Wednesday, Apr 19, 2023

صفحه نخست » رضا پهلوی، از دید احمد زیدآبادی

za.jpgنقطۀ پایان؟

در اواخر دهۀ هشتاد خورشیدی، هنگامی که روند اصلاحاتِ دوم خردادی با سدّ سکندر مخالفانش در داخل حکومت روبرو شد، من فارغ از هر نوع ارزش‌داوری و صرفاً بر اساس نگاهی تحلیلی، در افق تحولات ایران شانسی برای ظهور دوبارۀ خاندان سلطنتی بخصوص رضا پهلوی در عرصۀ سیاست کشور دیدم و از بیان آن هرچند که مایۀ شگفتی و انکار مخاطبان بود، اباء نداشتم.

به هر حال، زمان گذشت تا اینکه رضا پهلوی در مقابل رسانه ها ظاهر شد و زبان به سخن گشود.

با نخستین صحبت‌های رسانه‌ای آقای پهلوی، میزان استعداد سیاسی و فکری او نمایان شد. او در نظرم فردی بدون برخی خصلت‌های چندش‌آور اهل سیاست، اما ساده و ناآشنا به ظرایف و پیچیدگی‌های امر سیاسی جلوه کرد و هر چه هم بیشتر حرف زد، این ویژگی خود را واضح‌تر به نمایش گذاشت. این نکته را نیز من در همان موقع مطرح کردم و با واکنش تند هودارانش روبرو شدم.

در حال حاضر اما به نظرم کار رضا پهلوی از سادگی گذشته و در دام کسانی گرفتار شده است که متأسفانه شخصیت بی‌شیله پیله و نقش عموماً سمبلیک و نوستالژیک او را در خدمت برنامه‌ای توطئه‌آمیز دنبال می‌کنند.

همان هنگام که رضا پهلوی در بزرگداشت مرحوم آرامش دوستدار بیانیه‌ای شداد و غلاظ در تحسین اندیشۀ نفرت‌پراکنانه و اسلام‎ستیزانۀ او صادر کرد، می‌شد حدس زد که آقای پهلوی در حلقۀ مشاورانی اسیر شده است که یا مطلقاً درکی از ایران و تاریخ و فرهنگ و مسائل آن ندارند و یا "شاهزاده" را عامدانه به سوی تفکری که مؤلفه‌های فرهنگ تاریخی جامعۀ ایرانی را به جنگ می‌طلبد،، هدایت می‌کنند.

از آن بازی سطحی و سرگرم‌کنندۀ "منشورسازی" هم که صرف‌نظر کنیم، آخرین ابتکار رضا پهلوی در سفر به اسرائیل و دیدار با بنیامین نتانیاهوی منفور و منزوی و حضور در پای دیوار ندبه و آن حرف‌های عجیب و غریبِ تداعی کنندۀ افکار منسوخ شدۀ ضد عربی، آن هم در دورۀ سلطۀ دولتی متشکل از احزاب نژادپرست و ارتدوکس و با سابقۀ تروریستی، خود گواه انقطاع پهلوی از واقعیات ایران و منطقه و جهان و به مثابۀ نقطۀ پایانی بر هرگونه نقش جدی او در تحولات آیندۀ ایران است. در این میان او فقط ممکن است در همان سناریوی توطئه‌آمیز دارودستۀ نتانیاهو و حامیان تندرو او در حزب جمهوریخواه آمریکا به کار گرفته شود که این هم از هر جهت برای شخص پهلوی و ایران و منطقه و جهان زیانبار و ویرانگر است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy