Friday, Mar 31, 2023

صفحه نخست » بررسی "توطئه‌های سپاه" در مجمع مبارزه با تروریسم فراملی

31.jpgدویچه وله - آکادمی بین‌‌المللی اجرای قانون در شهر بوداپست، روزهای ۲۸ و ۲۹ مارس میزبان دومین نشست "مجمع مقابله با ترریسم فراملی" (CTTF) بود؛ نشستی در باره اقدام‌های جمهوری اسلامی در عملیات تروریستی در جهان و شیوه‌های مختلف دور زدن تحریم‌های بین‌المللی .

در این نشست که به همت وزارت خارجه و دادگستری ایالات متحده برگزار شد، نمایندگان دولت‌ها و سازمان‌ها از خاورمیانه، اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکا در شرکت داشتند.

CTTF در سال ۲۰۱۹ به عنوان یک مجمع جهانی برای بهبود آگاهی و هماهنگی بین المللی در مورد فعالیت‌های تروریستی و سایر فعالیت‌های غیرقانونی ایران تأسیس شده است.

بنا بر بیانیه وزارت خارجه آمریکا، حاضران در نشست خاطرنشان کرده‌اند که ایران در خاورمیانه و فراتر از آن، رفتارهایی بی‌ثبات کننده دارد و متفق‌القول بوده‌اند که فعالیت‌های غیرقانونی‌اش در دور زدن تحریم‌ها، یکپارچگی سیستم مالی بین‌المللی و هنجارهای قانونی را تضعیف می‌کند.

از جمله مباحث مطروحه در نشست نیز این بوده که چگونه می‌توان راه‌کار مشترکی برای شناسایی و خنثی کردن توطئه‌های مرتبط با ایران یافت و چگونه با اهرم‌های مالی یا کیفری می‌توان مانع اقدامات مخرب جمهوری اسلامی شد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

جزییات بیشتری در باره راه‌کارها و نتیجه‌گیری‌های حاضران برای مواجهه با فعالیت‌های جمهوری اسلامی اعلام نشده است.

مقامات وزارت خزانه داری، اداره تحقیقات فدرال و مرکز ملی مبارزه با تروریسم نیز در این نشست شرکت داشتند.

این نشست در حالی روی اقدام‌های بی‌ثبات کننده سپاه پاسداران و شاخه برون مرزی آن (قدس) در منطقه و در جهان تاکید داشته که بحث تروریستی‌خواندن سپاه هفته‌هاست مطالبه اپوزیسیون و دیاسپورای ایرانی است.

واشینگتن از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ سپاه را وارد فهرست تروریستی خود کرده اما دولت‌های اروپایی هنوز در این باره به توافق نرسیده‌اند. پارلمان اروپا سه ماه قبل مصوبه‌ای در این خصوص تصویب کرده که الزام‌آور محسوب نمی‌شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله گفته است که این اقدام از نظر حقوقی پیچیده است و بستر آن هنوز فراهم نیست. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز عنوان کرده که اروپا فاقد مبنای قانونی برای تروریستی خواندن سپاه است.

اواخر ماه فوریه، روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی نوشت که دیپلمات‌های آمریکایی معتقدند لندن بهتر است سپاه پاسداران را در قهرست سازمان‌های تروریستی قرار ندهد زیرا این امر باعث تضغیف نقش بریتانیا در ارتباطات دیپلماتیک با تهران خواهد شد. مجلس عوام بریتانیا نیز مانند پارلمان اروپا مصوبه‌ای برای تروریستی خواندن سپاه از رای نمایندگان گذرانده که الزام‌آور نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy