Sunday, Jul 30, 2023

صفحه نخست » تجدید بیعت خامنه‌ای با پوتین

drunkAAAmeeting.jpgحضور فرمانده «نداجا» و سه ناو ایرانی در رژه سالانه نیروی دریایی روسیه

کیهان لندن - با اینکه جمهوری اسلامی به دلیل پشتیبانی نظامی از روسیه در جنگ علیه اوکراین زیر فشارهای بین‌المللی قرار دارد اما فرمانده نیروی دریایی ارتش برای شرکت در مراسم روز نیروی دریایی روسیه به سن‌پترزبورگ رفته است. اقدامی که امکان ندارد بدون اجازه علی خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل قوا بوده باشد.

شهرام ایرانی هفتم امرداد در فرودگاه «پولکووای» سن‌پترزبورگ مورد استقبال کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی در روسیه، سرتیپ بورزنکو نماینده فرمانده نیروی دریایی روسیه و رضا خسروی‌ مقدم وابسته نظامی سفارت جمهوری اسلامی در آن کشور قرار گرفت.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

یک ماه پیش از این نیز محمدرضا رادان فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به روسیه سفر کرده بود. هر دو مقام عالی‌رتبه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی احتمالاً دستور داشتند برای کاهش پیامدهای چنین رفت و آمدهایی با لباس شخصی و نه با یونیفرم نظامی با فرماندهان ارشد نظامی روس ملاقات کنند.

نیروی دریایی جمهوری اسلامی در رژه سالیانه نیروی دریایی روسیه شرکت کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا سه فروند شناور نیروی دریایی ارتش در شمال دریای خزر در محل بندر کاسپیسک به مراسم رژه دریایی روسیه پیوستند. این مراسم روز یکشنبه ۳۰ ژوئیه (هشتم امرداد) برگزار شد.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مراسم رژه اعلام کرد که نیروی دریایی روسیه امسال ۳۰ کشتی جدید دریافت خواهد کرد.

گفته می‌شود که ۴۵ کشتی، زیردریایی و انواع دیگر کشتی‌ها در رژه نیروی دریایی روسیه شرکت کردند. منطقه اصلی این رژه «خلیج فنلاند» و «رودخانه نوا» در سنت پترزبورگ بود. کرملین اعلام کرد که حدود سه هزار پرسنل نیروی دریایی نیز در رژه زمینی شرکت کردند.

پوتین به همراه سرگئی شویگو وزیر دفاع و دریاسالار نیکولای یومنوف فرمانده نیروی دریایی روسیه پیش از سخنرانی از بعضی کشتی‌ها بازدید کرد.

پوتین گفت: «امروز، روسیه با اطمینان وظایف کلان سیاست ملّی دریایی ما را اجرا می‌کند و بطور مداوم در حال تقویت نیروی دریایی خود است.» وی در مورد جنگ اوکراین هیچ صحبتی نکرد.

برخی منابع می‌گویند دولت روسیه قصد دارد ناوگان شمالی این کشور را در اقیانوس آرام، دریای سیاه و بالتیک تقویت کند.

کمتر از دو هفته پیش روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست خود در مسکو در بیانیه‌ای مشترک خواهان «ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی دادگستری به منظور حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین‌المللی» شدند. برخی سیاستمداران و رسانه‌های حکومتی در واکنش به این مواضع روسیه را حتا متهم به «خیانت» کردند و گفتند «از پشت به ایران خنجر زده» است. اما هنوز یک ماه نشده جمهوری اسلامی سر از پا نشناخته برای حضور در رژه نیروی دریایی روسیه شتافته است.

با وجود اینکه جمهوری اسلامی صدها فروند پهپاد انتحاری به روسیه تحویل داده اما این کشور از ارسال «سوخو-۳۵» به ایران خودداری کرده است.

قاسم محبعلی مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت خارجه جمهوری اسلامی به وبسایت «انتخاب» گفته بود «ظاهراً دوستان ایران خیلی توجهی به خواسته‌های ایران نشان نمی‌دهند و بیشتر به خواسته‌های رقیب توجه دارند.»

وی علت نزدیکی چین و روسیه به اعراب و اتخاذ مواضع به نفع آنها را ناشی از «توانایی‌ها طرفین و بده بستان‌های مختلف» دانسته و می‌گوید: «آنها می‌بینند که سیاست‌های ایران سود و قدرتی ندارد، طرف مقابل نیز خیالش راحت است که هر موضعی بگیرند ایران از سر ناچاری چیزی نمی‌گوید. آنها خیالشان راحت است که موضع ایران در مورد تبت و تایوان جابجا نمی‌شود، اما در مورد اعراب نگرانند.»

با وجود اینکه جمهوری اسلامی به هیچ عنوان در اولویت‌های روسیه نیست اما مقامات تهران در حد سرسپردگی به هر دری می‌زنند تا خود را زیر پرچم روس‌ها نگه‌دارند. با وجود تمام بی‌محلی‌هایی که در هفته‌های اخیر روسیه به رژیم ایران نشان داده، سفر شهرام ایرانی به سن‌پترزبورگ را می‌توان نوعی «تجدید بیعت» خامنه‌ای با پوتین دانست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy