Tuesday, Mar 14, 2023

صفحه نخست » چهار هنرمند سرشناس به حکم قوه قضاییه ممنوع‌المعامله شدند

moamele1.jpgدویچه وله - ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی، کیهان کلهر و مهدی یراحی طی بخشنامه قوه قضاییه جمهوری اسلامی از انجام معامله منع شدند.

طبق بخشنامه‌ای که تصویر آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و تاریخ ۲۳ مهرماه را دارد، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اسامی ۵۳ نفر اشخاص ممنوع‌المعامله را اعلام کرده است.

این بخشنامه اولین بار از سوی مهدی یراحی ترانه‌سرا و خواننده منتشر شد که نام خودش هم در این لیست آمده است. او در توییترش با انتشار تصویر این بخشنامه نوشت: "راضی‌ام از جرم خودم".

jorm.jpgمهدی یراحی که سابقه حمایت از اعتراضات محیط زیستی و صنفی را دارد در جریان اعتراضات سراسری اخیر نیز با انتشار نماهنگ "سرود زن" از اعتراضات حمایت کرد. او تا کنون به دلیل حمایت‌هایش از بسیاری اعتراضات چندین بار ممنوع‌الفعالیت شده و کنسرت‌هایش نیز لغو شده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در عکسی که مهدی یراحی از این بخشنامه منتشر کرده نام سه هنرمند دیگر نیز به چشم می‌خورد: ترانه علیدوستی، بازیگر، اصغر فرهادی، کارگردان و کیهان کلهر، آهنگساز. این افراد همگی از اعتراضات جنبش سراسری اخیر حمایت کرده بودند. ترانه علیدوستی مدتی نیز به همین دلیل در بازداشت بود.

نام برخی از کارمندان تلویزیون "من و تو" نیز در این لیست وجود دارد.

پیشتر در اوایل ماه اسفند منیژه حکمت، کارگردان سرشناس ایرانی نیز در توییترش اعلام کرد که ممنوع‌المعامله و ممنوع‌الکار شده است.

حکم ممنوعیت معامله اولین بار در سال ۱۳۹۶ برای کارمندان بی‌بی‌سی فارسی از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی صادر شد. در سال ۱۳۹۸ نیز کارمندان ایران اینترنشنال از معامله در داخل ایران منع شدند.

بر اساس قوانین ایران ممنوعیت معامله فقط شامل سه گروه است: "اشخاصی که عاقل، بالغ و رشید نیستند، یا به عبارت دیگر فاقد اهلیت هستند، تجار ورشکسته و محکومین دادگاه‌ها". بدین ترتیب منع کردن شهروندانی که دادگاه علیه آنها حکمی صادر نکرده نقض قانون است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy