Thursday, Apr 13, 2023

صفحه نخست » نامه ای سرگشاده خطاب به حقوقدانان آشنا به مسایل میراث فرهنگی و تاریخی

miras-farhang-4.jpgروز ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ (۱۲ آوریل ۲۰۲۳)، ابراهیم رئیسی، رییس جمهور حکومت اسلامی، لایحه ای* را در ارتباط با میراث فرهنگی و تاریخی و گردشگری برای تصویب به مجلس اسلامی فرستاد

این لایحه که در آن تاکید شده «به منظور تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی» تهیه شده در بهمن ماه ۱۴۰۱به تصویب هیات وزیران حکومت رسیده است.

طی ۴۴ سال گذشته این حکومت نشان داده است هر قدمی را که «به منظور تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی» برداشته، به ویژه در ارتباط با میراث فرهنگی و تاریخی غیر مذهبی سرزمین مان، علیه مصالح ایران و ایرانی بوده است.

از آنجایی که لایحه ی اخیر نیز نمی تواند از این قانون مثتنی باشد. «بنیاد میراث پاسارگاد» از حقوقدانان ایراندوست آشنا به مسایل میراث فرهنگی، و همچنین کوشندگان حفظ میراث فرهنگی تقاضا می کند تا این لایحه را به دقت ملاحظه کرده و آن چه را که به زیان نگاهبانی و نگاهداری از میراث فرهنگی و تاریخی ایرانزمین در این لایحه هست، اعلام و به اطلاع مردمان ایران که مالکین واقعی این میراث هستند، برسانند

توجه داشته باشیم که براساس تاکید کنوانسیون های حفظ میراث فرهنگی و تاریخی بخش آموزشی سازمان ملل (یونسکو)، «ویرانی یا نابودی میراث فرهنگی و تاریخی هر بخشی از جهان، به منزله »نابودی تجربه های بشری ست و حفظ این آثار جزو وظایف جدی دولت ها می باشد.

روشن است که ما هر اطلاعی را که در تضاد با این کنوانسیون ها باشد،در اختیار سازمان «یونسکو» قرار خواهیم داد.

· متن کامل لایحه

با مهر و سپاس

شکوه میرزادگی - سخنگوی بنیاد میراث پاسارگاد

دکتر نیره انصاری - مشاور حقوقی بنیاد میراث پاسارگاد

www.savepasargad.com



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy