Sunday, May 28, 2023

صفحه نخست » صحبت های جنجالی سردار منصور حقیقت پور در گفتگو با اعتماد

sardar.jpgجریانی خودش را حق، ولایی، انقلابی، حزب‌اللهی و بقیه را فتنه‌گر، جاسوس‌ و ساکتِ فتنه‌ می‌داند

یعنی یک جریان از ۱۵ سال قبل شروع شده و حالا ریشه‌هایش در کجاست باید تحقیق کرد و به آن رسید، اما این جریان که خودش را حق می‌پندارد و خودش را ولایی می‌پندارد و خودش را انقلابی می‌پندارد، خودش را حزب‌اللهی و تابع رهبر می‌پندارد، برای کسی دیگر حریمی قائل نیست و فکر می‌کنند فقط خودشان حق‌اند. بقیه یا فتنه‌گرند یا جاسوس‌اند یا ساکتِ فتنه‌اند یا افراد دیگر...

***

مردم احساس می‌کنند اثربخش نیستند؛ این در سیستم حکمرانی ما سم است

*عملکردی که می‌گویید چقدر می‌تواند در مشارکت انتخابات بعدی اثرگذار باشد؟ چون اگر بخواهیم دو مؤلفه را در انتخابات بررسی کنیم، شورای نگهبان است که بعداً راجع به آن صحبت می‌کنیم، اما با توجه به موضوع عملکرد فعلی، چه مشارکتی را برای اسفند پیش‌بینی می‌کنید؟

اگر شرایط این باشد قطعاً تصمیمات نادرست قوه مجریه توانسته مردم را سرد کند. علی‌رغم اینکه مقام معظم رهبری تاکید جدی بر تولید و انتشار امید دارند ، در رفتار قوه مجریه یا مقننه، چیزی نمی‌بینیم. این است که مردم احساس می‌کنند دیده نمی‌شوند و اثربخش نیستند. این در سیستم حکمرانی برای ما سم است، ما قوی‌ترین و بلندترین توان قدرتِ نرم منطقه را داشتیم. مردم ما در سخت‌ترین شرایط حامی حاکمیت بودند. الان به نظر می‌رسد ناکارآمدی ما در تصمیماتی که برای اقتصاد و فرهنگ کشور می‌گیریم، ناکارآمدی‌ای که امروز در سطح بین‌الملل داریم و به عنوان یک ناظر نشسته‌ایم تحولات دنیا و اطراف خودمان را نگاه می‌کنیم و ناظریم و هیچ تاثیری در این روند به نفع منافع ملی خودمان نمی‌بینیم، اینها یک مقدار مردم را ناامید می‌کند؛ توصیه من این است که مردم علی‌رغم اینکه انتقادی که می‌کنند انتقادات درست و صحیحی است، ولی باید بدانند با عدم حضور در صحنه نمی‌توانند تحولات و تغییرات را ایجاد کنند و نباید سرد شوند و نباید با صندوق‌های رأی قهر کنند.

خودمان مصوب کنیم، خودمان عمل کنیم و احسنت بگوییم بعد مشکل یک تخم‌مرغ یا مرغ را نتوانیم حل کنیم

اینکه نمی‌شود هرچه خودمان گفتیم را عمل کنیم، خودمان مصوب کنیم و خودمان عمل کنیم، خب می‌شود شرایط کنونی که نمی‌توانیم مشکل یک تخم‌مرغ یا مرغ را حل کنیم، یا نمی‌توانیم مشکل خودرو و روابط خارجی را حل کنیم. به خاطر اینکه خودمان مصوب می‌کنیم، خودمان عمل می‌کنیم، به خودمان احسنت می‌گوییم و می‌گوییم مجلس قوی و دولت قوی و همه این کارها را انجام می‌دهیم. در آخر نمی‌توانیم درباره یک پیاز نظر بدهیم که قیمتش عوض می‌شود. اما اگر چهار نفر نقاد بغل دست ما باشد، به ما می‌گوید که تدابیر شما در فروش، تولید و کار خودرو اینجاست و آن را اصلاح کنید تا شرایط درست شود.

*تصور می‌کنید موضوع حکمرانی نوِ آقای قالیباف که مطرح می‌کنند یک عبارت است؟ چون منتقدان ایشان می‌گویند این فقط یک عبارت است و عملکردشان در مجلس نشان داد ایشان اساساً نمی‌توانند طرح نویی دراندازند. یا اینکه ممکن است از دل جریان‌های سیاسی اصولگرا، یکباره حکمرانی نو هم بیرون بیاید؟

حکمرانی‌ای که ما الان داریم مطلق که نیست. قطعاً می‌تواند به این حکمرانی اشکالاتی وارد شود که ما هم این اشکالات را می‌بینیم. مثلاً می‌گویند در مملکت یک جریان باید کار کند و پنج شش جریان باید ناظر آن باشند. ما چقدر خرج می‌کنیم تا دستگاه‌های نظارتی، سازمان بازرسی و دستگاه‌های اطلاعاتی‌مان ناظر باشند که یک دستگاه اجرایی خطا نکند؟ چقدر خسارت می‌دهیم؟ اینکه بتوانیم حکمرانی‌مان را به‌روز کنیم حرف بدی نیست. 40 سال است با این دست‌فرمان جلو می‌رویم و تصمیم می‌گیریم دست‌فرمان را عوض کنیم. اشکالی ندارد.

در ضعیف‌ترین پوزیشن قدرتی در دنیا قرار گرفته‌ایم

وزن ژئوپلیتیک ما را در دنیا ذوب کردند. ما دارای قدرت در دنیا بودیم، یک سردار سلیمانیِ ما در دنیا موازنه برقرار می‌کرد. امروز یک آبی را که حقابه ماست از هیرمند، نمی‌توانیم از طالبان بگیریم. این ناکارآمدی است. ما امروز در ضعیف‌ترین پوزیشن قدرتی در دنیا قرار گرفته‌ایم.

ورود به نبرد روسیه و اوکراین چه دستاوردی برای ما داشت؟

امروز وارد نبردی در اوکراین شده‌ایم که نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاده و باعث شده که در اروپا درگیر شویم. به چه دلیلی در آنجا یک طرف قضیه را گرفته‌ایم و می‌جنگیم؟ چه به ما داده‌اند؟ در چه چیزی سهیم شده‌ایم؟ حاصلش این بود: به جنگی که بین شرق -روسیه، اروپا و غرب- بود ورود کردیم بدون اینکه دستاوردی برایمان داشته باشد و خودمان را با اروپایی‌ها درگیر کردیم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy