکناسی به بانک‌ها نداد تا مانع از برداشت‌های نامتعارف شود.»

او می‌گوید از آنجا که برداشت از خودپرداز بانک‌ها مشمول قوانین پول‌شویی نیست و برداشت از آن‌ها سهل‌تر است، مردم می‌توانند به‌راحتی «پول‌ها را تخلیه کنند.»

رئیس یکی از شعبه‌های بانک سپه هم تایید می‌کند که «ناآرامی‌ها در کاهش توزیع اسکناس اثر داشته است و بانک مرکزی عملا با محدود کردن اسکناس نمی‌خواهد برداشت‌ها افزایش یابد.»

به گفته این مدیر، این محدودیت‌ها ارتباطی با «تحریم‌ها» ندارد و «بانک مرکزی تعمدا پول نقد در اختیار شبکه بانکی نمی‌گذارد.»

در این میان برخی دیگر از مدیران بانک‌ها هم می‌گویند که تحریم‌های بین‌المللی در کاهش عرضه اسکناس موثر است و این مشکل ارتباطی با کارزار برداشت پول ندارد.

مدیر یکی از شعب بانک ملی در این زمینه می‌گوید: «به دلیل تحریم‌ها امکان واردات کاغذ مخصوص اسکناس سخت‌تر شده است.»

به گفته او، در حال حاضر «کاغذ با کیفیت در کشور نیست و اسکناس‌هایی که با کاغذهای موجود تولید می‌شود شش ماه بیشتر در دست مردم دوام ندارد و سریع فرسوده می‌شود و برای همین امسال دیگر پولی چاپ نشده است»

رئیس یکی از شعب بانک تجارت هم خبر داده است که «چون جوهر مخصوص اسکناس نداریم، نمی‌توانیم اسکناس چاپ کنیم. جوهر مخصوص اسکناس وارداتی است و ما نیز تحریم هستیم.»

از مجموعه اظهارات این مدیران بانکی چنین برمی‌آید که هم کارزار اعتراضی و هم تحریم‌ها هر یک به اندازه خود توانسته‌ است بر روند تامین و توزیع اسکناس در ایران تاثیر داشته باشد.

این دو عامل با هدف زمین‌گیر کردن سیستم بانکی جمهوری اسلامی فعال شده‌اند. تحریم‌ها سابقه‌ایی طولانی دارند، اما کارزار خروج پول عمر ‌چندانی ندارد و در مقاطعی از سال به‌خصوص در زمان تشدید اعتراض‌های خیابانی بر شدت آن افزوده شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy