Saturday, Apr 1, 2023

صفحه نخست » واکنش عمادالدین باقی به انتشار فیلم فردی که یک سطل ماست را بر سر دو زن بی‌حجاب خالی می‌کند

mast.jpgباید حامی را مؤاخذه کرد!

عمادالدین باقی

ثمره بیانیه وزارت کشور می شود مشروعیت بخشیدن به اعمال خودسرانه و حمایت از عاملان آن، از زدن تا سطل ماست ریختن بر سر شهروندانی که آنها هم صاحبان کشورند. وزارت کشور حتی اجتهاد کرده و حجاب مورد نظر خودشان را جزو اصول و احکام دینی اعلام‌ داشته در حالی که نه جزو اصول دین است نه فروغ دین، ولی بسیاری از اصول و احکام دین از جمله عدالت، حرمت ربا، حرمت عِرض و دِماء و ... را آشکارا پایمال می‌کنند‌.

به‌جای مواخذه این بیمار ماستی، باید دولتی که امثال او را حمایت می‌کند مؤاخذه کرد. برخی می‌گویند چرا دادستان و‌قوه قضاییه برای مقابله با این جرم مشهود اقدامی نمی‌کنند؟ وقتی سایت قوه قضاییه از بیانیه وزارت کشور حمایت خبری می‌کند آیا می‌توان چنین انتظاری داشت؟

مقابله صاحب فروشگاه و دیگر افراد با این فرد مهاجم به یک مادر و دخترش، نشان از تنفر عمومی و آمادگی جامعه برای مقابله با افراد خودتحمیل‌گر را دارد. اغلب متدینان هم از این رفتارها بیزارند. حکومت اگر عاقل باشد خود را در برابر جامعه قرار نمی دهد.

واکنش‌های دیگر به حمله آمر به معروف با سطل ماست: «با ساچمه هم نشد، چه برسد به ماست»

حجاب اجباری به زور «سطل ماست»

در آستانه فصل گرما در ایران مجموعه امامان جمعه و مقامات حکومتی با تحریک نیروهای «آتش به اختیار» قصد دارند سنگر از دست رفته «حجاب» را از دست گروه بزرگی از زنانی که دیگر حاضر نیستند زیر بار «حجاب اجباری» بروند، پس بگیرند.

عباس عبدی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در واکنش به این اقدام در توییتر نوشت: «زدن دبه ماست نشانه ناتوانی کامل حکومت در راضی کردن طرفداران خود است.» محسن برهانی حقوقدان نیز در واکنش به این اقدام نوشت: «اگر ناهی از منکر از مرحله زبانی فراتر رفت اقدامش دیگر نهی از منکر نیست، جرم است و سایرین حق دارند در برابر این اقدام از خود دفاع کنند.»

از سوی دیگر احمد زید‌آبادی روزنامه‌نگار نزدیک به اصلاح‌طلبان گفته :«عده‌ای از نهادها و افراد ذی‌نفوذ که با سیاسی کردن پوشش بانوان و توصیه به اقدامات تشنج‌زای اجتماعی، در جهت بی‌ثبات‌سازی جامعه تلاش می‌کنند، همدست نتانیاهو هستند تا آرامش کشور را بهم بریزند.»

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نیز با راه‌اندازی کمپینی خواستار جرم‌انگاری کشف حجاب شد، این خبرگزاری نوشت حدود صد هزار نفر خواستار برخورد جدی مسئولان با پدیده بی‌حجابی شده‌اند.

با گذشت چندین ماه از آغاز حرکت مدنی زنان و برداشتن روسری‌ها، مقابله دستگاه‌های حکومتی برای اعمال حجاب اجباری با شکست مواجه شده است.

ویدیوها و تصاویر منتشرشده از شهرهای مختلف ایران، حاکی از حضور پررنگ زنان بی‌حجابی است که با خواست حاکمیت به مخالفت برخاسته‌اند و حق انتخاب پوشش را موضوعی شخصی می‌دانند.

در شرایطی که بنابر تصاویر منتشر شده، زنان با‌حجاب و بی‌حجاب در جامعه در کنار یکدیگر مشاهده می شوند، اما معترضان به آنچه بی‌حجابی می نامند، همچنان به برخورد و گاهی درگیری با دختران و زنان بر سر حجاب ادامه می‌دهند



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy