Friday, Mar 31, 2023

صفحه نخست » جمهوری آذربایجان، اتهام ترور نماینده مجلس این کشور را متوجه ایران دانست

31-2.jpgرادیو فردا - سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان می‌گوید تحقیقات و نتایج اولیه بازجویی‌ها حاکی از «دست‌داشتن» جمهوری اسلامی در ترور اخیر نماینده مجلس آذربایجان است.

آیخان حاجی‌زاده، روز جمعه ۱۱ فروردین، بدون اشاره به جزئیات تحقیقات درباره ترور فاضل مصطفی، نماینده منتقد جمهوری اسلامی در پارلمان این کشور، در ادامه گفت اخیرا تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه آذربایجان «افزایش» یافته است.

به گفته او، انجام رزمایش‌های نظامی ایران در مرزهای با آذربایجان، پرواز اخیر یک جنگنده ایرانی در نقطه صفر مرزی، تهدیدات لفظی مقامات ارشد ایران و سپاه پاسداران علیه آذربایجان، حمله تروریستی اخیر به سفارت باکو در تهران و نهایتا ترور یک نماینده مجلس آذربایجان نشان می‌دهد که ایران، «تهدیدات» علیه همسایه شمالی خود را افزایش داده است.

روز گذشته نیز وزارت دفاع جمهوری آذربایجان بیانیه تندی علیه ادعاهای یک مقام ارشد نظامی ایران درباره «حضور اسرائیل و داعش» در خاک این کشور صادر کرد.

در واکنش به این بیانیه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهارات اخیر وزیر خارجه اسرائیل مبنی بر توافق این کشور با جمهوری آذربایجان در مورد «تشکیل یک جبهه متحد علیه ایران» را «سند دیگری از نیات شوم رژیم صهیونیستی جهت تبدیل خاک جمهوری آذربایجان به عرصه تهدید علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دانست و آن را قویا محکوم کرد».

اشاره او به اظهارات اخیر الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در دیدار با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی او است که گفته بود دو کشور با «تهدیدهای یک‌سان روبرو هستند» و «درک دو کشور از تهدیدات ایران نیز مشترک است».

اما وزیر خارجه آذربایجان در سخنان خود، بدون هیچ اشاره‌ای به ایران، از برخوردار شدن کشورش از توانمندی‌های اسرائیل در عرصه‌هایی مانند فناوری پیشرفته، هوش مصنوعی، کشاورزی مدرنیزه و فناوری‌های زمینه آب، سخن گفت.

آقای کنعانی اظهارات آقای کوهن را «تأیید ضمنی جهت‌گیری ضدایرانی همکاری‌های اسرائیل و آذربایجان خواند و خواستار توضیح مقامات دولت باکو در این رابطه شد».

جمهوری آذربایجان برای سه دهه به خاطر ملاحظات سیاسی ایران، از گشایش سفارت در اسرائیل اجتناب کرده بود، اما نهایتا روز چهارشنبه هفته جاری در پی افزایش تنش‌ها با جمهوری اسلامی، خصوصا پس از جنگ قره‌باغ در پاییز ۱۳۹۹، تصمیم خود را برای گشایش سفارت در تل‌آویو، از طریق مصوبه سال گذشته در مجلس باکو، عملی کرد.

در این میان، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز گذشته ادعای اخیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران درباره حضور «اسرائیل و نیروهای داعش» در خاک جمهوری آذربایجان را «افترا و مضحک» خواند.

او گفته بود «مایه ریشخند است، مقام نظامی ارشد کشوری که خود حامی تروریسم است و نامش در کشورهای مختلف با ترور گره خورده، چنین اتهاماتی علیه جمهوری آذربایجان مطرح می‌کند.»

روابط ایران و جمهوری آذربایجان طی ماه‌های گذشته، بویژه پس از حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران، به شدت متشنج شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy