Friday, Jun 9, 2023

صفحه نخست » ضرغامی: پول نگهداری بناهای تاریخی را نداریم، آن‌ها را می‌فروشیم

zarghami.jpgوزیر میراث فرهنگی درباره اینکه چرا دولت بودجه کافی برای نگهداری میراث تاریخی ایران اختصاص نمی‌دهد، توضیحی نداد

ایندیپندنت فارسی - بناهای تاریخی ایران یک روز با هدف کسری بودجه دولت ابراهیم رئیسی و با ادعای مولدسازی دارایی‌های دولت به مزایده‌ گذاشته می‌شوند و روز دیگر نیز با بهانه نگهداری و رسیدگی در اختیار خودی‌های حکومت قرار می‌گیرند. پس از مزایده دست‌کم ۱۹ بنای تاریخی ارزشمند ایران، حالا عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، زمینه‌سازی برای واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی را آغاز کرده است.

وزیر میراث فرهنگی به تخصیص نیافتن بودجه برای رسیدگی و نگهداری بناهای تاریخی در دولت ابراهیم رئیسی اعتراف کرد و مدعی شد برای اینکه این بناها از بین نروند باید به بخش خصوصی واگذار شوند.

ضرغامی واگذاری هتل بوتیک سرخه‌ای تبریز را «نمونه موفق مشارکت مردم در مرمت، حفظ و مدیریت بناهای تاریخی با کاربری جدید» دانست و اذعان کرد که وزارتخانه‌اش قصد دارد رویه‌ واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی را دنبال کند.

وزیر میراث فرهنگی به دوستداران میراث تاریخی و ملی ایران که نگران واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی‌اند، کنایه زد و گفت آن‌ها باید در نظر داشته باشند که در حال حاضر بناهای تاریخی ما به دلیل نبود رسیدگی و اعتبار لازم در حال از بین رفتن‌اند که با سیاست وزارت در حوزه واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی، می‌توان از روند فرسودگی و از بین رفتن میراث تاریخی جلوگیری کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ضرغامی درباره اینکه چرا دولت بودجه کافی برای نگهداری میراث تاریخی و ملی ایران اختصاص نمی‌دهد توضیحی نداد، همچنین نگفت که خود او در مقام وزیر تاکنون چه اقدامی برای افزایش اعتبار بناهای تاریخی ایران انجام داده است. او درعین‌حال دو راه بیشتر پیش پای علاقه‌مندان میراث تاریخی ایران باقی نگذاشت؛ یا با روند تخریب و فرسودگی آثار تاریخی کنار بیایند، یا با واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی موافقت کنند.

واگذاری اختیار یادگارها و بناهای تاریخی به بخش خصوصی، رویه‌ای است که در برخی کشورهای دنیا وجود دارد، اما با این تفاوت که در کشورهای دیگر این آثار با نظارت کامل دولت‌ها در اختیار علاقه‌مندان میراث تاریخی و متخصصان قرار می‌گیرند تا با مشارکت آن‌ها بهتر محافظت شوند.

آنچه دوستداران و کنشگران میراث تاریخی در ایران را نگران‌ کرده‌، سابقه جمهوری اسلامی در واگذاری یادگارهای ملی و تاریخی به خودی‌های حکومت است که اصلا تخصصی نیز در این زمینه ندارند.

دولت ابراهیم رئیسی نه‌تنها اقدام مناسبی برای نگهداری و محافظت از میراث تاریخی ایران انجام نمی‌دهد، بلکه این آثار را با هدف جبران کسری بودجه به حراج می‌گذارد.

هنوز مدت زیادی از مزایده ۱۹ بنای ارزشمند تاریخ ایران با ادعای مولدسازی دارایی‌های دولت نگذشته است. در حراج بناهای تاریخی ایران که مقام‌های وزارت میراث فرهنگی آن را «نهضت واگذاری حق بهره‌برداری بناهای تاریخی» نامیدند، خانه دانشمندی، خانه آقایی‌زاده، حمام قلعه، خانه بهادرالملک، گراند هتل، خانه فخری راور، کارخانه حناسایی، ارگ راین، باغ هرندی، خانه اوشیدری، خانه ابراهیمی، حمام سالار، کاروانسرای زعفرانیه، کاروانسرای مهر، کاخ ناصرالدین میرزا، خانه سرهنگ ایرج، عمارت اربابی لیقوان، کاروانسرای گوئجه بئل و کاروانسرای جانانلو به مزایده گذاشته شدند.

مجری این طرح نیز صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود.

مزایده این بناهای تاریخی موجی از واکنش‌های کنشگران میراث فرهنگی و عموم مردم را به دنبال داشت، بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی نوشته‌اند که بعید نمی‌دانند دولت رئیسی در آینده نزدیک، سایر بناهای مهم تاریخ ایران مانند تخت جمشید یا آرامگاه حافظ را هم به فروش بگذارد.

اینک از سخنان عزت‌الله ضرغامی چنین برمی‌آید که رسیدن آن روز نیز بعید نیست و احتمال دارد که این بناها نیز با ادعای محافظت و نگهداری حراج شوند.

براساس قوانین داخلی جمهوری اسلامی، دخل‌ و تصرف و خریدوفروش آثار و بناهای تاریخی ممنوع است، با این حال حکومت ایران در حفاظت و نگهداری میراث تاریخی حتی به قوانین خود نیز پایبند نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy