Thursday, Sep 7, 2023

صفحه نخست » ابطال پاسپورت آمریکایی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند، باید تبدیل به قانون شود

abrams.jpgعضو کمیسیون دیپلماسی عمومی آمریکا: هرگونه سفر آمریکایی‌ها به ایران را ممنوع کنید

ایندیپندنت فارسی - الیوت آبرامز، نماینده ویژه امور ایران در دوران دولت ترامپ، طی یادداشتی در روزنامه وال استریت ژورنال با عنوان «معامله شش میلیارد دلاری گروگان در ایران»، درخواست کرد به دلیل سیاست‌های جمهوری اسلامی برای گروگان‌گیری افراد خارجی، هرگونه سفر شهروندان آمریکایی به ایران ممنوع و بخشش‌ناپذیر اعلام شود.

آبرامز که سوم ژوییه (۱۲ تیرماه) از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌عنوان عضو کمیسیون دیپلماسی عمومی آمریکا معرفی شد، می‌نویسد: «نجات گروگان‌های آمریکایی یک اولویت مهم و یک معضل وحشتناک برای دولت است و ما خواهان آزادی تمامی هموطنانمان‌ایم، اما پرداخت پول نقد برای آزادی آن‌ها به رژیم‌های سرکش پاداش می‌دهد و آن‌ها را به رفتارهای غیرقانونی بیشتر تشویق خواهد کرد.»

اوایل تابستان امسال جو بایدن با آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر در ازای آزادی پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران، موجی از انتقاد‌های جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را متوجه خود کرد. آن‌ها دولت بایدن را به باج دادن به جمهوری اسلامی و کوتاه آمدن جلو سیاست گروگان‌گیری نظام تهران متهم کردند. پیش از بایدن، باراک اوباما نیز در سال ۲۰۱۶ با پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به ایران چهار گروگان دیگر را آزاد کرده بود.

الیوت آبرامز نوشت: «در چنین شرایطی، دور نگه داشتن آمریکایی‌ها از کشورهای گروگان‌گیر باید اهمیت زیادی داشته باشد. این روش تا حد زیادی در رابطه با کره شمالی موفقیت‌آمیز بود، چون وزارت خارجه آمریکا می‌گوید همه پاسپورت‌های ایالات متحده که با آن‌ها به کره شمالی سفر شده باشد فاقداعتبار خواهند بود، مگر اینکه به‌طور ویژه از وزارت خارجه آمریکا مجوز گرفته باشند. با این حال، ایالات متحده هنوز این کار را با ایران انجام نداده، در حالی‌ که این کشور چندین دهه است که آمریکایی‌ها را به‌ناحق زندانی می‌کند.»

با اینکه وزارت خارجه آمریکا هرسال به شهروندانش توصیه می‌کند به ایران سفر نکنند، از نگاه آبرامز، افزایش خطر «آدم‌ربایی و بازداشت خودسرانه» آمریکایی‌ها در ایران باید به ممنوعیت کامل سفر به ایران منجر شود. در حال حاضر، تخمین زده می‌شود که سالانه بیش از یک هزار شهروند آمریکا برای دیدار با اقوام، تجارت یا تحصیل به ایران سفر می‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

آبرامز به‌عنوان دیپلماتی که در دولت‌های رونالد ریگان، جورج دبلیو بوش و دونالد ترامپ در مناصب سیاست خارجی کار کرده، با ذکر مثال‌هایی از جمله ژیو وانگ، شهروند آمریکایی‌ــ‌‌چینی که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ در ایران به اتهام جاسوسی زندانی شد، یا مایکل وایت، کهنه‌سرباز نیروی دریایی ایالات متحده که پس از ملاقات با دوست‌دختر ایرانی‌اش در ایران در سال ۲۰۱۸ به زندان افتاد، هشدار داد که چنین اتفاق‌هایی «حتما» در آینده هم تکرار خواهند شد و دولت بایدن می‌تواند در واکنش به سیاست گروگان‌گیری تهران، دو تصمیم مهم اتخاذ کند. ‍

این سیاستمدار نوشت: «روش اول باطل کردن گذرنامه‌های آن‌ دسته از شهروندان آمریکایی است که به ایران سفر می‌کنند. هیچ دلیلی وجود ندارد که به آمریکایی‌ها اجازه دهیم برای گردشگری تجاری یا ماجراجویی به ایران سفر کنند. می‌دانم این اتفاق برای کسانی که می‌خواهند اقوامشان را در ایران ببینند، مشکل بزرگی ایجاد خواهد کرد اما آن‌ها می‌توانند در کشورهای همسایه ایران مانند امارات متحده عربی یا ترکیه دور هم جمع شوند. این ناراحتی ارزش این هزینه را دارد. اکثر آمریکایی‌هایی که رژیم تهران در دهه‌های اخیر گروگان گرفته است، متولد ایران بوده‌اند اما تهران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد و آن‌ها را فقط ایرانی می‌داند.»

ممنوعیت دومی که از نظر آبرامز برای توقف گروگان‌گیری باید اعمال شود، ممنوع شدن هرگونه سفر دانشجویان آمریکایی به ایران برای تحصیل یا تحقیق و اجرای پروژه‌های دانشگاهی است. او می‌گوید: «افرادی مانند ژیو وانگ برای تحقیقات دانشگاهی به ایران سفر کردند و گرفتار شدند. وزرای خارجه و آموزش‌ و پرورش ایالات متحده باید به بیش از چهارهزار کالج در آمریکا ابلاغ کنند که چنین سفرهای علمی بسیار خطرناک‌اند، هشدارها را افزایش دهند تا هیچ دانشجویی به سفر به ایران تشویق نشود. تضمین این سیاست نیز باید تهدید به اقدام‌های قانونی علیه این دانشجویان باشد. اگر کالج‌ها توصیه‌های دولتی در این زمینه را نادیده بگیرند و از وظیفه‌شان در قبال امنیت دانشجویان چشم‌پوشی کنند، می‌توان آن‌ها را به دادگاه کشید.»

الیوت آبرامز در پایان مقاله‌اش می‌نویسد که سیاست‌گذاران آمریکایی باید بدانند که روش مقام‌های تهران برای دسترسی به منابع مالی هنگفت از طریق گروگان گرفتن شهروندان آمریکایی همیشه ادامه خواهد داشت و واشنگتن می‌باید پیش از این دستگیری‌ها و سپس مذاکره و باج‌دهی برای آزادی آنان، یک‌ بار برای همیشه مانع از ورود آمریکایی‌ها به خاک ایران شود.

در آخرین نمونه از این سیاست علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و سایر مقام‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، نیویورک‌تایمز روز چهارم سپتامبر (۱۳ شهریور) با انتشار گزارشی فاش کرد که یکی از شهروندان سوئد به نام یوهان فلودروس، کارمند دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا، بیش از ۵۰۰ روز است که در زندان جمهوری اسلامی است.

به نوشته این رسانه، مقام‌های سوئد و اتحادیه اروپا بیشتر از یک سال است که بازداشت این شهروند اروپایی را مخفی نگه داشته‌اند و به نظر برسد او نیز مانند سایر گروگان‌های پیشین جمهوری اسلامی به یک ابزار مهم برای امتیازگیری تهران از غرب و ادامه روند «دیپلماسی گروگان‌گیری» تبدیل شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy