Wednesday, Dec 6, 2023

صفحه نخست » اسرائیل نمی تواند حماس را در جنگ شکست دهد، پس قدم بعدی چیست؟ رابرت اینلیکش، مترجم: کورش عرفانی

Robert-Inlakesh.jpgتوضیح مترجم:

با آشکار شدن اولین آثار شکست مفتضحانه ی نظامی ارتش آدمخوار اسرائیل و اوج گیری قتل عام مردم بیگناه نوار غزه، ماشین تبلیغاتی صهیونیسم به کار افتاده تا با شیطان جلوه دادن دروغین فلسطینی ها ماهیت واقعی شیطانی حکومت جنایت پیشه ی اسرائیل و ارتش نوزاد کش آن را پنهان کنند. تعداد کشته ها ساعت به ساعت در حال افزایش است و یک فاجعه ی انسانی در حال رخ دادن می باشد. در این حال برای پرت کردن حواس ها از جنایت علیه بشریت و نسل کشی، برخی از جنفگیاتی که توسط بی بی سی مادر صهیونیسم و رسانه های مفلوک مشابه مطرح می شود به راستی نشان دهنده به ته دیگ خوردن کفگیر تبلیغاتی دستگاه اهریمنی صهیونیست هاست. در ۲۴ ساعته گذشته با آشکار شدن قتل بیش از دو هزار کودک و زن فلسطینی و نفرت جهانی و ابدی از ارتش اسرائیل، شاهد انتشار مطالبی از این دست هستیم که به طور مثال در هفت اکتبر «حماس در روز ۷ اکتبر به زنان تجاوز و آنها را قطع عضو کرد» و یا «بایدن خشونت‌های جنسی گزارش‌شده حماس در حمله به اسرائیل را محکوم کرد» و یا حتی این که حماسی ها به گروگان های آزاد شده قرص های روان گردان داده اند که در موقع انتقال از غزه به اسرائیل خوش اخلاق جلوه کنند. قدری بن بست تل آویو سخت تر شود باید منتظر رابطه ی فلسطینی ها با آدم فضایی های ناشناخته و اجنه هم باشیم!

آیا از همین مزخرفات مضحک نمی توان شکست تبلیغاتی، سیاسی و نظامی و اخلاقی این آدمکشان را دید؟ این گونه است که می بینیم که امری که نطفه ی تاریخی آن با دروغ و شیادی و حقه بازی و جعل و تحریف پیش رفته است نمی تواند جز با همین امور به پیش رود. در نوشتار زیر، رابرت اینلیکش، تحلیل گر سیاسی، به همین وجه ضد اخلاقی و فلاکت تاریخی اسرائیل و آمریکا و صهیونیسم آدمخوار اشاره می کند که در باتلاقی گرفتار هستند که آینده ای ندارد. یا باید خون بیشتری بریزند و یا شکست و فاجعه را بپذیرند. نویسنده در مورد احتمال گسترش جنگ به خاطر ناکامی مفلوکانه ی اسرائیل هم اشاراتی دارد.

***********

پس از آرامش هفت روزه در جنگ بین اسرائیل و گروه های مسلح فلسطینی در غزه، از سرگیری درگیری ها چراغ سبز دیگری از سوی واشنگتن دریافت کرد. پس از ناکامی در هدایت متحدان اسرائیلی خود به سمت پیروزی نظامی، ایالات متحده اجازه ی تشدید نبرد خطرناکی را می دهد، ضمن آن که راه حل صلح آمیز را -که از رنج بیشتر غیرنظامیان جلوگیری می کند- رد کرده است.

تنها چند دقیقه پس از خروج آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا از فلسطین و اسرائیل، جنگ در غزه با یک حمله هوایی بزرگ به زیرساخت های غیرنظامی فلسطینی که منجر به مرگ نزدیک به ۲۰۰ غیرنظامی شد، از سر گرفته شد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، حمایت خود را از "حق و مسئولیت اسرائیل برای تعقیب حماس" اعلام کرد، اما تا چه زمانی، مشخص نیست. در حالی که امثال ایهود باراک، نخست وزیر سابق اسرائیل، اذعان می کنند که حماس از فروپاشی دور است، این سوال مطرح می شود که: واقعا منظور از این جنگ چیست؟

پس از شش هفته جنگ که منجر به مرگ بیش از ۲۰ هزار فلسطینی شد، ارتش اسرائیل نتوانسته است هیچ شاهدی مبنی بر کاهش قابل توجه توانایی های نظامی حماس و دیگر گروه های مسلح فلسطینی در منطقه ساحلی محاصره شده ارائه دهد. در حالی که اسرائیل به زور وارد بیمارستان های بزرگ در شمال غزه شد و ادعا کرد که حماس از این سایت ها به عنوان پایگاه و مراکز فرماندهی و کنترل استفاده می کند، شواهد ارائه شده توسط نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) این اتهامات را تایید نمی کنند. دولت امریکا از این ایده حمایت کرد که یک شاخه ی فرماندهی در بیمارستان شفا وجود داشته است و هنگامی که نیروهای اسرائیلی وارد بیمارستان شدند، سلاح هایی را نشان دادند که ادعا می کردند در آنجا پیدا یافته اند و همچنین یک تونل خالی را. هر گونه تصویری که برای عموم منتشر می شود توسط ارتش اسرائیل دستکاری و ویرایش می شود، اما اگر هم به طور مستقل تایید شود، می تواند به عنوان شواهدی از حضور شبه نظامیان باشد، ولی نه هنوز اثبات وجود مرکز یا شاخه ی فرماندهی.

خبرهای کمی در بیمارستان های دیگر کشف شد و ادعاهای امریکا در مورد داشتن اطلاعات محکم که ادعاهای اسرائیل را تایید می کند، قابل تردید است؛ با توجه به اظهارات عمومی قبلی، مانند سخنان جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در مورد دیدن "تصاویر تایید شده از تروریست ها در حال گردن زدن کودکان" که کاخ سفید بعدا مجبور به عقب نشینی در مورد آن شد.

در آغاز این جنگ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که دولتش قصد دارد " حماس را له کند"، هدفی که دولت امریکا به طور علنی از آن حمایت کرد. با این حال، حماس نه تنها موفق شده است بزرگترین ضربه را به اسرائیل در تاریخ خود وارد کند، بلکه با موارد مستند بی شماری، با موفقیت علیه نیروهای اسرائیلی از غزه دفاع کرده است. اکنون، تمام جهان در مورد تشکیل یک کشور فلسطینی صحبت می کند، ایده ای که قبل از جنگ به نفع توافقنامه های عادی سازی بی قید و شرط بین کشورهای عربی و اسرائیل رها شده بود. علاوه بر این، یکی از نتایج قابل پیش بینی جنگ اسرائیل در غزه، افزایش شدید حمایت از حماس در سراسر سرزمین های اشغالی است. در خاورمیانه و در سراسر جهان اسلام، شبه نظامیان حماس به قهرمانان تبدیل شده اند و به طور گسترده ای به عنوان یک مقاومت ملی دلاور دیده می شوند.

توافق عادی سازی عربستان و اسرائیل، که سیاست خاورمیانه ای دولت بایدن حول آن می چرخید، در حال حاضر که ریاض به تهران نزدیک می شود، نقش بر آب شده است. بر اساس نظرسنجی ها در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو اعتماد، تنها چهار درصد از مردم اسرائیل را با خود دارد، در حالی که مورد اعتمادترین چهره ملی دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل است. هاگاری، با وجود اینکه اسرائیلی ها به او اعتماد داشتند، پس از ارائه یک ویدیو که در ان ادعا می کرد یک برنامه ی زمان بندی شده به زبان عربی به نام "تروریست ها" را یافته است، شهرت "آقای یک لیست وجود دارد" را در فضای مجازی گرفت. این ویدئو که او در آن به این فهرست اشاره کرد، قرار بود شواهدی از گروگانگیری حماس در بیمارستان کودکان رانتیسیرا نشان دهد.

دست کم ۱۰ کشور سفرای خود را از اسرائیل خارج کرده یا روابط خود را با اسرائیل به حالت تعلیق درآورده اند. همه اینها در حالی که بزرگترین تظاهرات طرفدار فلسطین که تاکنون در غرب برگزار شده است، همچنان در پایتخت هایی مانند لندن و واشنگتن دی سی در جریان است. این، همراه با کاهش قابل توجهی در رتبه ی تایید جو بایدن، همگی فجایعی برای ایالات متحده به خاطر جنگ در نوار غزه است.

کاخ سفید ادعا می کند که محدودیت های خاصی را برای ارتش اسرائیل در برنامه ریزی برای حمله به جنوب غزه اعمال خواهد کرد، اما در همان حال، از اقدامات اسرائیل حمایت بی قید و شرط می کند. دولت امریکا در هیچ نقطه ای مسئولیت آنچه از هفتم اکتبر اتفاق افتاده را بر عهده نگرفته است؛ هیچ عذرخواهی برای دروغ هایش، هیچ تغییری در استراتژی و هیچ قبول مسئولیتی در نقشی که واشنگتن در ایجاد وضعیت در غزه -که حمله حماس را تسهیل کرده است- دیده نمی شود.

سوال اصلی این است: از اینجا به کجا برویم؟ اسرائیل بی هدف در غزه می جنگد و به کشتن هزاران غیرنظامی فلسطینی ادامه می دهد. هیچ نشانه ای از شکست حماس در افق وجود ندارد و وضعیت انسانی، که توسط مارتین گریفیث، رئیس امداد سازمان ملل متحد به عنوان "بدترین" توصیف شده است، بدتر می شود. در حالی که همه ی این عناصر باید جدی گرفته شوند، شبح یک جنگ منطقه ای نیز در صورت تشدید حمله اسرائیل علیه غزه وجود دارد. حزب الله لبنان در حال حاضر درگیر نبردهای مکرر در امتداد مرز لبنان است و دامنه ی حملات خود را به اهداف نظامی اسرائیل گسترش داده است.

تبادل زندانیان بین اسرائیل و حماس ثابت کرد که این گروه فلسطینی قادر به تعهدپذیری دیپلماتیک است. این مبادله همچنین برای نشان دادن به جهان بود که اسرائیل نیز زنان و کودکان را بدون هیچ اتهامی اسیر کرده است. اسرای غیرنظامی اسرائیلی که آزاد شدند و اکثر آنها در ویدیوها در حال لبخند زدن، دست دادن و تشکر از جنگجویان حماس پس از آزادی بودند از صحبت مستقیم با رسانه ها در مورد تجاربشان منع شده اند. آز آن سوی، زنان و کودکان فلسطینی بازگویی کردند که چگونه مورد سوء استفاده، شکنجه و تحقیراز سوی زندانبانان اسرائیلی خود قرار گرفته اند. این یک افتضاح روابط عمومی دیگر برای دولت اسرائیل است که به این ترتیب گناهکارتر از حماس به نظر می رسید.

دولت امریکا در جایگاه راننده ی ماشین جنگ است. این قدرت را دارد که در هر زمان به درگیری پایان دهد، اما همچنان این فاجعه را طولانی تر می کند. در طول وقفه ی هفت روزه خصومت ها، هیچ چیز به نفع اسرائیل تغییر جهت نداد تا پیروزی آن امکان پذیر شود. هیچ راه حل نظامی برای جنگ در غزه وجود ندارد، ایالات متحده باید تشخیص دهد که این درگیری هرگز پایان نخواهد داد تا زمانی که مردم فلسطین عدالت و آزادی به دست آورند. دولت های غرب ۷۵ سال است که رنج مردم فلسطین را نادیده گرفته اند و هرگز واسطه ی یک صلح واقعی نبوده اند. خشونت باعث خشونت و نفرت باعث نفرت می شود؛ این امکان وجود ندارد که فلسطینی ها را به سادگی قتل عام کنیم تا تسلیم شوند. حتی اگر حماس شکست بخورد، گروه های بیشتری برای انتقام خون از دست رفتگان خود و مبارزه برای استقلال، در آینده، به میدان خواهند آمد. اگر جامعه بین المللی متحد شود، این چرخه می تواند شکسته شود، اما شجاعت می خواهد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رابرت اینلیکش تحلیلگر سیاسی، روزنامه نگار و فیلمساز مستند است که در حال حاضر در لندن مستقر است. او از سرزمین های فلسطینی گزارش داده و درآن زندگی کرده است و در حال حاضر با خبرگزاری قدس کار می کند. مدیر "سرقت قرن: فاجعه فلسطین و اسرائیل ترامپ".

منبع مقاله: راشا تودی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy