Friday, May 12, 2023

صفحه نخست » آزادی دو شهروند فرانسوی زندانی در ایران

france.jpgرادیو فردا - رئیس جمهور فرانسه روز جمعه ۲۲ اردیبهشت خبر داد که برنارد فیلن ۶۴ ساله و بنجامین بریِ‌یر ۳۸ ساله، دو شهروند فرانسوی زندانی در ایران، آزاد شدند. این دو فرانسوی در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت بودند.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، نیز در بیانیه‌ای جداگانه ضمن اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، تأیید کرد که این دو شهروند فرانسوی آزاد شده، هم‌اکنون، در راه بازگشت به فرانسه هستند.

در بیانیۀ خانم کولونا به جزییات بیشتری دربارۀ این تماس تلفنی که روز جمعه انجام گرفت، اشاره نشده است.

پیشتر اوایل همین روز، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نیز خبر آزادی آقای فیلن را منتشر کرده بود.

روابط پاریس و تهران در ماه‌های اخیر به‌دلیل بازداشت هفت شهروند فرانسوی رو به تیرگی گذاشته بود. دولت فرانسه این بازداشت‌های خودسرانه را هم‌ردیفِ «گروگان‌گیری حکومتی» توصیف کرده است.

امانوئل مکرون با اعلام آزادی آقایان فیلن و بری‌یر در توئیتی تأکید کرد که دولت فرانسه به تلاش برای بازگرداندن دیگر شهروندان فرانسوی در ایران ادامه خواهد داد.

برنارد فیلن شهروند دوتابعیتی ایرلند و فرانسه است. او روز ۱۱ مهر ۱۴۰۱ هم‌زمان با موج اعتراضات گستردۀ ماه‌های اخیر در مشهد بازداشت شد.

آقای فیلن که به عنوان مدیر بازاریابی بخش اروپای یک شرکت ثبت‌شده در ایران به اسم «کاروان کوچ» به ایران سفر کرده بود، از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به «تبلیغ علیه نظام» و «عکاسی از ماموران انتظامی و امنیتی» متهم شد و قوه قضاییه نیز در نهایت، این شهروند فرانسوی ۶۴ ساله را به شش سال و نیم حبس محکوم کرد.

بنجامین (بنژامین) بری‌یر ۳۸ ساله، جهانگرد فرانسوی، حدود سه سال پیش در مناطق مرزی ایران و ترکمنستان به دلیل «به پرواز در آوردن پهپاد» بازداشت و سپس به اتهام «جاسوسی» از سوی جمهوری اسلامی به هشت سال و هشت ماه زندان محکوم شد.

او پیش از آزادی از زندان وکیل‌آباد، چند بار در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده بود و اسفندماه پارسال در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی یادآور شد که به‌رغم «تبرئه» از اتهام‌های پیشین خود در دادگاه تجدید نظر، همچنان در مشهد زندانی است.

کشورهای غربی می‌گویند ایران از سیاست گروگان‌گیری اتباع خارجی برای دریافت امتیازات استفاده می‌کند. جمهوری اسلامی شهروندان دوتابعیتی یا خارجی را با اتهامات امنیتی، از جمله جاسوسی بازداشت کرده، اما طی سال‌های گذشته چندین شهروند خارجی را در ازای دریافت امتیازات، پول یا آزادی زندانیان مرتبط با جمهوری اسلامی در خارج، آزاد کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy