Tuesday, Mar 5, 2024

صفحه نخست » قهر نمایندگان بازنده‌ی «سیرک انتخابات» از صحن علنی مجلس‌شان!

majlis.jpgجلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز به دلیل به حد نصاب نرسیدن نمایندگان برگزار نشد. طی سه هفته گذشته نیز به دلیل حضور نمایندگان در رقابت‌های انتخاباتی در حوزه‌های انتخاباتی، جلسات علنی مجلس تعطیل بود!

کیهان لندن- به گزارش رسانه‌های داخلی، نشست علنی مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲ به دلیل عدم حضور نمایندگان در صحن به حد نصاب نرسید و برگزار نشد.

برخی گزارش‌ها عدم حضور نمایندگان را «قهر» آنها به دلیل رأی نیارودن در انتخابات مجلس و اعتراض به تقلب در انتخابات ارزیابی کرده‌اند.

خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارش داده که تعداد بالایی از نمایندگانی که برای دوره آینده رای نیاورده یا کارشان به دور دوم رسیده در جلسه علنی حاضر نشده‌اند.

این گزارش افزوده که «مجلس یازدهم آخرین ماه‌های خود را می‌گذراند و اخیراً انتخابات دوازدهمین دوره مجلس انجام شد که بنا بر آمار اعلام شده، لااقل نیمی از نمایندگان فعلی نتوانستند رأی مردم را برای حضور در دوره آتی به دست آورند.»

خبرگزاری «تسنیم» در گزارش دیگری نوشته که امروز ۱۰۹ تن از نمایندگان یعنی ۳۸ درصد در مجلس حضور نیافتند و برای همین مجلس به حد‌ نصاب نرسید.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

احمد حسین فلاحی نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی که در انتخابات یازدهم اسفندماه نامزد بوده اما رأی نیاورده به خبرگزاری «تسنیم» گفته « از سایر همکاران این انتظار می‌رفت که با حس مسئولیت‌پذیری بیشتری رفتار کنند و برای تشکیل مجلس به تهران بیایند. این تکلیف ما و حق مردم است که جلسات مجلس را تا روز آخر فعالیت آن تشکیل دهیم ولو اینکه موفق به حضور دوباره در مجلس نشده باشیم.»

شماری از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس نیز که روز جمعه یازدهم اسفندماه برگزار شد داوطلب شده بودند. برخی از آنها رد صلاحیت شدند و برخی دیگر پس از انتخابات از تقلب گسترده در حوزه انتخابی خود خبر دادند، یا پس از اعلام نتایج مشخص شد از رقبای انتخاباتی شکست خورده‌اند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم که سابقه چند دوره حضور در مجلس شورای اسلامی را دارد از جمله نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی است که از راه یافتن به مجلس دوازدهم باز مانده است.

ساعاتی پس از برگزاری انتخابات، «دفتر ارتباطات مردمی» این نماینده از «تخلفات گسترده در انتخابات ۱۱ اسفند در حوزه انتخابیه کرمان و راور» خبر داد و در بیانیه‌ای نوشت: «با توجه‌به لزوم صیانت از آرا مردم و برخورد قانونی با تخلفاتی همانند خرید و فروش رأی، اعطای هدایای گسترده به‌ منظور تأثیر در نتیجه انتخابات و انجام تبلیغات خارج از ضوابط قانونی و سایر موارد که بخش عمده آن توسط دستگاه‌های نظارتی مشخص گردیده، دکتر پورابراهیمی طی نامه‌ای به شورای محترم نگهبان بررسی فوری و کامل تخلفات مذکور را درخواست نموده و با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده است.»

تقلب در سیرک انتخابات جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته نیز در گزارش‌های رسمی و غیررسمی مطرح می‌شده است. سردار پاسدار احمد وحیدی وزیر کشور همزمان با برگزاری انتخابات یازدهم اسفند مدعی شد که «هیچ مشکلی نداریم، همه چیز خوب و انتخابات در جریان است امکان تقلب وجود ندارد.»

برخلاف ادعای وزیر کشور جمهوری اسلامی از آنجا که ستاد انتخابات اعلام کرده بود که شناسنامه رأی‌دهندگان مهر نمی‌خورد و با ارائه هر یک از مدارک پنجگانه شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، کارت پایان خدمت و گذرنامه امکان رأی‌ دادن وجود دارد، امکان تقلب گسترده در این انتخابات بیش از پیش فراهم شد؛ تقلبی که نیاز به ساز و کار پیچیده‌ای نداشت و هر شهروند می‌توانست در روز انتخابات با پنج مدرک شناسایی اقدام به رأی‌ دادن کند.

شیوه‌های پیشین تقلب در انتخابات جمهوری اسلامی از جمله پر کردن فله‌ای تعرفه‌ها در شعب اخذ رأی نیز امسال با توجه به آسان شدن قوانین رأی‌ دادن راحت‌تر قابل اجرا بود.

حمید رسایی از جمله نامزد‌های اصولگرایان در انتخابات این دوره مجلس در پایتخت که نام او از جمله ۱۴ نامزدی است که آرای آنها به حد نصاب رسیده، در روز انتخابات احتمال تقلب را مطرح کرد و در شبکه «ایکس» نوشت: «امیدوارم وزارت کشور و شورای نگهبان تاکیدات لازم را به عوامل اجرایی ونظارتی پای صندوق برای شمارش تک تک آرای مردم داشته باشند. متاسفانه در دوره قبل‌، گزارش‌هایی داشتیم که اگر چندنفر اول برگه رأی از یک لیست بودند، وقت شمارش به دلیل کمبود وقت، آن برگه به عنوان رأی به کل لیست شمرده می‌شد!»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy