Sunday, Mar 26, 2023

صفحه نخست » برقراری مجدد روابط جمهوری اسلامی با ریاض، از دیدگاه روزنامه نگار برجسته سعودی

jijehbanner.jpgدر این نوروز، ما شاهد طلوع یک «روز جدید» در روابط عربستان و ایران و در ثبات کل منطقه هستیم

نویسنده: فیصل عباس، روزنامه نگار سعودی

ترجمه: سپیده پورآقایی - ویژه خبرنامه گویا

منبع: عرب نیوز

سعودی‌ها، امروز دلایل زیادی برای شادی و رضایت دارند. این پادشاهی - حداقل در حال حاضرو روی کاغذ - در حفاظت از دستاوردهای عظیم اصلاحات بلندپروازانه‌اش موفق بوده است.

در هفته اول مارس 2020، درست چند روز قبل از اینکه کروناویروس به عنوان یک بیماری همه‌گیر اعلام شود - که موجب تدابیر قرنطینه شد - تعداد انگشت شماری از خوانندگان برجسته ایرانی در اولین شب فرهنگ ایرانی در شهر تاریخی "العلا"ی عربستان اجرا داشتند .

در هفته های قبل از این رویداد، بحث های زیادی پیرامون این شب فرهنگی در پادشاهی سعودی شد. این بحث ها کاملاً قابل درک بود، زیرا تنش های بین ریاض و تهران در اوج بود. این خطر وجود داشت که سایبری ها در شبکه های اجتماعی باعث تحریک واکنش های منفی بشوند و این مساله فرهنگی را تبدیل به جدلی سیاسی کنند.

با این وجود، در آن زمان تصمیم جسورانه ای با هدف جدا کردن عرصه فرهنگ از سیاست و پیگیری فعالیت ها، مطابق انتظار گرفته شد. از رسانه های سعودی هم برای شرکت و پوشش این رویداد دعوت به عمل آمد.

کمیسیون سلطنتی شهر العلا گفت: "این ابتکار، بخشی از اراده پادشاهی عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن العلا به عنوان گهواره تمدنها و فرهنگهای مختلف در طول اعصار گذشته است".

این ابتکارعمل برای اثبات این اصل بود که کشورعربستان سعودی علیه فرهنگ فارسی یا علیه ایرانیان به عنوان یک ملت نیست. گواه این امر آن است که کل بلیط های این رویداد فرهنگی به طور کامل فروش رفت. بسیاری از سعودی ها در حالی که ترانه های ستارگان ایرانی مانند اندی، ابراهیم حامدی ، لیلا فروهر و شادمر عقیلی را به فارسی می خواندند، می رقصیدند.

مشکل پادشاهی همواره سیاست خارجی تهاجمی و توسعه طلبانه رژیم مسلط بر ایران بوده است. از سال ۱۹۷۹، آخوندهای تهران، مأموریت خود را «صدور انقلاب، بی ثبات کردن منطقه و به ویژه تضعیف عربستان سعودی» عنوان کرده اند.

شاخصه این دوران خونین که بیش از چهار دهه به طول انجامید، جنگ، افراط گرایی و همچنین هزینه های عظیمی است که از دست رفتن فرصتها بر جای گذاشت. نوروز امسال (جشن سنتی کهن که نشانگر آغاز سال جدید ایرانی است)، ما شاهد طلوع یک "روز نو" در روابط سعودی و ایران و در نتیجه در ایجاد ثبات در کل منطقه هستیم.

ده روز پیش و در پاسخ به ابتکاری سطح بالا از سوی چین، نمایندگان دولت های سعودی و ایران با هدف بازگرداندن روابط دیپلماتیک، برای اولین بار پس از هفت سال توافق کردند. از آن زمان، جزئیات جدیدی در مورد این توافق نامه دگرگون کننده، عیان شده است.

بر اساس گزارش چند روز پیش رویترز و بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دو مقام رژیم ایران، نارضایتی در تهران در مواجهه با انزوای رژیم در سپتامبر گذشته به اوج خود رسید. به گفته این خبرگزاری، در این زمان بود که رهبر رژیم ایران، علی خامنه ای، به دلیل کندی مذاکرات دو جانبه، صبر و شکیبایی اش را از دست داد. پس از آن، او تیم سیاست خارجی خود را احضار کرد تا در مورد راه های تسریع در روند ترمیم پیوند با ریاض بحث کنند.

این مساله سرانجام منجر به وساطت چین شد که مایل به گرفتن ابتکار عمل در این زمینه بود. چین پیشنهاد کرد که در سفر رئیس جمهور "شی جینپینگ" به ریاض در دسامبر گذشته، نقش میانجی برای مذاکره با هدف توافق بین ایران و سعودی را ایفا کند.

یک منبع سعودی، در یکی از جلسات اطلاعاتی اخیر با روزنامه نگاران سعودی، آنچه را که بعداً رویترز منتشر نمود، تأیید کرد. وی توضیح داد که این توافق بر اساس سه ستون بنا شده است:

احترام به حاکمیت کشورهای منطقه، ترمیم روابط دیپلماتیک در دو ماه آینده و از سرگیری معاهدات پیشین بین ایران و عربستان سعودی سعودی، به ویژه توافق نامه امنیتی ۲۰۰۱ که توسط وزیر کشور وقت سعودی، شاهزاده نایف بن عبدالعزیز و همتای ایرانی وی، حسن روحانی، به امضا رسیده بود.

تا کنون، جزئیات دیگری در مورد این توافق درز کرده، از جمله اینکه ریاض و تهران با تعهد دو جانبه تنش زدایی در زمینه های نظامی، اطلاعاتی و سایبری موافقت کرده اند. علاوه بر این، آنها به سایر کشورها اجازه نمی دهند که از قلمروشان برای انجام چنین حملاتی استفاده کنند یا به این حملات کمک کنند.

این ها به چه معنی است؟ اینکه رژیم ایران با تاخیر ازاین مساله آگاه شده است -امیدواریم به شکلی صادقانه و دائمی- که به این راحتی نمی تواند خود را منزوی نگه دارد و با همه همسایگان خود تقابل داشته باشد. در هر حال، دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. باید امیدوار باشیم که این بدان معنی است که تهران صادقانه می خواهد فعالیت های مخرب خود را کنار بگذارد.

در این صورت، بزرگترین برنده نه تنها عربستان سعودی بلکه کل منطقه خواهد بود.

پادشاهی سعودی از همان ابتدا قربانی درگیری بوده است و نه طرف شرور. برای ده ها سال، عربستان سعودی به طور مداوم برای تقویت دفاعی خود، وقت، انرژی و پول سرمایه گذاری می کرد تا فعالیت های خرابکارانه تهران را در مرزهای خود و کشورهای همسایه خنثی کند.

این موارد به ویژه شامل شبه نظامیان حوثی در یمن است که با حمایت تهران و به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین و موشک، غیرنظامیان و شهرهای سعودی را هدف قرار می دهند. حوثی ها به طور مداوم، امنیت دریایی بخش مهمی از مسیر انتقال انرژی برای جهان را تهدید می کنند.

به راستی برنده ی نبردی که از سال ۱۹۷۹ تا اکنون ادامه داشته، چه کسی بوده است؟ حقیقت، مانند زیبایی، ذهنی است. آنچه من با اطمینان می توانم بگویم این است که سعودی‌ها امروز دلایل زیادی برای شادی و رضایت دارند و این پادشاهی - حداقل در حال حاضرو روی کاغذ - در حفاظت از دستاوردهای عظیم اصلاحات بلندپروازانه‌اش موفق بوده است.

انتظار می رود که امسال، عربستان سعودی دارای سریعترین رشد اقتصادی در گروه G20 شود.

این هفته دو خبر مهم منتشر شد. اول این که سعودی ها رسماً دومین مردم خوشحال روی کره زمین هستند. دوم این که از سال ۲۰۱۹، رویدادهای سرگرمی در عربستان سعودی بیش از ۱۲۰میلیون نفر از مخاطبان محلی و بین المللی را جذب کرده اند.

اگر این دستاوردها سزاوار محافظت نباشند، پس چه چیزی سزاوار حفاظت است. اگر به لطف ابتکار چین و بدون جنگ می توان از این دستاوردها حفاظت کرد، پس دلایل بیشتری هم برای خوشحالی وجود دارد.

شما می توانید تعداد زیادی از پیامدهای منطقه ای این توافق را لیست کنید. اگر ایران به توافق نامه احترام بگذارد، ما می توانیم دنیایی را تصور کنیم که در آن یمن، سوریه، عراق و لبنان در صلح و رفاه باشند. آیا این آرزویی بلندپروازانه است؟ آری. آیا ارزش ادامه دارد؟ صد در صد!

در بستر اصلاحات عربستان سعودی ، رسانه اخبار عرب، جشن کریسمس، سال نو یهودی و روز ولنتاین را با نسخه های ویژه جشن گرفت. در طلوع نوروز هم، این آیین ایرانی کهن ایرانی، باید با پوششی ویژه جشن گرفته شود.

سال نو بر همه خوانندگان فارسی زبان ما مبارک!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy