Sunday, Apr 2, 2023

صفحه نخست » جنگجوی داعش: در ایران جذب داعش شدم

daesh.jpgعلی‌شیر شهیر - ایندیپندنت فارسی

گروه طالبان در روز یکشنبه، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲(۲ آوریل)، با نشر نوار تصویری متعلق به یک جنگجوی داعش، ادعا کردند یکی از عاملان حمله به داوود مزمل، استاندار این گروه در بلخ، و چند حمله دیگر را دستگیر کرده‌اند.

فردی که در نوار تصویری عضو داعش معرفی می‌شود، ادعا می‌کند در حمله‌های اخیر در افغانستان، به ویژه علیه هزاره‌ها، دست داشته است.

این جنگجوی داعش خود را عین‌الدین فرزند عبدالوکیل با نام مستعار «محمد» از روستای چراغان شهرستان سیغان استان بامیان معرفی می‌کند و می‌گوید ۲ سال‌ونیم پیش، شخصی در ایران او را به گروه داعش جذب کرد و پس از تسلط یافتن طالبان بر افغانستان، او در طرح‌ریزی دست‌کم پنج حمله بزرگ انفجاری، از جمله سه حمله به هزاره‌ها، دست داشته است.

حمله به خودروی «فلان‌کوچ» هزاره‌ها، مرکز فرهنگی تبیان و مسجد «سه دکان» هزاره‌ها در شهر مزارشریف، حمله به استانداری بلخ و کشتن استاندار این ولایت و نیز حمله به مدرسه‌ای در استان سمنگان، از جمله حملاتی است که به ادعای این جنگجوی داعش، او در طرح‌ریزی آن‌ها نقش داشته است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این جنگجوی داعش که بیشتر در شمال افغانستان مستقر بوده، در مورد حمله به یک خودرو در شهر مزارشریف که قربانیان آن هزاره‌تبار بودند، توضیح داد که این حمله را با کارگذاری مین در داخل خودرو انجام داده است.

پنجشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، حوالی ساعت ۷ عصر، دو انفجار پی‌درپی در ناحیه‌های دهم و سوم شهر مزارشریف که بیشتر هزاره‌نشین است، رخ داد. انفجار نخست هنگامی رخ داد که یک خودروی مسافربری در ایستگاه «علی چوپان» در محلی نزدیک به مدرسه سلطان غیاث‌الدین در ناحیه سوم مزارشریف، تازه شروع به حرکت کرده بود. انفجار دوم نیز لحظاتی پس از انفجار نخست، هنگامی که خودروی مسافربری دیگری در ناحیه دهم مسافران را پیاده می‌کرد، رخ داد. فرماندهی پلیس طالبان در مزارشریف، شمار جان‌باختگان این انفجار را ۹ تن و زخمی‌ها را ۱۳ تن اعلام کردند، اما منابع محلی آمار واقعی قربانیان را بیشتر از رقمی دانستند که مسئولان طالبان اعلام کرده بودند.

در مورد حمله به مسجد سه دکان در شهر مزارشریف نیز این جنگجوی داعش ادعا می‌کند نخست او یک کوله‌پشتی حاوی مواد منفجره را در این مسجد جاسازی کرده و سپس شخصی دیگر آن را منفجر کرده است.

یک هفته پیش از این انفجارها، یعنی ظهر روزِ ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، نیز در اثر انفجاری در یک مسجد شیعیان در محله‌ «سه دکان» در شمال روضه در شهر مزارشریف که گروه داعش مسئولیت آن را پذیرفت، بیش از ۳۰ نمازگزار کشته، و بیش از ۹۰ نفر دیگر زخمی شدند.

پیش‌از‌ظهر شنبه، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، مرکز فرهنگی تبیان (وابسته به جمهوری اسلامی ایران) در شهر مزارشریف، آماج حمله تروریستی قرار گرفت. این حادثه در جریان برگزاری مراسم نیمه‌شعبان و تقدیر از خبرنگاران رخ داد. طالبان اعلام کردند در این انفجار دست‌کم دو نفر کشته و حدود ۳۰ تن زخمی شدند.

در نوار تصویری که طالبان از این جنگجوی داعش منتشر کرده‌اند، او در مورد حمله به مرکز فرهنگی تبیان، می‌گوید مدتی به بهانه‌ آموختن کامپیوتر به این مرکز رفت‌و‌آمد می‌کرده و روز حمله نیز بمب را داخل کیف کامپیوتر خود به این مرکز انتقال داده است. او می‌گوید: «بعد از گذاشتن کیف در داخل، بیرون رفتم و پس از چند دقیقه‌ منفجر شد.»

ورود به استانداری بلخ با کفش‌های مین‌گذاری‌شده

جنگجوی داعش همچنین ادعا می‌کند حمله به داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ، را او طرح‌ریزی کرده است. به گفته‌ او، آن‌ها (او و یک جنگجوی تاجیکستانی داعش) نیم ساعت پیش از انجام حمله برای بررسی وضعیت و تدابیر امنیتی ساختمان استانداری بلخ، از جمله نحوه جست‌وجوی بدنی، وارد این مکان شدند. نیم‌ساعت پس از آن، «همکار» او که مواد منفجره را در کفش‌های خود جاسازی کرده بود، خود را به نزدیک استاندار بلخ رساند و منفجر کرد. در نتیجه این انفجار، محمد داوود مزمل و شماری از همراهان و محافظانش کشته و شماری هم زخمی شدند.

حمله‌ به استانداری بلخ، از حمله‌های بزرگ و تاکتیکی گروه داعش از زمان تسلط طالبان بر افغانستان است که در آن یک استاندار و از رهبران قدرتمند طالبان، کشته شد. این انفجار پنجشنبه، دهم اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی رخ داد. در زمان وقوع این حادثه، گفته شد که یک تروریست انتحاری که خود را تا ورودی دفتر استانداری طالبان رسانده بود، هنگام ورود محمد داوود مزمل، استاندار بلخ، به دفتر کارش، خود را منفجرکرد.

حمله به یک مدرسه‌ دینی در استان سمنگان نیز از حمله‌های دیگری است که به ادعای این جنگجوی داعش، او در آن نقش داشته است.

در انفجاری که در یک مدرسه دینی در استان سمنگان در شمال افغانستان رخ داد، دست‌کم ۱۵ دانش‌آموز کشته و بیش از ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند. پس از وقوع این حادثه، آمارهای متفاوتی از شمار قربانیان آن منتشر شد.

نافع تکور، سخنگوی وزارت داخله طالبان، گفت که در نتیجه انفجار در مدرسه «الجهادی» در شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان، دست‌کم ۱۰ دانش‌آموز این مدرسه کشته شده‌اند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام محلی طالبان نوشت که در این انفجار دست‌کم ۱۵ نفر کشته شده‌اند. اما به گفته دو منبع رسمی از سمنگان، پس از این انفجار دست‌کم ۱۷ جسد و ۲۶ زخمی به بیمارستان این استان منتقل شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy