Sunday, Nov 5, 2023

صفحه نخست » خط قرمزی که شکسته شد

redline.jpgتهدیدهای ایران درباره حمله زمینی به غزه

احسان مهرابی - ایران وایر

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در حدود یک ماهی که از جنگ اسراییل و حماس می‌گذرد، تهدیدهای متنوعی مطرح کرده‌اند که مهم‌ترین آن، هشدار به اسراییل درباره حمله زمینی به غزه بوده است. اسراییل در حال عملی کردن وعده خود است، در‌حالی‌که مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی با‌وجود تهدیدهای آتشین لفظی، انگیزه‌ای برای عملی کردن این تهدیدها نشان نداده‌اند.

***

مقامات جمهوری اسلامی در چند هفته گذشته چندین بار اسراییل را تهدید کرده‌اند. این تهدیدها البته بیشتر از جانب نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه بوده و بر‌خلاف روال سابق، کمتر خود اسراییل به‌صورت مستقیم تهدید شده است. در این میان حتی مقامات جمهوری اسلامی کمتر بر وعده «علی خامنه‌ای» برای نابودی اسراییل در ۲۵ سال آینده سخن گفته‌اند، هرچند این موضوع از زبان مقاماتی چون تولیت آستان قدس رضوی بیان شده است.

«محسن رضایی»، فرمانده اسبق سپاه پاسداران نیز به‌جای لباس سپاه پاسداران، لباس بسیجی پوشیده بود تا تهدیدش از موضع رسمی تلقی نشود. سخنان «حسن نصرالله»، رهبر حزب‌الله لبنان که حکایت از عدم ورود گسترده‌تر شبه نظامیان تحت امرش به درگیری در مرحله فعلی است نیز، نشانی از سیاست جمهوری اسلامی دارد.

مقامات جمهوری اسلامی حمله زمینی اسراییل به غزه را خط قرمز خود ذکر کردند، اما پس از انجام این حمله، سخنی نگفته‌اند؛ هرچند هنوز حمله زمینی به غزه شکل محدود دارد و به حمله زمینی تمام عیار بدل نشده است.

هم‌زمان با حمله اسراییل به غزه، نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به مواضع آمریکا در عراق و سوریه حمله کرده‌اند و سخنگو سپاه نیز آمریکا را تهدید به حمله به پایگاه‌هایش کرد. در این میان، پیام‌هایی نیز بین ایران و آمریکا رد‌وبدل شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

عصای پیامبر یهودیان در دست مسلمانان

سرلشکر «حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران، غزه را «عصای موسی» خواند و گفته که «اگر روی زمین کاری انجام دهند، اژدهای غزه آنان را خواهد بلعید».

«خداوند در هر دوره‌ای به‌شکلی معجزه می‌کند و اکنون غزه عصای موسی است و اگر اسراییلی‌ها در غزه پا بگذارند، آن‌ها را خواهد بلعید و همان‌جا دفن خواهند شد».

فرمانده کل سپاه در سخنان دیگری، جنگ غزه را «اولین مرحله از فروپاشی زودرس» اسراییل خوانده، اما اظهارات تهدیدآمیز «علی فدوی»، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، صریح تر بود.

سرتیپ فدوی گفت اگر اسراییل به غزه حمله زمینی کند، «محور مقاومت»، یعنی همان نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی پاسخ خواهند داد و سپاه، «موشک مستقیم» به‌سوی حیفا شلیک خواهد کرد: «البته اگر لازم باشد و تکلیف شود، این کار هم صورت می‌گیرد، بی‌محابا هم صورت می‌گیرد، ولی تکلیف را من تعیین نمی‌کنم».

سرلشکر محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران نیز که لباس نظامی را هر‌از‌چندگاهی دوباره بر تن می‌کند، با لباس بسیجی با شبکه تلویزیونی عربی الجزیره مصاحبه و پیشنهاد کرد که کشورهای اسلامی، «ارتش اسلامی تشکیل دهند».

او همچنین گفت که ایران تک‌روی نخواهد کرد و با هماهنگی دولت‌های دیگر در منطقه مانند عربستان، مصر و قطر عمل خواهد کرد.

رضایی همچنین گفت که هجوم به پایگاه‌های آمریکا در منطقه از سوی «گروه‌های مقاومت» و در پاسخ به دخالت در منطقه و همچنین حمله اسراییل به غزه است. او اشغال نوار غزه را خط قرمز جمهوری اسلامی خواند.

محسن رضایی در یک برنامه تلویزیونی نیز درباره پوشیدن پیراهن نظامی گفت «لباس بسیج به معنای آمادگی است و ما همیشه باید آماده باشیم. ما به‌دنبال جنگ نیستیم، اما از آن هراسی نداریم».

سرلشکر رضایی گفته «اثر تشکیل اتاق مشترک محور مقاومت را اکنون در میدان نبرد شاهد هستیم و مشاهده می‌کنید که حزب‌الله ۳ لشکر اسراییل را در شمال زمین‌گیر کرد و تشکیل این اتاق، هماهنگی عملیاتی و توانایی رزم مقاومت را به وضوح ارتقا بخشیده است».

هشدار به گسترش درگیری به دیگر نقاط خاورمیانه ازجمله موضوعاتی بوده که «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه، در سخنان خود بارها تاکید کرده است. این موضع امیرعبداللهیان، شبیه به مواضع برخی کشورهای عربی، از‌جمله امارات بوده است.

امیرعبداللهیان گفته که «زمان برای راه‌حل‌های سیاسی روبه پایان است و گسترش احتمالی جنگ در دیگر جبهه‌ها، به مرحله اجتناب‌ناپذیر نزدیک می‌شود».

وزیر خارجه ایران در آخرین سخنان خود گفت که گروه‌های فلسطینی و دیگر گروه‌های «محور مقاومت»، برای مقابله با هر سناریویی آماده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز تاکید کرده بود که اگر حمله به غزه متوقف نشود، «وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و پیامدهای وسیعی داشته باشد».

به‌جز این اظهارات رسمی، گزارش‌هایی نیز درباره پیام ایران به آمریکا منتشر شد که در آن اعلام شده جمهوری اسلامی «نمی‌خواهد شاهد اوج‌گیری بیشتر تنش در جنگ حماس و اسراییل باشد، اما اگر عملیات اسراییل در غزه ادامه یابد، مجبور به مداخله خواهد بود».

حمله به پایگاه‌های آمریکا

هم‌زمان با حملات اسراییل به غزه، شیعیان حوثی در یمن به اسراییل موشک شلیک کرده و گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی، پایگاه‌های آمریکا در عراق را هدف قرار دادند.

در این میان سرتیپ «رمضان شریف»، سخنگو سپاه پاسداران، گفت که حامیان اسراییل باید بدانند «دست‌هایی که قادر نیستند به این رژیم برسند، توان آن را دارند که به نیروهای آمریکایی که این جنگ را هدایت می‌کنند، برسند».

کاخ سفید خبر داد که «جو بایدن» با ارسال پیامی مستقیم به آیت‌الله خامنه‌ای، علیه هدف گرفتن نیروها و پرسنل آمریکا در خاورمیانه هشدار داده است.

هم‌زمان وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ارتش این کشور، به پایگاه‌های گروه‌های وابسته به سپاه در شرق سوریه حمله هوایی کرده است.

هم‌زمان با این تهدیدها، گزارش‌هایی درباره دو پیام آمریکا به ایران منتشر شده است.

حسین امیرعبداللهیان گفت که آمریکا به برخی طرف‌ها و ایران پیام داده است که اولا «لطفا خویشتن‌داری کنید» و دیگر اینکه، «ما خواهان جنگ نیستیم».

«کمال خرازی»، رییس شورای روابط خارجی ایران، گفته که دو پیام آمریکا «حاکی از نگرانی آن‌ها نسبت به گسترش جنگ در منطقه است».

او گفت که پاسخ جمهوری اسلامی بوده که «شما برای جلوگیری از گسترش جنگ، باید مانع ادامه اقدامات اسراییل شوید».

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی‌اش گفت که «پیام‌هایی دریافت کردیم که اگر به عملیات‌های خود در جنوب ادامه دهیم، آمریکا ایران را بمباران خواهد کرد».

مشخص نیست که این پیام همان پیام‌ها به ایران بوده، یا به‌صورت مستقیم به حزب‌الله لبنان پیام داده است.

با‌وجود شدت گرفتن تنش در منطقه، سخنان مقامات جمهوری اسلامی کمتر حاکی از تهدید مستقیم اسراییل بوده و نشان از سیاست عدم ورود جدی‌تر ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به درگیری در مرحله فعلی دارد و در‌حالی‌که اسراییل تهدید خود در حمله زمینی به غزه را عملی می‌کند، نشانی از احتمال عمل به وعده‌های تهدیدآمیز مقام‌های جمهوری اسلامی، وجود ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy