Monday, Dec 4, 2023

صفحه نخست » افشای دوربین‌هایی که اطلاعات و مشخصات مردم را به لحظه در مانیتورهای مترو نمایش میدهند

4-15.jpgعبدی مدیا نوشت: ماه‌ها پیش مفصل درباره‌اش نوشتم و نظاره کردید و برخی هم در پروژه‌ای هماهنگ و برخی ناآگاهانه تمسخر و تکذیب کردند. اما کم کم اجتماع پذیرشش را پیدا میکند. ماجرای همان قورباغه و آب جوش است.

دبیر روزنامه خراسان با انتشار این استوری از دوربین‌هایی خبر داد که اطلاعات و مشخصات مردم را به لحظه در مانیتورهای مترو نمایش میدهند.

در مورد اپلیکیشنهای ایرانی هم به دفعات نوشته بودم. کسی هست که توجه کند؟ درس عبرتی شده؟ گمان نمیکنم. و من وظیفه‌ای بیش از اینکه بگویم، ندارم.

***

صدای آمریکا - استفاده از دوربین‌های هوشمند برای شناسایی افراد دارای حجاب اختیاری و به طور کلی بهره‌بردن از دانش و تکنولوژی روز برای سرکوب مخالفان در جمهوری اسلامی با انتشار تصویری از مترو مشهد پرده‌برداری شد.

روز گذشته تصویری از عکس‌های ثبت شده و نمایش آن بر مانیتور عمومی مترو مشهد که حکایت از عملکرد دوربین‌های هوشمند و نمایش اطلاعات افراد داشت واکنش‌های را در پی داشت.

آنطور که منابع خبری در ایران نوشته‌اند، دبیر گروه جامعه روزنامه «خراسان» با انتشار تصویری در توضیح آن نوشت: «اینجا ایستگاه شریعتی خط یک متروی مشهده، هرکسی از جلوی دوربین رد می‌شه عکسش به تفکیک و با مشخصاتی شامل سن و جنسیت روی مانیتور نمایش داده می‌شه. می‌شه شهرداری توضیح بده هدفش از این کار چیه؟»

وحید تفریحی، این عکس را در اینستاگرام خود منتشر و از این اقدام شهرداری و مترو مشهد خبر داده است.

وب‌سایت «اعتماد آنلاین» وابسته به روزنامه اعتماد نیز به این موضوع واکنش نشان داده و از آن با عنوان «حجاب‌بان الکترونیک» یاد کرده است.

موضوع بهره بردن از دوربین‌های هوشمند در ایران پس از اعتراضات سراسری سال گذشته برای کاهش تنش بین مردم و «گشت ارشاد» مطرح شد و در ادامه به یکی از برنامه‌های اصلی جمهوری اسلامی برای شناسایی مخالفان و معترضان حاضر در خیابان تبدیل شد.

در لایحه «عفاف و حجاب» نیز بخش عمده‌ای از جرائم در نظر گرفته شده و شناسایی افراد با اتکا به همین سیستم دوربین‌های هوشمند نوشته شده است.

رویکردی که احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور در ۲۵ فروردین ماه در مورد آن گفت: «مطمئن باشید دوربین‌های کنترلی در طرح عفاف و حجاب هیچ خطایی نخواهد داشت.»

ادعایی که حالا با تصاویر منتشر شده از سیستم نصب شده در متروی مشهد از آن پرده‌برداری شده است و ظاهرا در جمهوری اسلامی برای هر موردی از جمله تولید و معیشت و بهداشت و درمان ممنوعیت و محدودیت ارزی و واردات وجود داشته باشد، برای سرکوب و تجهیز نیروهای انتظامی و نظامی به تکنولوژی روز محدودیتی وجود ندارد.

در واکنشی دیگر به رواج حجاب اختیاری در کشور مرکز اطلاع رسانی پلیس نیز ۱۹ فروردین ماه اعلام کرده بود که «پلیس در برخورد با قانون گریزان و مجرمان از سیستم‌های هوشمند استفاده خواهد کرد.»

در همان زمان محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز مدعی شد دوربین‌های «ثبت تخلفات و جرایم رانندگی» که در سطح شهر وجود دارند، اقدام به «رصد موارد کشف حجاب» نیز می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy