Tuesday, Jan 9, 2024

صفحه نخست » دادگاه تجدیدنظر دانمارک جرم جاسوسی ۳ ایرانی را تائید کرد

9-11.jpgدویچه وله - دادگاه تجدیدنظر دانمارک روز سه‌شنبه ۱۹ دی (۹ ژانویه) جرم سه عضو گروه جدایی‌طلب ایرانی "جنبش عربی آزادیبخش الاحواز" را تائید کرد. هر سه نفر به "ترویج تروریسم" و "جمع‌آوری اطلاعات برای سازمان امنیت عربستان" متهم شده‌اند.

متهمین فوریه ۲۰۲۰ در شهر رینگستد در ۶۰ کیلومتری کپنهاگ دستگیر و به اتهام "ترویج ترور" در ارتباط با حمله مرگبار به رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دستگیر شدند. این رژه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ در شهر اهواز برگزار شد که در پی وقوع یک حمله به آن، دست‌کم ۲۴ نفر کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند.

دانمارک بعد از این حادثه از دستگیری سه عضو گروه "جنبش عربی آزادیبخش الاحواز" به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی خبر داد. اسامی این سه مرد که بین ۳۹ تا ۵۰ سال دارند، بنابر قوانین دانمارک اعلام نشده است.

هنریک آگارد دادستان این پرونده گفته است این سه نفر به‌دلیل جرایم متعدد از جمله ارائه اطلاعات در مورد سازمان‌ها و افراد دانمارکی و خارجی به یک سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی با محکومیت‌ حداکثر ۱۲ سال حبس مواجه هستند. او افزود این موضوع فعالیت‌های قدرت‌های خارجی در داخل خاک دانمارک را هم تائید می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است حکم نهایی و قطعی برای این افراد را دادگاه عالی دانمارک "در سال جاری میلادی" اعلام خواهد کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

"دادگاه عالی شرق" در دانمارک به عنوان یک مرجع قضائی معتبر احکام صادره دادگاه منطقه روسکیلد در فوریه ۲۰۲۲ در رابطه با مجرم بودن این افراد را تأیید کرد. این سه ایرانی طبق حکم این دادگاه به تأمین مالی تروریسم از طریق دریافت ۱۵ میلیون کرون معادل دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و تلاش برای دریافت ۱۵ میلیون کرون دیگر از عربستان سعودی برای این گروه جدایی‌خواه متهم شده بودند.

دادگاه عالی شرق در بیانیه‌ای گفته است "به دلیل در نظر گرفتن رابطه دولت دانمارک با قدرت‌های خارجی و همچنین به دلیل ملاحظات امنیتی در ارتباط با افراد" رسیدگی‌ها به این پرونده پشت درهای بسته برگزار شده است.

حکومت ایران "جنبش عربی آزادیبخش الاحواز" را که با نام "حرکت النضال" نیز شناخته می‌شود، عامل حمله‌ای به رژه نیروهای مسلح در اهواز می‌داند. این گروه اما با رد این اتهام گفته بود که خشونت را محکوم می‌کند و در آن حمله دخالتی نداشته است.

حبیب فرج‌الله چعب (کعب) مشهور به حبیب اسیود رهبر (سابق) گروه "حرکة انضال" شهریور ۱۴۰۲ به اتهام "افساد فی‌الارض" و "سردستگی گروهک حرکت النضال" اعدام شد.

اسیود مهر ۱۳۹۹ به کمک یک باند بین‌المللی قاچاق و در جریان سفر به ترکیه ربوده و به ایران منتقل شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy