Monday, May 29, 2023

صفحه نخست » درگیری با جمهوری اسلامی ایران؛ تلاش طالبان برای افزایش محبوبیت

talib.jpgطالبان پس از پایان درگیری مرزی با ایران، نماز شکرانه در استان نیمروز خواندند و از شرکت در این درگیری خوشحال بودند

واجد روحانی - ایندیپندنت فارسی

شماری از نیروهای طالبان شنبه، ششم خرداد (۲۷ مه)، به یک پاسگاه نیروهای مرزی ایران در مرز دو کشور در استان نیمروز در جنوب غرب افغانستان، یورش بردند و با نیروهای مرزی ایران به درگیری پرداختند. در این درگیری به هر دو طرف تلفات وارد شده است.

بنا به گزارش‌ها، یک نیروی طالبان با موشک‌انداز آر‌‌پی‌جی، پاسگاه مرزی ایران را هدف قرار می‌دهد. شماری از نیروهای طالبان نیز که خود را به نزدیکی این پاسگاه رسانده‌ بودند، حمله را ادامه می‌دهند. طالبان با تجربه جنگ چریکی با حکومت پیشین افغانستان و ضبط و انتشار ویدیو و عکس در سریع‌ترین زمان ممکن، در این حمله نیز همان راهبرد تبلیغاتی‌ را به‌کار گرفتند.

طالبان از این درگیری برای برانگیختن احساسات ملی‌‌گرایانه مردم افغانستان علیه ایران استفاده کرده‌اند تا محبوببیت خود را افزایش دهند. این گروه پس از پایان درگیری مرزی با نیروهای جمهوری اسلامی ایران، در استان نیمروز نمازشکرانه خواندند و از شرکت در این درگیری خوشحال بودند. از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، این چندمین بار متوالی است که نیروهای این گروه با مرزبانان ایرانی به درگیری مرزی می‌پردازند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

گمان می‌رود که طالبان با بهره‌گیری از این درگیری مرزی و موضوع حقابه هیرمند، می‌خواهند محبوبیت‌ خود را در میان شهروندان افغانستان افزایش دهند. طالبان با ادعای دفاع از تمامیت ارضی و منابع آبی افغانستان و بهره‌گیری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، می‌کوشند بر شمار حامیان خود بیفزایند.

شماری از شهروندان افغانستان و ایران با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک و توییتر، مسایل مرتبط به دو کشور را دنبال می‌کنند و گفت‌وگوهای آن‌ها در برخی مواقع به تنش‌های کلامی منجر می‌شود.

عبدالله کندزی، از کاربران تیک‌تاک، با انشتار ویدیو درگیری مرزی طالبان با مرزبانان ایرانی، برای پیروزی طالبان دعا کرده است.

شمار زیادی از دیگر کاربران تیک‌تاک و توییتر نیز با نام‌های مستعار، از رویکرد طالبان در مقابل جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده‌اند.

درگیری‌های متعدد مرزی و موضع‌گیری طالبان در پیوند با حقابه هیرمند، باعث شده است که برخی از مخالفان طالبان به حامیان آنان بدل شوند. فرهاد محمدی، ساکن استان هرات، به ایندیپندنت فارسی گفت که در حال حاضر گروه طالبان تنها نیروی است که می‌تواند از افغانستان در برابر تهاجم کشورهای خارجی دفاع کند.

او افزود: «من همین حالا هم به‌ دلیل ممنوعیت کار و آموزش دختران با طالبان مخالفم، اما طالبان نشان داده‌اند که در دفاع از خاک کشور ما مصمم‌اند و اگر بحث دفاع از وطن باشد، از طالبان حمایت می‌کنم.»

طالبان با در اختیار داشتن هزاران نیروی انتحاری که آرزویشان جنگیدن و رسیدن به بهشت است، از آغاز جنگ هراس چندانی ندارند و به همین دلیل، به درگیری مرزی می‌پردازند. با گذشت بیش از ۲۱ ماه از سلطه‌ طالبان بر افغانستان، آنان چندین بار نیروهای انتحاری‌ خود را به نمایش گذاشته‌اند و از بمب‌های خودکار و مین‌های بشکه‌ا‌ی با افتخار یاد می‌کنند و مدعی‌اندن که آمریکا و ناتو را شکست داده‌اند.

با سرنگونی حکومت افغانستان به ‌دست طالبان و پایان حضور نظامی آمریکا در این کشور، طالبان به تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار دست یافتند. هواداران طالبان یک ویدیو منتسب به درگیری روز شنبه این گروه را در استان نیمروز، در توییتر منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد که نیروهای طالبان با خودروهای نظامی و تسلیحات آمریکایی به سمت نیمروز در حرکت‌اند.

در صفوف طالبان اختلاف و تنش وجود دارد و روز به روز تشدید می‌شود، اما درگیری‌های مرزی با جمهوری اسلامی ایران، باعث متحد شدن دوباره صفوف طالبان خواهد شد.

طالبان در داخل افغانستان با نارضایتی گسترده مواجه‌اند. نرخ بیکاری و فقر به بالاترین سطح رسیده و سیاست‌های زن‌ستیزانه آن‌ها باعث خانه‌نشینی میلیون‌ها دختر و زن شده است. در چنین شرایطی، طالبان می‌خواهند با استفاده از بنگاه‌های تبلیغاتی‌ خود، این ضعف‌ها را با تنش و درگیری با کشورهای همسایه بپوشانند.

نیروهای طالبان با استفاده از نفرت‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی، کوشیده‌اند افغانستان را در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار دهند، و خود را تنها نیروی حافظ منافع افغانستان وانمود کنند.

شماری از تحلیلگران افغانستان معتقدند که طالبان چیزی برای از دست دادن ندارند و به همین دلیل، به درگیری‌های مرزی، به‌ویژه با جمهوری اسلامی ایران، می‌پردازند. آن‌ها معتقدند که هدف این درگیری‌ها، جلب حمایت مخالفان جمهوری اسلامی در افغانستان و نقاط دیگر است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy