Tuesday, Aug 15, 2023

صفحه نخست » "پیشنهاد جسورانه احمد بخارایی به خامنه‌ای تا گردن فرو رفته در باتلاق"

kooche41.jpg- گفت‌و‌گوی دیدارنیوز با احمد بخارایی در ارتباط با لایحه حجاب

- در موضوع حجاب حاضرم با رهبری مناظره کنم

تحلیلی که بخارایی درباره جزییات لایحه عفاف و حجاب مطرح کرده این است که تصمیم‌گیران و نویسندگان این لایحه گویا به دنبال این هستند که به مرگ بگیرند تا مردم به تب راضی شوند، اما نکته‌ای که شاید به آن توجه نکرده و نمی‌کنند این است که این به مرگ گرفتن و به تب راضی شدن تنها یک نتیجه دارد؛ فروپاشی اجتماعی. همان موضوعی که من سالهاست درباره آن هشدار می‌دهم و سایر جامعه شناسان و متخصصان این حوزه هم درباره آن صحبت کرده اند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که با توجه به اطلاعات دینی که دارید، بگویید که جایگاه حجاب در اسلام و دین کجاست، می‌گوید: من دین شناس نیستم و نمی‌خواهم جامعه شناسی را وارد تفاسیر دینی کنیم تا حق و حقیقت و لاغر و نحیف نشود، اما اعلام می‌کنم که هر کدام از علما اگر بخواهد در این خصوص گفت‌وگو کند من استقبال می‌کنم. حتی حاضرم در مورد حجاب با رهبر انقلاب گفت‌و‌گو کنم، مگر نگفتند می‌شود با علی (ع) و حسین (ع) نیز گفت‌و‌گو کرد.

این استاد دانشگاه این را هم اضافه می‌کند که فروپاشی و افسردگی اجتماعی گریبان جامعه را گرفته است و اصرار روی مسائل دینی با هدف ترمیم وضعیت جامعه هیچ کارکرد دیگری غیر از دین گریزی ندارد.

در همین زمینه:

رسانه‌های ایران در روزهای گذشته نسبت به شیوع سرقت‌های خرد با استفاده از سلاح گرم خبر دادند و کارشناسان نیز نسبت به عواقب فقر و بروز ناهنجاری‌های مختلف هشدار داده‌اند

وبسایت دیده‌بان ایران در این زمینه نوشته است فاجعه‌ای غیرقابل باور و تکان‌دهنده اواخر شب شنبه یا بامداد یکشنبه اتفاق افتاد و سرقتی عجیب، بدون انگیزه‌ای مشخص، شگفتی دلهره‌‌آوری را به جامعه تزریق کرد.

سرقتی که برای باکس‌های سیگار، آدامس، دستمال کاغذی، باکس‌های آب معدنی، آبمیوه و... رخ داده است.

«احمد بخارایی» مدیر گروه سیاسی انجمن جامعه‌شناسی در مورد تحلیل و بررسی این نوع سرقت عجیب توضیح می‌دهد:

«این حادثه کم‌سابقه یا بی‌سابقه‌ای بود که رخ داد. یعنی اغلب وقتی افرادی با سلاح گرم دست به سرقت می‌زنند سراغ مکان‌هایی می‌روند که اجناس ارزشمند داشته باشد، اما حالا این‌بار حمل سلاح گرم با سرقت خرد یا دله دزدی همراه شده است. بنابراین تلفیق این دو نوع جرم (جرم مالی و جرم خشونت‌آمیز) با عنوان سرقت از دکه، بی‌سابقه بوده.

این واقعه به ‌طور خاص دو الی سه سناریو و فرضیه می‌تواند داشته باشد.

یکی اینکه پشت صحنه ماجرا هم همین است که می‌بینیم؛ یعنی با اسلحه اجناس کم‌بها و خرد دزدیده شده.

فرضیه دوم این است که ممکن است یک تسویه‌حساب شخصی یا تهدید بوده باشد.

در هر دو فرضیه یک امر مشترک وجود دارد؛ اینکه خشونت در جامعه فراگیر شده و سرقت مسلحانه با سرقت خرد تلفیق شده و این در تصاویر منتشر شده نیز کاملا مشخص است.

حتی اگر فرضیه دوم که تسویه‌حساب شخصی است را درنظر بگیریم باز هم چهره خشونت‌بار تسویه‌حساب‌ها خود را نشان می‌دهند.

فرضیه سوم برای این نوع سرقت، مشکلات مالی یا فقر است. ببینید اگر راه پول درآوردن در جامعه برای همه افراد یکسان نباشد برخی افراد دست به «نوآوری» می‌زنند. نوآوری در اینجا به معنی ابتکار در وسایل سرقت است.

مساله مهم دیگر مساله خشونت عریان است که در غالب‌های مختلف در جامعه دیده می‌شود. از نظر بنده ریشه اصلی این موضوعات، خشونت نظام سیاسی است که علیه مردم و شهروندان اعمال می‌شود. ماجرای حجاب و وقایع اخیر کشور نیز چهره دیگر خشونت عریان است که در کف خیابان‌ها شاهد آن هستیم.

استفاده از اسلحه بابت سرقت بیسکویت و سیگار نشانه خشم سارقان نسبت به جامعه است



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy