Tuesday, Mar 7, 2023

صفحه نخست » پیام شاهزاده رضا پهلوی به مناسبت ۸ مارچ روز جهانی زن

01_pahlavi.jpgبی بی سی - شاهزاده رضا پهلوی به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن در حساب اینستاگرامش با انتشار یک عکس از حضور زنان در اعتراضات سراسری ایران در پیامی نوشته: «این نخستین روز جهانی زن پس از خیزش انقلابی ایرانیان در پاسخ به قتل مهسا است. در این انقلاب ملی، زنان ایرانی مشعل‌داران مبارزه با رژیمی بوده‌اند که از تاریک‌ترین دخمه‌های ارتجاع برآمده است. فاجعه ۵۷ زندگی چندین نسل از ایرانیان را دگرگون کرد و بزرگترین بازندگان آن، زنان ایرانی بودند.»

آقای پهلوی در ادامه نوشت: خمینی که ۱۵ سال پیش از آن بهمن شوم، مخالفت آشکارش با حقوق زنان را اعلام کرده بود، در فردای به قدرت رسیدن، فرخ‌رو پارساها را به دار کشید و به گلوله بست؛ تبعیض علیه زنان را قانونی، حجاب را اجباری، و زنان را به شهروندان درجه دو بدل کرد. امروز زنان ایرانی، گردآفریدهای زمانه، برای آزادی و آبادی ایران، برای احقاق حقوق از-دست-رفته، و دستیابی به حقوق برابر بپاخاسته‌اند. آنها در ایران آزاد فردا به همه آنچه شایسته آن هستند دست خواهند یافت.

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه، مادر، همسر و دخترانش را نقطه ثقل زندگی خود در چهار دهه گذشته عنوان کرد و نوشت: از این سه نسل از زنان توانا، دانا و مهربان بسیار آموخته‌ام و بهترین‌ها را برای آن‌ها خواسته‌ام و می‌خواهم.

او خطاب به مردان نوشت: «تقاضای من از تک‌تک شما مردان سرزمینم این است که تا آن زمان که برابری حقوقی میان زنان و مردان را در قانون اساسی و قوانین جزایی و مدنی ایران بگنجانیم، بکوشید که برابری و احترام میان زن و مرد را در لحظه لحظه زندگی خود جاری سازید: از خانه و خانواده تا خیابان و محل کار. یقین دارم که در کنار هم پیروز خواهیم شد و ایرانی آزاد و آباد را برای همه ایرانیان خواهیم ساخت.

زن زندگی آزادی
پاینده ایران»

شاهزاده رضا پهلوی در هفته‌های گذشته درارتباط با اعتراضات سراسری در ایران، ملاقات‌های زیادی با اشخاص و چهره‌های سیاسی داشته است.

***بیشتر بخوانید***

فرح پهلوی، آخرین شهبانوی ایران بیانیه‌ای به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زن در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد.

او در این بیانیه گفت: زنان ایرانی با حمایت مردان هم‌میهنمان، خواسته و حق بنیادین زن، زندگی، آزادی را به گوش جهان رساندند.

فرح پهلوی در شروع این بیانیه گفته: روز جهانی زن در حالی فرا رسیده است که زنان سرزمینمان، امسال در صف نخست مبارزه برای به دست آوردن آزادی و حقوق از دست رفته خود هستند.

او در پایان این بیانیه نوشته: روز جهانی زن را همراه با یاد زنان جان باخته گرامی می‌دارم و هم درد زنان آسیب‌دیده، دربند، مادران سوگوار و همه زنان آزادی‌خواه کشورمان هستم. تردیدی ندارم که زنان پیشرو و خستگی‌ناپذیر ایرانی به خواسته‌های خود خواهند رسید و جایگاه ارجمند خود را باز خواهند یافت.


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy