Tuesday, Jul 11, 2023

صفحه نخست » ردپای نهادهای حکومتی در گرانی مرغ؛ صادرات گسترده به یمن و لبنان

joojeh2.jpgایران اینترنشنال - مدیرعامل سابق اتحادیه مرغ‌داران گوشتی، افزایش قیمت مرغ در ایران به کیلویی ۱۰۰هزار تومان را نتیجه غفلت از تامین به‌موقع نهاده آن و توزیع نامناسب‌ در کشور اعلام کرد. از سوی دیگر گزارش منابع رسمی حاکی از صادرات گسترده جوجه یک روزه ایران به کشورهایی چون یمن، لبنان و افغانستان است.

حبیب‌ اسدالله‌نژاد، مدیر‌عامل سابق اتحادیه سراسری مرغ‌داران گوشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ایراد اصلی گرانی مرغ را در «نبود نظارت بر بازار از سوی سیستم‌های بازرسی و نظارت» خواند که به گفته او موجب شده است دلالی و واسطه‌گری در این بخش افزایش یابد و فروشندگان، مرغ را به قیمت‌های بالاتری بفروشند.

به گفته اسدالله‌نژاد، مرغ‌داران اکنون مرغ زنده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کیلویی ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان می‌فروشند که با «هزینه تمام‌شده به اضافه حاشیه سود تولیدکننده» هم‌خوانی دارد اما اشکال کار، نبود نظارت بر بازار است که باعث می‌شود تولیدات با قیمت‌های گران‌تری فروخته شود.

او همچنین درباره نحوه تامین نهاده‌های مرغداران گفت: «با وجود اینکه قیمت دولتی سویا هر کیلوگرم ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است اما در بازار آزاد، مرغ‌داران آن را کیلویی حدود ۳۰ هزار تومان می‌خرند و از سوی دیگر قیمت سایر نهاده‌ها و هزینه‌های تولید هم بالا رفته است.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغ‌داران گوشتی البته به این نکته هم اشاره کرد که چون قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا کرده، اکنون مرغ ارزان‌ترین محصول پروتئینی بازار است و بنابراین با افزایش تقاضا برای مرغ، قیمتش هم بالاتر رفته است.

راه‌حلی که اسدالله‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس برای رفع گرانی مرغ ارائه کرده این است که سامانه‌ای برای رهگیری کامل توزیع مرغ راه‌اندازی و در آن «کد ملی» تولیدکننده و خریدار مرغ ثبت شود.

اما در حالی‌که افزایش قیمت مرغ تا هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان این روزها به خبرسازترین موضوع اقتصاد ایران تبدیل شده، ناصر فخاری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران، به تازگی از صادرات جوجه یک روزه به کشورهای مختلف از جمله لبنان، یمن و افغانستان خبر داد.

این سازمان که یکی از هولدینگ‌های حکومتی در ایران است در حال حاضر ۲۴ شرکت در حوزه کشاورزی و مواد غذایی دارد که اکثرا در حوزه تولید گوشت قرمز و سفید و همچنین تامین نهاده‌های دام، طیور و جوجه یک روزه فعالیت می‌کنند.

فخاری اسفند سال گذشته گفته بود سازمان اقتصادی کوثر سه سال است مرغ کشور را بدون واردات تامین می‌کند و وعده داده بود امنیت غذایی مردم به «سوداگری در بازار» گره نخورد.

گرانی مرغ در هفته‌های گذشته اما اعتراض شماری از چهره‌ها و رسانه‌های حکومتی را در جناح‌های مختلف سیاسی در پی داشته است.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در دولت حسن روحانی با انتشار ویدیویی در فضای مجازی از چند نرخی بودن ارز و رانت ناشی از فاصله قیمت‌های دولتی و بازار آزاد ارز انتقاد کرد و گفت: «مدعیان دیروز و متولیان امروز در دولت و مجلس چرا این‌ روزها در مورد رانت چند نرخی ارزی در ماه‌های اخیر ساکت هستند؟»

رییس کل اسبق بانک مرکزی همچنین در توییتر خود نوشت: «مگر عمده نیاز مردم از مرغ و تن ماهی گرفته تا مسکن و خدمات با دلار بازار آزاد شکل نگرفته؟ چرا برای این رانت‌ها چاره‌جویی نمی‌شود؟»

هفته گذشته در ادامه تورم و گرانی افسارگسیخته در بازار کالاهای اساسی، رسانه‌های ایران از افزایش قیمت مرغ خبر دادند و اعلام کردند با وجود تعیین نرخ مصوب از سوی دولت، هر کیلو مرغ در شهر تهران بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

بر اساس این گزارش‌ها، قیمت مرغ در آستانه ورود به کانال ۱۰۰ هزار تومان و شش‌رقمی‌ شدن قرار دارد و ۲۲ هزار تومان بالاتر از مصوبات دولت فروخته می‌شود؛ اما تصویب نرخ ۷۳ هزار تومانی برای این محصول هم پیشتر اعتراض شهروندان را در پی داشت و متناسب با قدرت خرید آن‌ها نبود.

علاوه بر صادرات گسترده جوجه یک روزه به کشورهای دیگر، افزایش قیمت آن، تلف شدن گله‌های مرغ مادر در زمستان پارسال و همچنین افزایش هزینه‌های تولید مرغ‌داران در کنار مداخلات دولتی برای تعیین قیمت از جمله دلایل بروز دوباره نابه‌سامانی در این بازار اعلام شده است.

از سوی دیگر تورم و گرانی در بازار کالاهای اساسی ایران در ماه‌های گذشته سرعت بیشتری به خود گرفته است به‌ طوری‌ که بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تورم اقلام خوراکی در ۱۲ ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۷۱/۳ درصد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy