Saturday, Apr 1, 2023

صفحه نخست » اطلاعیه دادستانی طرقبه در رابطه با درگیری در لبنیاتی شاندیز

dadsetani.jpgرفع پلمب لبنیاتی و بازداشت دو زن مخالف «حجاب»؛ ماست‌پاش به اتهام «اخلال در نظم» دستگیر شد

ایران اینترنشنال - دادستانی طرقبه از بازداشت دو زن که یک لباس‌شخصی در یک لبنیاتی در شاندیز روی سرشان ماست ریخت خبر داد. برای فرد «ماست‌پاش» هم به دلیل «اخلال در نظم» حکم جلب صادر و دستگیر شده است. از سوی دیگر مغازه لبنیاتی که این اتفاق در آن رخ داده رفع پلمب و هشتگ «ماست» در توییتر فارسی ترند شد.

ظهر روز شنبه ۱۲ فروردین، روابط عمومی دادستانی طرقبه با انتشار اطلاعیه‌ای از بازداشت مادر و دختری خبر داد که یک لباس‌شخصی که از او با عنوان بسیجی یاد می‌شود، روی سرشان سطل ماست خالی کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «پس از تظاهر به کشف حجاب توسط دو خانم در ملاء‌عام و برخورد غیرمتعارف یک فرد با این دو خانم، دستورات قضایی لازم در این زمینه صادر و این افراد جلب شدند.»

این گزارش اضافه کرده است: «ضمن دستور برای تحقیق در مورد چگونگی شکل‌گیری اصل ماجرا با دستور قضایی، حکم جلب آن فرد به اتهام توهین عملی و اخلال در نظم و همچنین دو نفر خانم به اتهام ارتکاب فعل حرام به لحاظ تظاهر به کشف حجاب صادر شد.»

دادستانی شهرستان طرقبه همچنین گفت به صاحب واحد صنفی که این اتفاق در آن رقم خورده نیز «جهت رعایت اصول شرعی و قانونی وفق مقررات تذکرات لازم داده شده است».

این ادعا در حالی‌ است که مالک مغازه لبنیات هاجرپور در مصاحبه با سایت رکنا گفت مغازه او ساعت ۱۱ شب جمعه پلمب اما صبح روز شنبه رفع پلمب شده و روز دوشنبه نیز باید «برای ارئه توضیحات» به دادگاه مراجعه کند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

ساعاتی پیش یکی از مخاطبان ویدیویی برای ایران‌اینترنشنال ارسال کرد که نشان می‌داد این مغازه‌ لبنیاتی در شاندیز مشهد پلمب شده است.

رضا حاجی‌حسینی، روزنامه‌نگار، در واکنش به اطلاعیه دادستانی طرقبه آن را «عدالت به روش قوه قضاییه جمهوری اسلامی» توصیف کرد و نوشت: «آن کسی که با ماست حمله کرده را می‌گیریم. بقیه را هم می‌گیریم. بعد عامل حمله را آزاد می‌کنیم اما بقیه را نگه می‌داریم تا ابراز پشیمانی یا اعتراف اجباری کنند که از خارج خط گرفته‌اند.»

روشی قدیمی که به گفته این روزنامه‌نگار «از دیروز قدم به قدم پیش‌بینی شده بود».

روز جمعه ۱۱ فروردین ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد فردی که از او با عنوان بسیجی یاد شده است، در شهر شاندیز سطل ماست را روی سر مادر و دختری که حجاب اجباری بر سر ندارند خالی می‌کند و برخی از مردان حاضر در جمع برای حمایت از زنان، با این فرد درگیر می‌شوند.

در واکنش به انتشار این فیلم، محسن برهانی، حقوقدان و استاد اخراج شده از دانشگاه تهران به دلیل مواضع انتقادی‌اش علیه اعدام معترضان، در توییتی نوشت: «اگر ناهی از منکر از مرحله زبانی فراتر رفت و متعرض حیثیت، جان، مال، حریم خصوصی و حقوق اشخاص شد، این اقدام دیگر نهی از منکر نیست بلکه تجاوزی غیرقانونی و جرم است و سایرین با رعایت ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی، حق دفاع مشروع در قبال رفتار وی را خواهند داشت.»

برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نیز از تقویت «شکاف و دو قطبی» بین مردم بر اثر این حملات و تبعات «تعصب» گفتند. از جمله محمدعلی ابطحی در توییتی نوشت: «کاسه ماست نبود که بر سر دختر مردم ریخته شد. لجن متعفن و تعصبی بود که در طول سال‌ها در مغز ماست‌پاش فرو کرده‌اند.»

داوود حشمتی، روزنامه‌نگار نیز با اشاره به این که سطل ماست آخرین اتفاق در مواجهه با خودداری زنان از حجاب اجباری نیست، پیش‌بینی کرد که «این تقابل» تازه آغاز شده است: «حاکمیت به زودی ناگزیر می‌شود تکلیفش را با خودسری‌ها روشن کند چون در شرایط یک‌دستی قرار دارد. هیچ چیز را نمی‌تواند گردن دیگری بیندازد.»

رضا مهدوی، روزنامه‌نگار نیز در توییتی کنایه‌آمیز به پیش‌بینی اتفاقات بعدی همه‌گیر شدن این ویدیو پرداخت: «برخورد با آقای کچل که با ناهی منکر برخورد کرده، مراسم تقدیر از آقای ماست‌افکن، انتشار فیلم ابراز پشیمانی و عذرخواهی دختران بی‌حجاب توسط اکانت روزنامه همشهری و ایران، پلمب ماست‌بندی به دلیل راه دادن دختران، الهام از این ماجرا و آغاز جنبش برخورد ماستی با بی‌حجابی».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy