Friday, Oct 6, 2023

صفحه نخست » دلیل ممانعت از سفر محمود احمدی‌نژاد به گواتمالا، از "زبان" خبرگزاری های سپاه

an.jpgایندیپندنت فارسی - محمود احمدی‌نژاد در حالی پنجشنبه‌شب ۱۳ مهرماه پس از ساعت‌ها حضور در فرودگاه امام، مجوز پرواز به گواتمالا را از نهادهای امنیتی دریافت کرد که این مجموعه‌ها تاکید داشتند انجام این سفر به صلاح او نیست.

به گفته رسانه‌های ایران، این مجوز پس از تعهد احمدی‌نژاد مبنی بر «قبول مسئولیت در‌‌خصوص ملاحظات سیاسی و امنیتی و پیامدهای احتمالی این سفر» صادر شده است.

رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی در ایران، از‌جمله خبرگزاری تسنیم، مدعی بودند دلیل ممانعت از این سفر درنظرگرفتن شرایط کشور گواتمالا به‌عنوان دولت نزدیک به آمریکا و اسرائیل و قرارداشتن نام رئیس‌جمهوری اسبق در فهرست تحریم‌ها است که احتمال بازداشت او را در حین این سفر تقویت می‌کند.

خبرگزاری فارس نیز در خبری ضمن تشریح این مسئله تاکید کرد: «باتوجه‌ به وجود شرایط بی‌ثبات سیاسی در گواتمالا و گزارش‌هایی مبنی بر احتمال وقوع شرایط امنیتی در این کشور، با سفر احمدی‌نژاد در این مقطع زمانی مخالفت شده است و به او توصیه شده باتوجه‌ به تحریم‌های بین‌المللی و احتمال بازداشت، این سفر را انجام ندهد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این خبرگزاری از نفوذ کشور اسرائیل در گواتمالا به‌عنوان خطری برای جان احمدی‌نژاد یاد کرده است و اصرار به انجام این سفر را در تناقض با درخواست افزایش لایه‌های حفاظتی از سوی او طی ماه‌های اخیر دانسته است. این در حالی است که رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد دلیل درخواست افزایش لایه‌های امنیتی و حفاظتی را نگرانی از احتمال ترور او به دست نیروهای درون حاکمیت دانسته بودند.

همچنین رسانه‌ها فعال نبودن سفارت جمهوری اسلامی در گواتمالا و نبود تعامل دیپلماتیک با این کشور را موجب افزایش نگرانی در‌خصوص شرایط حضور احمدی‌نژاد دانسته‌اند. این مسئله در شرایطی مطرح شده است که در تاریخ ۲۲ تیرماه سال ۱۴۰۰، «علیرضا قزیلی» استوارنامه خود را به‌عنوان سفیر آکرودیته جمهوری اسلامی ایران به پدرو برولو، وزیر امور خارجه گواتمالا، تقدیم کرد و از تمایل جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و گسترش روابط دوستانه با جمهوری گواتمالا در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی خبر داد.

حسن روحانی نیز در سال ۱۳۹۴، با دستور مستقیم خود خواستار رفع فوری مشکل دریافت ویزای گواتمالا برای تیم‌ فوتسال زنان ایران شد که در آن زمان نشان‌دهنده تمایل دولت به گسترش روابط و تعاملات بین‌المللی با گواتمالا اعلام شده بود.

محمود احمدی‌نژاد که به دعوت رسمی دولت و دانشگاه گواتمالا، برای شرکت در یک سمپوزیوم بین‌المللی چهارروزه در مورد «مدیریت جامع منابع آبی در جهان»، به این کشور آمریکای مرکزی سفر کرده است، پیش‌تر نیز در دوران ریاست‌جمهوری خود به این کشور دعوت شده بود.

قراردادن نام حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی و همچنین انتقال سفارت گواتمالا در اسرائیل از اورشلیم به شهر قدس، برخی از مواردی است که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی آن‌ها را از مشکلات سفر به این کشور دانسته‌اند.

این مسائل سبب شده‌اند روز پنجشنبه هنگام ورود محمود احمدی‌نژاد به فرودگاه امام، گذرنامه او ضبط شود. رئیس‌جمهوری اسبق نیز در اعتراض به این تصمیم حاضر به ترک فرودگاه نشد و رسانه‌های نزدیک‌ به او نام این اقدام را تحصن اعتراضی گذاشتند.

کانال تلگرامی «دولت بهار»، ارگان خبری نزدیک به رئیس‌جمهوری اسبق ایران، مدعی شده است ماموران دلیل ضبط گذرنامه احمدی‌نژاد را ممنوع‌الخروجی او اعلام کرده‌ بودند.

این در حالی‌ است که از روزها پیش خبر این سفر رسانه‌ای شده بود و بااین‌وجود هیچ‌کدام از نهادهای رسمی خبری مبنی بر ممنوع‌الخروجی محمود احمدی‌نژاد اعلام‌ نکرده بودند.

دراین‌بین انتشار تصاویر حضور احمدی‌نژاد در فرودگاه و صحبت برخی شهروندان با او همچنین تصاویر او با مسافران درون هواپیما نیز موردتوجه کاربران در رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های مختلفی را در‌پی داشته است.

رضا رشیدپور، مجری سابق صداوسیما، نیز در توییتی ادعا کرده است هیچ اطلاعاتی درباره‌ کنفرانس مدیریت منابع آبی گواتمالا در ماه اکتبر وجود ندارد که تا این لحظه واکنشی در‌پی نداشته است.

همچنین تا این ساعت تصاویری از محمود احمدی‌نژاد در فرودگاه استانبول منتشر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy