Monday, Aug 28, 2023

صفحه نخست » در پی حضور "سردار سپاه قدس" در پاریس علیه او به اتهام جنایت علیه بشریت شکایت شد

sepahi.jpgایران اینترنشنال - غفور کارگری، رییس کمیته پارالمپیک ایران که هم‌اکنون به فرانسه سفر کرده، هدف یک شکایت قضایی دو انجمن غیردولتی فرانسوی و سوئدی به اتهام شکنجه و جنایات علیه بشریت قرار گرفت. شاکیان اعلام کرده‌اند او در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز ایران و شکنجه معترضان نقش داشته است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ششم شهریور به نقل از کمیته برگزارکننده المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعلام کرد که کارگری، عضو و فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، اکنون در چارچوب سمینار روسای کمیته‌های پارالمپیک در پاریس به سر می‌برد.

این خبرگزاری افزود که صدور ویزا از سوی فرانسه به کارگری و سپس ورود او به خاک فرانسه موجب خشم نهادهای مدنی شد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، امانوئل دائود، وکیل انجمن «فم آزادی» (زنان آزادی) در فرانسه و انجمن غیردولتی «خانه آزادی» در سوئد با تسلیم شکایتی علیه کارگری به دستگاه قضایی فرانسه، اقدام این کشور در صدور ویزا برای او را «توهین به همه قربانیان سرکوب در ایران، پیش از همه، زنان» ایرانی دانستند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

همزمان انجمن خانه آزادی سوئد در حساب اینستاگرام خود با تایید این شکایت نوشت: «اساس این شکایت برپایه جرم شکنجه تنظیم شده است.»

انجمن خانه آزادی سوئد در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد، با تاکید بر این که «عدالت در نهایت پیروز خواهد شد» و «چنین افرادی نه در خاک اروپا و نه در ایران جایی ندارند»، افزود: «ما در راستای اجرای عدالت، علیه آنها، یک به یک، قدم برمی‌داریم.»

به نوشته این انجمن، آقای دائود سابقه پیگیری عدالت در سطح بین‌المللی را دارد و پیش از این پرونده قضایی حقوقی علیه ولادیمیر پوتین به دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه را ارائه کرده است.

چند ماه پیش، حکم بازداشت بین‌المللی علیه پوتین صادر شد و او در نشست اخیر سران بریکس در آفریقای جنوبی شرکت نکرد.

در شکایت علیه کارگری که در دادسرای ملی ضدتروریسم فرانسه ثبت شده و خبرگزاری فرانسه به آن دسترسی پیدا کرده، آمده است: «سپاه پاسداران و نیروی قدس در خط مقدم سرکوب خشونت‌آمیز جنبش‌های مسالمت‌آمیز که برای دموکراسی، حقوق شهروندی و برابری جنسیتی در ایران مبارزه می‌کنند، قرار دارند.»

در حالی که به گفته سازمان‌های حقوق بشری، بیش از ۵۰۰ معترض در خیزش انقلابی «زن زندگی آزادی» با شلیک نیروهای حکومتی در ایران کشته شدند، کشورهای غربی تحریمهایی را علیه عوامل سرکوب اعمال کردند.

غفور کارگری متولد سال ۱۳۴۱ در شهر اردبیل از فرماندهان پیشین سپاه قدس فعال در حوزه قفقاز و آسیای میانه است. او آذرماه سال گذشته، برای یک مدت چهار ساله به عنوان رییس کمیته ملی پارالمپیک ایران منصوب شد.

کارگری همچنین در این شکایت به عنوان یکی از بنیانگذاران نهضت مقاومت اسلامی آذربایجان، «یک گروه مسلح اسلام‌گرای شیعه آذربایجانی تحت حمایت و تامین مالی سپاه» در مخالفت با دولت باکو معرفی شده است.

شاکیان این پرونده تاکید کرده‌اند که با توجه به عضویت و حضور در این گروه‌ها و سازمان‌های نظامی، کارگری «ضرورتا در اعمال وحشیانه و شکنجه‌ای که این گروه‌ها در ایران، آذربایجان و عموما در قفقاز و آسیای میانه مرتکب می‌شوند، مشارکت داشته یا شریک جرم بوده است.»

رییس فعلی کمیته ملی پارالمپیک ایران همچنین متهم است که به دلیل عضویت و فرماندهی در این دو گروه نظامی، او «در طراحی و اجرای خط مشی و استراتژی این دو گروه مشارکت داشته و می‌توان اقدامات وی را نیز جنایت علیه بشریت تلقی کرد».

به نوشته انجمن خانه آزادی، اطلاعات مربوط به سفر غفور کارگری، جمعه گذشته مورد توجه این دو انجمن قرار گرفت.

در بیانیه انجمن خانه آزادی آمده است: «وقتی به عدالت پایبند باشید هیچ چیز غیرممکن نیست. امیدواریم که مقامات فرانسوی متوجه شوند که صدور ویزا برای چنین افرادی عواقب جدی خواهد داشت. این پیام خطاب به همه کشورهای دموکراتیک است.»

پیشتر حمید نوری از مقام‌های پیشین قوه قضاییه در جریان سفرش به سوئد بازداشت شد و به جرم مشارکت در اعدام هزاران زندانی سیاسی در دهه شصت به حبس ابد محکوم شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy