Wednesday, Aug 23, 2023

صفحه نخست » از راه‌اندازی دفتر موساد در تهران تا کارخانه‌های آب شیرین‌کن؛ درگذشت نخستین وابسته نظامی اسرائیل در ایران

mussad.jpgنیمرودی در سال ۱۹۶۰ نیمرودی به عنوان اولین فرستاده نظامی ارتش اسرائيل در تهران منصوب شد و تا سال ۱۹۶۹ در این سمت باقی ماند

ایندیپندنت فارسی - یعقوب نیمرودی (یعکوو نیمرودی)، یکی از نیروهای اطلاعات ارتش اسرائیل که در زمان محمدرضاه شاه پهلوی اولین وابسته نظامی اسرائیل در ایران بود، روز دوشنبه در سن ۹۷ سالگی درگذشت.

به گزارش تایمز اسرائیل، نیمرودی پس از مدت‌ها دست‌و‌پنجه نرم کردن با بیماری در بیمارستان شیبا در تل‌آویوِ اسرائیل درگذشت که بزرگترین بیمارستان این کشور و از بهترین بیمارستان‌های جهان محسوب می‌شود.

نیمرودی در سال ۱۹۲۶ در بغداد به دنیا آمد اما کم‌تر از یک ماه بعد با خانواده‌اش به فلسطین که در آن روزها تازه تحت قیمومیت بریتانیا قرار گرفته بود نقل مکان کرد. او در دهه ۱۹۴۰ به گروه شبه‌نظامی هاگانا پیوست که یهودیان در فلسطین برپا کرده بودند و پس از تشکیل دولت اسرائیل به ارتش این کشور تبدیل شد. نیمرودی از نزدیکان یکی از فرماندهان هاگانا به نام اسحاق ناوون بود که در اواخر دهه ۱۹۷۰ به ریاست‌جمهوری اسرائیل رسید.

در پی بنیانگذاری دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸، نیمرودی مدتی در ارتش خدمت کرد و سپس به سازمان اطلاعاتی این کشور، موساد، پیوست. او در زمان حضور در ارتش فرمانده چند عملیات بسیار حساس بود که بعضی از آن‌ها هنوز طبقه‌بندی‌ شده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

نیمرودی در سال ۱۹۵۶ در عملیاتی که اولین ترور اسرائیل به‌شمار می‌رود ایفای نقش کرد. در این عملیات، مصطفی حافظ، سرهنگ مصری که حملات پناهندگان فلسطینی به اسرائیل را سازمان می‌داد، با بمبی که در پاکتی پنهان شده بود به قتل رسید.

این چهره نظامی-اطلاعاتی اسرائیلی بیش از هر چیز به‌دلیل دوران حضور در ایران در خاطره‌ها مانده است. او در اواخر دهه ۱۹۵۰دفتر موساد را در تهران مستقر کرد. مهمترین اقدام این دفتر کمک به یهودیان عراقی برای فرار به اسرائیل بود. او در ضمن شبکه‌ای جاسوسی در منطقه مستقر کرد. در سال ۱۹۶۰ نیمرودی به عنوان اولین فرستاده نظامی ارتش اسرائيل در تهران منصوب شد و تا سال ۱۹۶۹ در این سمت باقی ماند. او در این مدت توافق‌های نظامی مهمی بین دو کشور برقرار کرد. نیمرودی پس از خروج از ارتش وارد دنیای کسب و کار شد و ده‌ها کارخانه آب شیرین‌سازی در ایران ایجاد کرد.

روزنامه هاآرتص اسرائیل در مقاله‌ای از نیمرودی به عنوان «آدم ما در تهران» یاد کرد. این روزنامه یادآوری کرد که نیمرودی در دهه ۱۹۹۰ صاحب روزنامه پرخواننده «معاریو» شد و در همین سمت بود که درگیر شنود غیرقانونی از حریف خود، روزنامه «یدیعوت آخرونوت» شد و به همین خاطر در دادگاه محکوم شد. قاضی به او حکم تعلیق داد اما پسرش، عوفر، که سردبیر «معاریو» بود در سال ۱۹۹۸ عازم زندان شد.

عوفر در پیامی درباره درگذشت پدرش، او را «صهیونیست، قهرمان اسرائیلی، مردی با چشم‌انداز و عمل، با روحی سخاوتمند، مرد جذاب خانواده و پدری بی‌مانند» توصیف کرد. از نیمرودی، همسرش ریوکا، سه فرزند، ۱۵ نوه و ۱۲ نتیجه بر جای مانده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy