Saturday, Dec 16, 2023

صفحه نخست » سخنی کوتاه در مورد ناآگاهی علی جوانمردی

dooshki.jpgعبدالستار دوشوکی - ای کاش جناب آقای جوانمردی که در مورد مسائل بلوچستان اطلاعات کافی ندارند به همان امور کردستان بسنده می کرد و بس!

مطلب ایشان تحت عنوان "نوشته خبرساز علی جوانمردی خطاب به خاندان پهلوی" به نقل از صفحه توییتری (ایکس) در سایت گویا منتشر شده است. ایشان در توییتر خود از مبارزه مردم آزادیخواه بلوچستان می نویسند که حتما منظورشان مبارزه "ملی" یا بعبارتی "قومی" است و در این راستا از جیش العدل دفاع می کنند. متاسفانه اطلاعات آقای جوانمردی در مورد جیش العدل کاملا ناقص و ناچیز است.

در پست تلگرامی شش روز پیش جیش العدل (لینک ١) , قبل از خبر حمله راسک, جیش العدل مبارزه "قومی" را گمراهی می نامد که مستحق عذاب الهی می باشد. این دقیقا ادبیات ارتش پاکستان است که در مورد ناسیونالیست های آزادیخواه بلوچ در جمهوری اسلامی پاکستان به کار می رود که می گوید جان خود را فدای هیچ می کنند. مواضع و ادبیات جیش العدل که به اعتراف خودش یک سازمان مذهبی ـ جهادی است و نه قومی, بسیار شبیه مواضع و ادبیات حماس در مقایسه با ناسیونالیست های فلسطینی می باشد.

Jeisholadl.jpgبعد از حمله پنج ماه پیش جیش العدل به کلانتری ١٦ زاهدان, همه سازمانها و احزاب سیاسی بلوچ خارج از کشور آن را محکوم کردند و به نفع جمهوری اسلامی ارزیابی نمدند, زیرا مبارزه مدنی و مسالمت آمیز بلوچستان را که مورد تحسین جهانی قرار گرفته بود خدشه دار نمود. زیرا حاصل دو دهه مبارزه خشونت آمیز جندالله و جیش العدل سرکوب بیشتر و امنیتی تر شدن فضای بلوچستان بوده است. جیش العدل در تاریخ ده جولای امسال (١٩ تیر ١٤٠٢) در مطلبی تند و توهین آمیز (لینک ٢) , مبارزه سیاسی همه احزاب و سازمانهای بلوچ را محکوم و بی ثمر خواند و فعالان سیاسی بلوچ را آدم های فرتوت و احمق لقب داد ( پست ده جولای ).

حال آقای جوانمردی که خود را یک "ناسیونالیست ملی کورد" میداند, به چه دلیلی باید از یک سازمان مذهبی ـ جهادی ضد قومی یا ضد ناسیونالیسم دفاع کند, علت آن معلوم نیست؟ شاید هم مخالفت تند و مثل "آن علی دیگر (افشاری)" به صورت افراطی علیه حکومت پیشین باشد؛ و یا شاید هم علل دیگری دارد که بنده از آن بی خبر هستم ـ همانگونه که آقای جوانمردی از مسائل بلوچستان کاملا بی خبر و ناآگاه هستند.

عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

شنبه ٢۵ آذر ١٤٠٢

لینک ١ ـ https://t.me/mediaadl/294

لینک ٢ ـ https://t.me/mediaadl/233



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy