Monday, Sep 18, 2023

صفحه نخست » بیانیه‌های زندانیان آمریکایی پس از آزادی

bayanieh.jpgصدای آمریکا - جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه پس از آزادی پنج زندانی آزادشده از ایران، تماس تصویری کوتاهی با آنها برقرار کرد.

خانواده عماد شرقی ضمن اعلام این خبر افزودند این تماس از ساعت ١١ و ٢٣ دقیقه صبح به وقت شرق آمریکا تا ساعت ١١ و ٣١ دقیقه طول کشید و در آن جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز حضور داشت.

ندا شرقی در این تماس از رئیس جمهوری آمریکا به خاطر «شجاعت سیاسی و اخلاقی‌اش» قدردانی کرد و بایدن نیز در جواب از خانواده آقای شرقی خواست از او خوب نگهداری کنند.

بهاره شرقی، همسر عماد شرقی، نیز در این تماس به جو بایدن گفت برای اولین بار پس از پنج سال دوباره در خانه‌شان روشنایی دارند.

همسر، دختران، و خواهر عماد شرقی همچنین تماس‌های تصویری کوتاهی با او داشتند و گفتند عماد بسیار خرسند و شکرگزار است.

سیامک نمازی، یکی دیگر از پنج زندانی آزادشده، بلافاصله پس از ورود به دوحه با انتشار بیانیه‌ای از تمام کسانی که به آزادی‌اش کمک کرده‌اند، قدردانی کرد.

او با اشاره به ٢ هزار و ٨٩٨ روز از دوره‌ای که «می‌توانست بهترین روزهای زندگی‌اش باشد»، گفت مهم‌ترین خواسته‌اش این است که چنین اتفاقی برای هیچ شخص و خانواده دیگری دوباره نشود.

سیامک نمازی در بخش دیگری از بیانیه‌اش شجاعت زندانیانی را که هنوز پشت دیوار زندان‌های جمهوری اسلامی هستند، ستود و گفت دلیل زندانی بودن آنها مطالبه کرامت و آزادی است، بازتاب حقیقت است، پرستش خدایشان است، و یا زن بودن‌شان است. او در بیانیه خود به اسامی زندانیانی همچون احمدرضا جلالی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی، سام رجبی، و سپهر ضیایی اشاره کرده است.

در همین ارتباط، خانواده طاهباز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به آزادی و بازگشت مراد و ویدا طاهباز پس از شش سال ابراز شادمانی کرده‌اند. آنها از بایدن و دولتش به خاطر اتخاذ «تصمیم دشوار اما ضروری اولویت دادن جان شهروندان آمریکایی به سیاست» قدردانی کردند.

خانواده طاهباز همچنین از آنتونی بلینکن وزیر خارجه، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، برت مک‌گورک، رابرت مالی و شماری از مقامات دولت بایدن و همچنین سناتورها ریچارد بلومنتال و کریس مورفی قدردانی کرده‌اند.

خانواده طاهباز در پایان بیانیه خود ضمن ابراز همبستگی با خانواده‌های دیگر شهروندان به ناحق بازداشت‌شده اعلام کرده‌اند از مبارزه آنها برای آزادی عزیزان‌شان پشتیبانی می‌کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه ٢٧ شهریور پس از آزادی پنج زندانی دوتابعیتی ضمن استقبال از آزادی آنها، از شهروندان آمریکایی خواست به ایران سفر نکنند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه با اشاره به لزوم پاسخگویی جمهوری اسلامی درباره «کسانی که امروز بازنگشتند» به اسم باب لوینسون اشاره کرد و از تحریم محمود احمدی‌نژاد و وزارت اطلاعات تحت «قانون لوینسون» به دلیل مشارکت آنها در این بازداشت‌ها خبر داد و تصریح کرد همچنان به تحمیل هزینه به جمهوری اسلامی به دلیل «اقدامات تحریک‌آمیزشان» در منطقه ادامه خواهد داد.

کمی بعدتر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان آمریکایی خواست به هیچ دلیلی به ایران سفر نکنند و اگر در ایران هستند، فورا خاک آن را ترک کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه به سپری‌شدن ۱۶ سال از ربودن باب لوینسون اشاره کرد و از جمهوری اسلامی خواست «شرح کاملی از آن چه بر باب لوینسون گذشت» ارائه کند. به گفته او، ایالات متحده از «قانون لوینسون» و دیگر ابزارها برای ترویج «پاسخگوکردن» جمهوری اسلامی ایران و دیگر رژیم‌هایی که از رویه بیرحمانه بازداشت به‌ناحق استفاده می‌کنند، بهره خواهد گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy