Monday, Jul 31, 2023

صفحه نخست » جمهوری اسلامی از ترس استارلینک ورود آیفون ۱۴ را ممنوع کرده بود

iphone.jpgاینک مشخص شده است که تهران بر اساس همان سیاست محدودیت دسترسی شهروندان به اینترنت آزاد و پرسرعت و بر مبنای تحلیل اشتباه نهادهای اطلاعاتی، ورود آیفون ۱۴ را ممنوع کرده است

ایندیپندنت فارسی - رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل در تهران، دوشنبه، ۹ مرداد (۳۱ ژوئیه)، گفت دلیل ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ به ایران، این است که «برخی نهادها» معتقدند این نوع تلفن‌همراه به ماهواره استارلینک وصل می‌شود و در نتیجه، شهروندان نباید آزادانه به اینترنت جهانی دسترسی داشته باشند.

همزمان، اعضای اتاق بازرگانی تهران و انجمن واردکنندگان موبایل در ایران نیز در نامه‌ای به معاون اول رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران، ضمن درخواست رفع ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ به کشور، اعلام کردند که این نوع تلفن‌همراه هیچ قابلیت متفاوتی، اعم از ارتباط ماهواره‌ای یا مواردی از این قبیل، ندارد و عملا نسخه تکمیل‌شده آیفون ۱۳ است.

این درحالی است که مدیران شرکت‌های اپل و اسپیس‌ایکس نیز تاکنون مطلبی درباره قابلیت ویژه آیفون ۱۴ در قیاس با آیفون ۱۳ یا سایر نشان‌های تجاری تلفن‌همراه برای وصل شدن به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک منتشر نکرده‌اند، و پیش از این نیز اعلام شده که ارتباط با اینترنت ماهواره‌ای برای هر تلفن هوشمندی امکان‌پذیر است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

محمدرضا رمضان، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل در تهران، به ایلنا گفت: «تقاضا شده است که واردات آیفون ۱۴ قانونی شود، زیرا برخی از نهادها می‌گویند این گوشی به ماهواره استارلینک وصل می‌شود که کاری ممنوع است، اما برخی نهادها هم می‌گویند این اتصال انجام نمی‌شود. دولت در این زمینه در حال بررسی است که اگر مشکلی پیش نیاید، با واردات موافقت کند.»

او درباره میزان واردات آیفون ۱۴ به ایران گفت: «با توجه به اینکه این موبایل به صورت رسمی وارد کشور نمی‌شود، نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد. برخی تخمین می‌زنند که از مسیر مسافری حدود ۵۰ هزار دستگاه وارد کشور شده باشد، اما به نظر ما شاید حدود ۲۰۰ هزار دستگاه آیفون ۱۴ به صورت غیررسمی وارد کشور شده باشد.»

جمهوری اسلامی ایران احتمالا تنها نظام سیاسی در دنیا است که همزمان با فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی و جلوگیری از دسترسی آزادانه شهروندان به اینترنت پرسرعت، ورود آیفون ۱۴ را نیز، به مثابه پرطرفدارترین تلفن همراه دنیا، به کشور ممنوع کرده و اینک، مشخص شده است که این تصمیم بر اساس همان سیاست محدودکردن دسترسی شهروندان به اینترنت آزاد و پرسرعت اتخاذ شده است.

همچنین، در نامه مشترک اعضای اتاق بازرگانی تهران و انجمن واردکنندگان موبایل، به محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئيسی، آمده است که ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ به ایران، تاکنون دست‌کم ۱۶۵۰ میلیارد تومان به دولت ضرر وارد کرده است.

در این نامه اشاره شده است که همه موبایل‌های بیش از ۶۰۰ دلاری، جز آیفون ۱۴، با منشا ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند و موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه، با قیمت‌های غیرواقعی به دست مصرف‌کننده می‌رسند.

اتاق بازرگانی تهران و انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه نوشته‌اند: «آیفون ۱۴ همچون بسیاری از برندهای موبایل، در چین و به دست شرکت فاکسکان تولید می‌شود و هیچ قابلیت متفاوتی، اعم از ارتباط ماهواره‌ای یا مواردی از این قبیل ندارد و عملا نسخه تکمیل‌شده آیفون ۱۳ است، اما در ردیف کالاهای ممنوع‌الورود قرار گرفته است. با توجه به رشد تکنولوژی، روش‌های گوناگونی برای دورزدن سیستم رجیستری وجود دارد که عملا آنتن را به آیفون‌های ۱۴ بازمی‌گرداند و این ممنوعیت واردات، صرفا آسیب به دولت از منظر عدم تحقق درآمدی، و آسیب اقتصادی به واردکنندگان که از فرصت واردات این کالا محروم شده‌اند، به‌همراه داشته است.»

انجمن واردکنندگان موبایل همچنین تخمین زده است که حجم واردات آیفون ۱۴ به ایران به بیش از ۱۲۰ هزار گوشی می‌رسد و مجموع ارزش دلاری آن نیز بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

در نتیجه این شرایط، از محمد مخبر خواسته شده است که برای کلیه مدل‌های آیفون و سامسونگ، مجوز ایجاد شناسه کالا صادر شود تا بتوان از سوء‌‌استفاده از رویه واردات مسافری جلوگیری کرد. با این درخواست، آنان در واقع خواهان رفع ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ شده‌اند.

به دلیل ممنوعیت واردات رسمی آیفون ۱۴ به ایران، قیمت این محصول در بازار با رشد نجومی مواجه شده است و همزمان، قیمت آیفون ۱۳ نو یا کارکرده نیز که با مجوز رسمی وارد می‌شود و سیم‌کارت‌های ایران در آن فعال می‌شوند، به بیش از دو برابر بهای واقعی خود رسیده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy