Thursday, Nov 9, 2023

صفحه نخست » چرا مردم ایران در برابر جنگ اسرائیل با حماس سکوت کرده اند؟

margbar.jpgرادیو فردا - یک ماه پس از حملهٔ ناگهانی و مرگبار نیروهای شبه‌نظامی حماس علیه اسرائیل که بار دیگر جنگی را میان اسرائیل و حماس در غزه به راه انداخت، این مسئله بیش از هر زمان دیگری در ایران مطرح شده که چرا ایرانیان آن‌طور که مورد انتظار حکومت است، از فلسطینیان حمایت نمی‌کنند.

در هفته‌های اخیر، هزاران نفر در کشورهای غربی نیز با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی‌هایی خواستار توقف جنگ در غزه شده‌اند و کشته شدن غیرنظامیان ازجمله کودکان را محکوم کرده‌اند.

اما این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که هیچ تجمع خودجوش و مردمی در ایران در حمایت از فلسطینی‌ها برگزار نشده و هر چه بوده، به تدارکات و برنامه‌ریزی‌های حکومتی مربوط بوده است

در فضای سیاسی و رسانه‌ای بسته داخل ایران، برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ها این عدم حمایت مستقل ایرانیان از فلسطینی‌ها را تأیید کرده‌اند.

مدیر رسانه‌ای روزنامه سازندگی:

حمدجواد ظریف، وزیر پیشین خارجه جمهوری اسلامی، به‌تازگی در سخنانی، با وجود لفاظی‌های معمول مقام‌های جمهوری اسلامی علیه اسرائیل، به طور ضمنی عدم حمایت آشکار مردم ایران از فلسطینی‌ها را تأیید کرده است.

او در نشستی در تهران دربارهٔ «مسئله فلسطین»، گفت: «قانون اساسی ما گفته ایران از مستضعفین دفاع کند، اما قرار نیست ما جای مستضعفین بجنگیم.»

او بدون آن‌که صریحاً به مخالفت با حکومت در زمینهٔ سیاست‌هایش در منطقه بپردازد، در لفافه افزود: «من هم معتقدم مردم از پرداخت هزینه خسته شده‌اند. نیازی هم نیست ما هزینه بپردازیم.»

پیش از جنگ جاری میان اسرائیل و حماس نیز صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی، گفته بود که اگر همه‌پرسی در ایران صورت بگیرد، اکثریت مردم مخالف سیاست اسرائیل‌ستیزی حکومت هستند.

مردم معترض ایران در سلسله اعتراضات سال‌های اخیر خود با شعارهایی چون «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» مخالفت خود را با این سیاست جمهوری اسلامی نشان داده‌اند.

نشریه کوریه انترناسیونال روز چهارشنبه ۱۷ آبان در گزارشی با عنوان «در ایران، مردم با حمایت رژیم از حماس مخالف هستند» نوشت که بخش بزرگی از جامعهٔ ایران بر این باورند که قدرت باید به جای مسئله فلسطین بر مسائل داخلی متمرکز شود.

مردم ایران به دلیل تجربهٔ خود می‌دانند که ایدئولوژی جمهوری اسلامی با هرگونه مصالحه‌ مخالف است و پیامد این رویکرد نیز چیزی جز انسداد سیاسی، تحریم‌ها و سرکوب نیست.

سکوت ایرانیان در جریان جنگ اخیر می‌تواند به این معنا باشد که اولین کمک به فلسطینیان و مؤثرترین راه برای برقراری صلح پایدار در منطقه، پایان ایدئولوژی اسلامگرایانه و حل «مسئله فلسطین» به روشی دیگر است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy