Friday, May 19, 2023

صفحه نخست » دنیس راس: جمهوری اسلامی به اندازه کافی از آمریکا نمی‌ترسد

dennisross.jpgمشاور ارشد سه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا احتمال تقابل نظامی اسرائیل و جمهوری اسلامی در آینده‌ای نزدیک را زیاد می‌داند

ایندیپندنت فارسی - دنیس راس، دیپلمات باسابقه آمریکایی و مشاور ارشد سه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، می‌گوید جمهوری اسلامی به اندازه کافی از دولت جو بایدن حساب نمی‌برد. او غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران و مسیر هسته‌ای جمهوری اسلامی را هم «به‌شدت خطرناک» توصیف کرد.

مشاور موسسه مطالعات خاورنزدیک واشنگتن در گفت‌وگو با وب‌سایت اسرائیل هیوم، ضمن انتقاد از سیاست خارجی دولت بایدن، گفت: «به جای اینکه بگوییم همه گزینه‌ها روی میز است، باید بگوییم که ما دموکراسی و دیپلماسی را به عنوان راهی برای حل این موضوع ترجیح می‌دهیم، اما ظاهرا ایرانی‌ها این کار را نمی‌کنند و باید بدانند که ۴۰ سال سرمایه‌گذاری آن‌ها در زیرساخت‌های هسته‌ای در خطر نابودی قرار دارد.»

او که در حوزه سیاست خاورمیانه به سه دولت بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش و باراک اوباما مشاوره می‌داد، معتقد است احتمال درگیری نظامی اسرائیلی‌ها با جمهوری اسلامی در «آینده‌ای نزدیک» وجود دارد و به همین دلیل، از بایدن خواست سفیر دائمی ایالات متحده در اسرائیل را فورا منصوب کند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

دنیس راس در پاسخ به سوال خبرنگار اسرائیل هیوم درباره انفعال دو دهه اخیر ایالات متحده در مقابل عبور جمهوری اسلامی از خط قرمزهای آمریکا در زمینه غنی‌سازی اورانیوم یا گسترش تروریسم در منطقه، پاسخ داد: «ایران آن‌طور که باید از ما بترسد، نمی‌ترسد. آن‌ها باید بفهمند مسیری که در آن قرار دارند، به‌ویژه مسیر هسته‌ای، برای آن‌ها بسیار خطرناک است. این واقعیت که آن‌ها تا ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کنند و ۱۶ آبشار سانتریفیوژ جدید به همراه دیگر سانتریفیوژهای پیشرفته و آی‌آر۶ (IR6) دارند، نشان می‌دهد در مسیری‌اند که حتی اگر برای داشتن سلاح هسته‌ای تصمیمی نگرفته باشند، اگر اراده کنند به آن دست خواهند یافت. آن‌ها قصد دارند به مرحله‌ای برسند که نه‌تنها این گزینه را داشته باشند، که معکوس کردن آن هم دشوار باشد.»

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا در ادامه، از ایالات متحده خواست با افزایش حمایت‌های نظامی از اسرائیل مانند انتقال فناوری قابیلت سوخت‌گیری هوایی جنگنده‌‌ها به این کشور، این پیام را ارسال کند که آمریکا راه اسرائیل را مسدود نخواهد کرد.

دنیس راس گفت: «ما باید اسرائیل را به جلو خط مبارزه هل بدهیم تا فورا این پیام را به ایرانی‌ها ارسال کنیم که ما نه‌تنها جلو اسرائیلی‌ها را نمی‌گیریم، بلکه از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. آمریکا باید برای تجاوز ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه بهایی تعیین کند. ما تاکنون ۸۳ بار از نیروهای نیابتی ایران در سوریه و عراق ضربه خورده‌ایم، اما فقط سه‌بار پاسخ داده‌ایم. آن‌ها به تلفات خود اهمیت می‌دهند. ما باید آن‌ها را طوری بزنیم که انتظار ندارند و خطرناک‌تر از آن‌چیزی ظاهر شویم که فکرش را می‌کنند.»

راس در ادامه، با تمجید از سیاست‌های اصلاح‌گرایانه شاهزاده محمد بن سلمان در عربستان سعودی و حرکت این کشور به سمت مدرنیزاسیون و ملی‌گرایی، اعلام کرد برای عادی‌سازی روابط بین سعودی‌ها و اسرائیل نیاز است آمریکا تضمین‌های بیشتری به عربستان سعودی بدهد و در موضوع‌هایی مانند تجهیز تسلیحاتی یا حل بحران فلسطینی‌ها از این کشور حمایت کند.

مشاور موسسه مطالعات خاورنزدیک واشنگتن در پاسخ به این سوال که آیا دعوت نکردن جو بایدن از نتانیاهو برای سفر به آمریکا به معنای رابطه سرد ایالات متحده با اسرائیل است؟ پاسخ داد: «نه، نه، به دامنه کاری که ما در حال حاضر با اسرائیل داریم نگاه کنید. ما تمرین‌های نظامی بی‌سابقه‌ای با اسرائیل داریم. من فکر می‌کنم بایدن می‌خواهد ببیند بی‌بی (نتانیاهو) همان بی‌بی است که همیشه او را می‌شناخت. من در سه سالی که در دولت اوباما بودم، تعاملات زیادی را با نتانیاهو دیدم و نخست‌وزیر نتانیاهو نیز همیشه معتقد است که آمریکا دوست اسرائیل است. از بین همه روسای‌جمهوری که من برای آن‌ها کار کرده‌ام، بایدن یکی از کسانی است که به نظر من شاید قوی‌ترین ارتباط عاطفی را با اسرائیل را دارد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy