Thursday, Jul 27, 2023

صفحه نخست » «نئونایاکی‌های در ظاهر برانداز» مبلّغ «شکست تحریم‌ها»

niac.jpgدلّالی قطری‌ها برای ادامه مذاکرات پنهان جمهوری اسلامی با دولت بایدن

کیهان لندن - همزمان با اینکه هفته‌ها از برکناری رابرت مالی مسئول امور ایران وزارت خارجه آمریکا می‌گذرد، مذاکرات پنهان میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده با دلّالی قطری‌ها ادامه دارد.

رابرت مالی از حامیان اصلی مذاکره واشنگتن با رژیم ایران برای «احیای برجام» بود اما به دلایل امنیتی نخست به مرخصی و سپس به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده و در عمل برکنار شد در حالی که تحقیقات درباره دلایل امنیتی برکناری وی ادامه دارد و شماری از سیاستمداران آمریکا خواهان پاسخگویی و شفافیت دولت بایدن در این زمینه هستند.

روزنامه «تهران تایمز» چاپ تهران دوم امرداد با انتشار فایل‌صوتی محرمانه رابرت مالی افشا کرد که ایالات متحده به دنبال احیای برجام و سپس استفاده از این توافق به عنوان نقطه شروع برای «اعمال فشار بیشتر بر ایران» است.

او در این فایل صوتی گفته بود «ما حتی اگر به این توافق بازگردیم، خود این بازگشت اولین هدف ماست. ما به‌دنبال یک توافق بلندمدت‌تر، قوی و گسترده‌تر هستیم. ما به‌ محض بازگشت به توافق در نظر داریم با بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون ایران را تحت‌فشار قرار دهیم. ما توانایی‌مان برای تحت‌ فشار قرار دادن و تحریم ایران را حفظ می‌کنیم.»

این فایل صوتی یک روز پس از آن منتشر شد که محمد عبدالعزیز الخلیفی وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر به تهران سفر کرده بود. این مقام قطری با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و معاون وی علی باقری‌ کنی و همچنین علی‌اکبر احمدیان دبیر «شورای عالی امنیت ملی»‌ جمهوری اسلامی ملاقات داشت. گفته می‌شود از موضوعات اصلی که بین آنها گفتگو شد در ارتباط با مسائل مذاکرات هسته‌ای و تبادل زندانیان میان آمریکا و ایران بود.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

الخلیفی در توییتی تأیید کرد که با باقری‌ کنی درباره مسائل اتمی گفتگو کرده است.

همزمان با این رویدادها، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که «در مورد دو مکان باقی‌مانده، مدارک و مستندات را به آژانس ارسال کردیم، اگر مورد پذیرش واقع نشود روشنگری خواهیم کرد و مدارک و مستندات بیشتری ارائه خواهیم کرد.»

تهران و واشنگتن انگیزه‌ها و دلایل زیادی برای ادامه مذاکرات دارند اما مسئله اساسی این است که این مذاکرات که از دو سال و نیم گذشته از آغاز به کار دولت جو بایدن با هدف «احیای برجام» آغاز شد به بن‌بست رسیده و نتیجه نداشته است چنانکه جو بایدن تأکید کرد «برجام مُرده». اما هیچکدام از طرفین میلی به پذیرفتن و اعلام رسمی آن ندارند.

اخیراً وبسایت «سمافور» خبر داد یک تبعه آمریکا همزمان با مذاکره درباره تبادل زندانیان، از سوی جمهوری اسلامی بازداشت شده است. این وبسایت نوشت: «ایران چهارمین شهروند آمریکایی را دستگیر و بازداشت کرده است که این امر تلاش‌های دولت بایدن برای تبادل زندانیان و کاهش تنش‌ها با تهران را پیچیده‌تر کرده است.»

پیش از آن وبسایت «میدل‌ایست‌آی» به نقل از منابع ایرانی خود گزارش داده بود مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و آمریکا به دلیل اختلاف نظر بر سر زندانیان آمریکایی به تعویق افتاده است.

هرچند برخی تحلیلگران و اندیشکده‌های نزدیک به دموکرات‌های آمریکا و لابیگران رژیم در خارج کشور ادعای بی‌اثر بودن تحریم‌ها را برای مهار تهدیدات جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند ولی گروهی دیگر معتقدند ضعف «عدم اجرای تحریم‌ها» با روی کار آمدن دولت بایدن شروع شده است.

تکرار ادعای نایاکی‌ها در شکست تحریم‌ها

امیرحسین اعتمادی فعال سیاسی در توییتی می‌نویسد: «از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، کمپین فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی متوقف شده و تحریم‌های کلیدی بر رژیم ازجمله ممانعت از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، بطور کامل اعمال نشده است که در نتیجه‌ی آن، درآمد سالانه جمهوری اسلامی افزایش چشمگیر یافته و ذخیره ارزی خارجی آن چندین برابر شده.»

وی تأکید کرده که برخی «همان ادعای نایاک درباره شکست تحریم‌ها را دارند به زبان و در لباسی دیگر می‌کنند. شکست تحریم‌ها دروغ است. آنچه اتفاق افتاده، شکست دوباره سیاست مماشات بایدن با جمهوری اسلامی است. مواظب نئونایاکی‌های در ظاهر برانداز باشید.»

خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گزارشی می‌نویسد «اگرچه اصلاح‌طلبان و طیفی از اصولگرایان که فریفته برجام و دلبسته منطق برجامی هستند سعی دارند این توافق را راهگشای معضلات کشور معرفی کنند اما واقعیت آن است که برجام نقطه‌ای برای حل اختلافات طرفین و آغاز همکاری‌ها در موضوعی مشخص نبود، بلکه اهرم و دستاویزی برای تحت‌فشار قرار دادن ایران و دریافت امتیازان گسترده‌تر محسوب می‌شد.»

«فارس» تأکید کرده «هر دولتی در آمریکا بر سر کار می‌آمد به‌ دنبال مذاکرات فرابرجامی می‌رفت چون منطق برجام بر این اساس شکل گرفته بود اما جریان‌های سیاسی عمداً یا سهواً به واکاوی این امر نمی‌پردازند.»

منظور از مذاکرات فرابرجامی همان «مثلث سه ضلعی» (منطقه‌ای، موشکی و حقوق بشری) است که قاسم سلیمانی نیز درباره آن هشدار می‌داد.

این خبرگزاری وابسته به سپاه تأکید کرده «فروش چند بشکه نفت» و «فعالیت محدود بانکی» گره چندانی از اقتصاد ایران باز نکرد و همچنان هم باز نمی‌کند و ارزش واگذاری این حجم از امتیازات را ندارد و نباید «مؤلفه‌های امنیت‌ساز» را واگذار کرد. منظور این خبرگزاری از «مؤلفه‌های امنیت‌ساز»، برنامه‌های اتمی و موشکی و همچنین گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به رژیم است.

تأکید خبرگزاری فارس به «تلاش بخشی از اصولگرایان برای احیای برجام» در شرایطی که این جریان سیاسی همواره مخالف برجام بود مؤید دگرگونی و تعمیق اختلافات درون نظام است. علی‌اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی پس از ماه‌ها سکوت ۳۱ تیرماه در یک مصاحبه پیشنهاد «گفتگوی سیاسی با آمریکا» را مطرح کرده و گفته مذاکره مناسب‌ترین راه باقیمانده برای نظام است. موازی با اینها اما سپاه پاسداران مرحله جدیدی از تولید موشک‌های بالستیک و حمایت از شبه‌نظامیان را آغاز کرده است. اقدامی که نشان می‌دهد اختلافات درون حکومت در تشخیص اینکه مصلحت نظام کدامست، بیش از پیش جدی شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy