Tuesday, Sep 19, 2023

صفحه نخست » واکنش بازار ارز به خبر انتقال پول‌های بلوکه‌شده ایران به قطر

dbanner1.jpgشکست برنامه تبلیغاتی دولت برای تحقق «برگ‌ریزان قیمت دلار»

داریوش معمار - ایندیپندنت فارسی

با وجود ادعای رسانه‌های نزدیک به دولت سیزدهم، قیمت دلار در بازار ارز پس از اعلام خبر انتقال پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به کشور قطر کاهش پیدا نکرد.

روز سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه سال ۱۴۰۲ قیمت هر دلار آمریکا با وجود نوسان‌های لحظه‌ای در محدوده ۴۹ هزار تومان باقی ماند و در آستانه ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان تثبیت شد.

این در حالی است که خبرگزاری دولت و صداوسیما از صبح روز سه‌شنبه تلاش کردند تحت عناوین خبری مختلف بازار ارز را ریزشی اعلام کرده و مدعی هجوم فروشندگان به بازار شدند. موضوعی که بر اساس اخبار منتشرشده، خلاف واقع بوده و تاثیر خاصی بر تحولات بازار و مرکز مبادله ارز تهران نسبت به روزهای قبل نداشت.

به گفته کارشناسان، سخنان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، مبنی بر تبعات لغو مجوز ورود بازرسان سازمان انرژی اتمی به ایران برای جمهوری اسلامی و همچنین بیانیه ۲۸ شهریور سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا علیه جمهوری اسلامی فضای بی‌اعتمادی را بر بازار ارز حاکم کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

داود سوری، اقتصاددان، نیز با اشاره به وعده دولت مبنی ریزش قیمت دلار در پی آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی تاکید کرد: «آزادسازی ۶ میلیارد دلار و صرف آن در بخش کالاهای اساسی و غیر تحریمی، این فرصت را به دولت می‌دهد که منابع تخصیص‌ دادن برای کالاهای اساسی صرف هزینه‌های بخش‌های دیگر شود. اما اینکه با این منابع اندک بازار ارز تحت‌ تاثیر قرار گیرد و شاهد کاهش قیمت ارز باشیم، این شدنی نیست.»

سوری بر این باور است که بر اساس جو روانی حاکم بر بازار، تلاش دولت به ریزش سنگین‌ قیمت دلار کمکی نمی‌کند و تنها مانع افزایش قیمت و عبور از سقف ۵۰ هزار تومان است.

همچنین درحالی‌ که خبر تبادل زندانیان میان جمهوری اسلامی و آمریکا می‌توانست به ابزاری برای تاثیر بر جو روانی بازار بدل شود، سخنان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی سبب شده است بازار مرعوب اخبار تبادل زندانیان نشود.

همچنین فعالان بازار ارز بر این باورند طی روزهای آینده، سخنرانی رئیسی در سازمان ملل و بازخورد جامعه بین‌الملل به آن بر بازار تاثیرگذار خواهد بود.

ضمن آنکه گفته می‌شود اظهارات غیرکارشناسی برخی مدیران اقتصادی در مورد تاثیر فوری انتقال پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی بر بازار ارز یکی دیگر از دلایل مقاومت بازار برابر این خبرسازی‌ها است.

درحالی‌که رئیس‌کل بانک مرکزی وعده داده است بخشی از منابع ارزی آزادشده برای مدیریت بازار استفاده شود، کارشناسان اقتصادی رقم ۶ میلیارد دلار را کمتر از آن می‌دانند که انتقال بخشی از آن به بازار، تاثیر معناداری بر قیمت‌ها بگذارد.

به گفته کارشناسان، اصرار مدیران بانک مرکزی و رسانه‌های حامی دولت بر تکرار جمله «کاهش معنادار قیمت ارز» در اخبار منتشرشده تنها باهدف کنترل قیمت دلار صورت‌ گرفته و نتوانسته دارندگان دلارهای خانگی را به هراس انداخته و به سمت بازار روانه کند.

در روزهای اخیر، تیترهایی چون «برگ‌ریزان قیمت دلار»، «هجوم فروشندگان دلار به بازار»، «سقوط لحظه‌ای قیمت دلار» بیش از آنکه بتوانند تاثیر روانی بر بازار بگذارند موجب محتاط‌ شدن فروشندگانی شده است که با دیدن اصرار رسانه‌های حامی دولت بر جوسازی رسانه‌ای، بیش‌ازپیش چشم‌انتظار سیر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نشسته‌اند. به‌ویژه آنکه خبر لغو مجوز بازدید برخی از بازرسان سازمان انرژی اتمی، می‌تواند سرآغاز تشدید تنش میان جمهوری اسلامی و کشورهای اروپایی باشد.

همچنین خروج زندانیان دو تابعیتی از ایران، این احتمال را تقویت کرده است که دولت بایدن برای فرار از زیر فشار اتهام مماشات با جمهوری اسلامی، دست به اقدام‌هایی از قبیل تشدید تحریم‌ها بزند که سخنان روز گذشته بایدن نیز اثبات‌کننده این ادعا است.

کارشناسان حوزه بین‌الملل نیز سخنان بنیامین نتانیاهو مبنی بر گفت‌وگو‌ با سران کشورهای مختلف در مورد ایران حین سفر به اجلاس سازمان ملل را از دیگر نشانه‌های تنش پیش رو می‌دانند که چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده سیاسی و دیپلماتیک را برای جمهوری اسلامی نشان نمی‌دهد و این مسئله برای هراس فعالان بازار ارز می‌تواند کافی باشد.

هرچند سخنان رئیسی در نشست سازمان ملل شاید بدل به ابزاری شود که بانک مرکزی امیدوار است با آن بر جو روانی بازار سوار شده و دارندگان ارزهای خانگی را متمایل به فروش ارز خود کند؛ موضوعی که با توجه‌ به مجموع شواهد بعید است که محقق شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy