Thursday, Jun 1, 2023

صفحه نخست » آخوند حیواندوستی که منبر را رها کرد

akhoond.jpgکیهان لندن - به ندرت پیش می‌آید که یک روحانی عمامه‌دار در ایران، طرفداران زیادی از جوانان را در اینستاگرام جذب کند، اما سیدمهدى طباطبایی با سرپیچی از یک تابو، این کار را با نجات سگ‌های خیابانی انجام داده است.

طباطبایى در شبکه‌هاى مجازى بطور مداوم برای بیش از ۸۰۰۰۰ دنبال‌کننده خود، داستان‌های دلخراشی از سگ‌های آزارشده و بی‌توجهی که در پناهگاه حیوانات به آنها مى‌شود، پست می‌کند.

طرفداران جوان او در صدها پیامى که تقریباً در هر پست دریافت می‌کند، درخواست به‌روزرسانی در مورد وضعیت و نجات سگ‌ها را دارند و براى او آرزوى موفقیت مى‌کنند.

در برخی کشورهای مسلمان‌نشین از جمله در دوران جمهوری اسلامی در ایران، سگ‌ نجس تلقی می‌شود و سگ‌های رهاشده و ولگرد گاهی توسط کارمندان شهردارى در تلاش‌ برای کنترل جمعیت آنها تیراندازی قرار می‌گیرند.

حکومت ولایت فقیه، نگهداری از سگ‌ها را هم به عنوان حیوان خانگی نشانه‌ای از انحطاط فرهنگ غربی می‌داند و مسئولان جمهورى اسلامى قوانینی را برای ممنوعیت پیاده‌روی با سگ برای تحت فشار قرار دادن شهروندان حیواندوست وضع کرده‌اند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

اما این قوانین نه تنها مانع این آخوند دوستدار حیوانات نشد، بلکه باعث شد او پناهگاهی را در شهر قم، مرکز فیضیه و مدارس دینى و امامزاده‌های ایران باز کند که در آن سگ‌های ولگرد را می‌پذیرد و از آنها مراقبت می‌کند.

وى در جامعه‌ای که به شدت بر سر نقش دین در زندگی عمومی‌ اختلاف دارد، به یک مدافع حقوق حیوانات تبدیل شده. همچنین عمامه مشکی این آخوند نشان می‌دهد که «سیّد» یعنی از نوادگان پیامبر اسلام است و به نظر می‌رسد او می‌خواهد شکافی را که بین ملایان و مردم به وجود آمده با این تابوشکنی در نگهداری سگ‌ها پر کند.

هنگامی‌ که در سال ۲۰۲۱ ویدئویی از او در حالی که عبای آخوندی به تن داشت و از سگ‌ها مراقبت می‌کرد، پخش شد، دادگاه روحانیت دستور داد که وى برکنار شود. البته این تصمیم چندى بعد منتفی شد، اما او با احتیاط به مراقبت از سگ‌ها ادامه می‌دهد.

سیدمهدی طباطبایی این روزها در «بهشت ​​بامک» پناهگاهی که دو سال پیش راه‌اندازی کرده، از سگ‌ها مراقبت می‌کند و نظافت لانه‌های آنها را در حالی انجام می‌دهد که عباى ملایان را رها و لباس معمولی به تن کرده است.

او متکی به کمک‌های دوستداران حیوانات در ایران و خارج کشور است و می‌گوید که منابع مالی موجود برای چنین پیگردهایی در سال‌های اخیر، با تشدید تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه برنامه هسته‌ای جمهورى اسلامى، به صفر رسیده است. این آخوند حیواندوست همچنین به تغییر در ایران، به ویژه لغو ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها امیدوار است.

بسیاری از ایرانیان، به ویژه جوانان، ناامیدی خود را از رژیم آخوندی طی سال‌ها در موج‌های اعتراضی و اقدام به نافرمانی‌های مدنی ابراز کرده‌اند. پوشیدن لباس اختیاری و همچنین نگهداری از حیوانات خانگی از جمله سگ که حکومت با آن مخالف است، جلوه‌هایی روزمرّه از عدم رضایت و نافرمانی شهروندان علیه جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. یعنی استفاده از حق و اختیاری که در کشورهای دیگر و همچنین ایران پیش از انقلاب۵۷ نه مشکل و یا جرم بلکه یک امر کاملا عادی و بدیهی بود!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy