Saturday, Aug 5, 2023

صفحه نخست » آتش‌سوزی جهنمی در مریوان؛ پای چه کسانی در میان است

اتش.jpgبی بی سی فارسی - آتش‌سوزی جنگل‌ها و علفزارهای اطراف مریوان ادامه دارد و فعالان محلی محیط‌زیست برای مهار آن درخواست کمک فوری کرده‌اند.

خبرگزاری رکنا می‌گوید «بر خلاف ادعای مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان» که پیشتر آتش‌سوزی را عمدتا «سطحی» توصیف کرده بود و گفته بود عمدتا به تنه درختان آسیبی نرسیده، آتش‌سوزی مریوان در واقع «عمقی» بوده، «به طوری‌که تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی و تنه درختان زیادی طعمه حریق شده است.»

انجمن سبز چیا، که داوطلبان محلی را برای مهار آتش بسیج کرده، روز شنبه در اطلاعیه‌ای گفته است «چند روزی است مریوان در آتشی جهنمی است و بعد از کنترل کردن آن‌ها امروز دوبارە شعلە‌ور شدەاند.»

انجمن چیا می‌گوید داوطلبان دو شبانه‌روز است که نخوابیده‌اند و خسته و گرسنه هستند. در این اطلاعیه آمده: «هر کس هر آنچە در توان دارد نباید دریغ کند، اجازه ندهید این روز برایمان به حسرت تبدیل شود.»

برخی از فعالان محلی مقام‌های حکومتی را به سهل‌انگاری عامدانه در قبال آتش‌سوزی‌های کردستان ایران متهم می‌کنند. برخی حتی با اتهامی سنگین‌تر وابستگان حکومت را عامل آتش‌سوزی می‌خوانند.

سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، روز شنبه به ایسنا گفته: «منشاء این آتش‌سوزی‌ها قطعا انسانی است اما ما در حال بررسی هستیم که آیا سهوی بوده یا عمدی؟»

سرهنگ اکبری گفته دو هلیکوپتر برای عملیات اطفا اعزام شده و دو هلیکوپتر دیگر هم از کرمانشاه فرستاده می‌شود.

او به ایلنا گفته برآورد اولیه از خسارت مبنی بر «آسیب دیدن حدود ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های زاگرس» است.

خبرگزاری رسمی رکنا «صعب‌العبور» بودن منطقه و «میادین مین» را از مشکلات عملیات اطفا گزارش کرده است.

رکنا می‌گوید نیروهای ارتش و سپاه هم برای کمک به اطفای حریق به منطقه اعزام شده‌اند.

انجمن محیط زیستی چیا، که نزدیک دو دهه است در مهار آتش‌سوزی منابع طبیعی نقش دارد، دو هفته پیش در بیانیه‌ای نسبت به مشکلات اطفای حریق هشدار داد و گفت: «متاسفانه متولیان امر نه تنها به این مهم وقعی ننهاده‌‌اند، بلکه عرصه را برای تاخت و تاز چپاولگران رها کرده و انها نیز بی‌محابا، در روز روشن و در ملاءعام اقدام به اتش افروزی، تخریب و تصرف، زغالگیری و... نموده‌ و به ریش همه ما می‌خندند و حتی ارگان‌ها و نهادهایی هم که می‌بایست در این راه مجری قانون باشند، خود نیز قوز بالاقوز شده و به بهانه تامین امنیت، سبب ناامنی بیشتر شده اند.»

پنج سال پیش شریف باجور و امید حسین‌زاده، از اعضای همین انجمن، در جریان تلاش برای مهار آتش‌سوزی جان باختند.

به جز مریوان، در مناطق دیگر شمال غربی ایران هم آتش‌سوزی‌های وسیعی گزارش شده است.

در سردشت، در آذربایجان غربی، ۵۰ هکتار از پوشش جنگلی در آتش سوخته است. آن طور که رحمت ابراهیمی، رئیس اداره منابع طبیعی سردشت به ایرنا گفته مهار آتش‌سوزی سه روز طول کشیده و داوطلبان مردمی به نیروهای امدادی کمک کرده‌اند.

در دالاهو، در استان کرمانشاه هم، دو هکتار از پوشش جنگلی بلوط در آتش سوخته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به ایرنا گفته شب گذشته گزارش شهروندی به یگان حفاظت محیط‌زیست باعث شد عملیات اطفا به سرعت آغاز شود و تیم واکنش سریع یگان حفاظت پارک ملی دنا با همراهی تشکل‌های زیست‌محیطی غیردولتی در محل حاضر شدند.

به گفته او «خوشبختانه با واکنش سریع نیروهای حاضر در صحنه ، آتش قبل از آنکه شعله ور و مهار آن از توان امدادگران خارج شود خاموش شد.»

نارک گچساران، در همین استان، سه روز در آتش می‌سوخت و چند نفر از امدادگران در جریان مهار آتش مجروح شدند.

روز جمعه سه هکتار از مراتع سیبک، در فریدون‌شهر اصفهان هم در آتش سوخت.

به گفته منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در مجموع ۵۴ هکتار از پوشش گیاهی اصفهان در ۲۲ مورد آتش‌سوزی سوخته است.

روز جمعه همچنین قوه قضاییه ایران از آتش‌سوزی در علفزارهای اطراف زندان اوین خبر داد. گزارش شد که چند مین کارگذاری‌شده در تپه‌های اوین در اثر آتش‌سوزی منفجر شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy