Thursday, Jun 29, 2023

صفحه نخست » نهم سپتامبر در این شهر آمریکایی روز احمد شاه مسعود نام‌گذاری شد

ahmadshah.jpgحکومت پیشین افغانستان روز ترور احمد شاه مسعود را در تقویم گنجانده بود، اما طالبان این روز را حذف کردند

ایندیپندنت فارسی - شهرداری مک‌کنی در ایالت تگزاس آمریکا نهم سپتامبر را روز احمدشاه مسعود نام‌گذاری کرد.

در بیانیه شهرداری مک‌کنی آمده است که احمدشاه مسعود مشهور به «ناپلئون افغان» و شیر دره پنجشیر، بنیان‌گذار مقاومت در برابر حمله ارتش سرخ شوروی در دهه ۸۰ میلادی و سپس علیه طالبان و شبکه القاعده در دهه ۹۰ میلادی بوده است.

در این بیانیه دلیل نام‌گذاری نهم سپتامبر به نام روز احمدشاه این است که او به‌عنوان یک چریک (رزمنده) افسانه‌ای و رهبر مقاومت ضدکمونیستی و ضد تروریستی، به تامین امنیت افغانستان مستقل کمک بسیاری کرد.

در این بیانیه آمده است: «آرمان احمدشاه مسعود برای افغانستان آزاد که متحد آمریکا و جهان است ادامه دارد و اینک پسرش، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت است.»

در بیانیه شهرداری مک‌کنی آمده است احمدشاه مسعود الهام‌بخش فعالیت یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در آمریکا است که تلاش می‌کند قدردانی مردم افغانستان را از حضور ۸۰ هزار سرباز آمریکایی در دوران حکومت پیشین افغانستان نشان دهد و به بهبود روابط بین افغانستان و ایالات متحده آمریکا ادامه می‌دهد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

بنیاد مسعود در آمریکا در توییتر خود نوشت: «پس از شهر سن دیگو و وست‌مینستر، مک‌کنی در تگزاس اولین شهر خارج از کالیفرنیا است که ۹ سپتامبر را به‌عنوان روز احمدشاه مسعود اعلام کرد.»

این بنیاد از عملکرد جورج سی فولر، شهردار و مردم شهر مک‌کنی سپاسگزاری کرده است.

احمدشاه مسعود فرمانده مقاومت علیه طالبان، نهم سپتامبر ۲۰۰۱‌، به دست تروریست‌های القاعده کشته شد. احمدشاه مسعود دو روز قبل از حمله شبکه القاعده به خاک آمریکا و برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک، ترور شد. اعضای القاعده مواد انفجاری را در دوربین فیلم‌برداری جاسازی کرده بودند و در حین مصاحبه آن را منفجر کردند.

حکومت پیشین افغانستان روز ترور احمدشاه مسعود را در تقویم گنجانده بود، اما طالبان آن را حذف کردند.

احمدشاه مسعود، آوریل سال ۲۰۰۲‌، بر اساس فرمان حامد کرزی، رئیس‌جمهوری وقت افغانستان، لقب «قهرمان ملی» را دریافت کرد و لویه جرگه اضطراری سالروز مرگ او را تعطیل رسمی اعلام و یک هفته را به نام هفته شهید نام‌گذاری کرد.

احمدشاه مسعود از فرماندهان مطرح حزب جمعیت اسلامی بود و کارنامه درخشانی در مبارزه با تهاجم ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۸۰ میلادی در افغانستان دارد. او توانست حملات سنگینی به نیروهای ارتش سرخ وارد کند. ارتش سرخ شوروی پیشین درنتیجه مبارزات احمدشاه مسعود و فرماندهان دیگر جهادی مجبور شد از افغانستان عقب‌نشینی کند.

با پیروزی مجاهدین در برابر حکومت کمونیستی افغانستان به رهبری دکتر نجیب‌الله که اتحاد جماهیر شوروی از آن‌ حمایت می‌کرد، جنگ‌های داخلی میان احزاب جهادی شکل گرفت و کارنامه درخشان مجاهدین در جنگ با شوروی پیشین را تحت‌الشعاع قرار داد. احمدشاه مسعود در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی توانست جبهه مقاومت علیه طالبان را در پنجشیر ایجاد کند و آهسته آهسته دامنه نفوذش را در استان‌های دیگر گسترش دهد. طالبان در آن دوره موفق نشدند پنجشیر را تصرف کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy