Sunday, Apr 14, 2024

صفحه نخست » جمهوری اسلامی به این دو نوع جمعیت مخالف همیشه نیاز دارد

futer.jpgچه خواهد شد؟

مسعود قدک‌پور

نتانیاهو هر آنچه در غزه می‌توانست بکند کرد، غزه را برای لااقل بیست سال به عقب راند، ولی حالا بایستی دنبال راهی می‌گشت تا به گونه‌ای خود را از آن مخمصه به نحوی آبرومند نجات دهد و نیز افکار عمومی دنیا (که تاب صحنه‌های آزاردهنده‌ی بیشتری از غزه نداشت) را از غزه دور کند. چه بهتر از جنگی در جبهه‌ای دیگر؟

در حقیقت اینجا نتانیاهو است که جنگ با ایران را می‌طلبد! این که این جنگ را در چه سطحی می‌طلبد و زنجیره‌ی وقایع (که ممکن است از دست هر بازیکنی خارج شود) آن را به چه سمت و سویی خواهد برد را کسی البته نمی‌داند.

حکومت ایران اما باید به کشته شدن فرماندهان ارشدش در سوریه جوابی می‌داد، چون به شدت از طرف افکار عمومی طرفداران خود تحت فشار بود. ولی بایستی ابتدا دوباره در جامعه جو را به نحوی کنترل‌شده متشنج می‌کرد، و در عین حال اخبار انحرافی برای رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال درست می‌کرد. (رسانه‌هایی که به مقتضای رسانه بودن‌شان، پیچیاندن‌شان به سوی اخبار و تهیه خوراک در موضوعات مطلوب حکومت کار سختی نیست. حکومت ایران بیش از پندار شما یاد گرفته چگونه به این رسانه‌ها سرخط بدهد.) این بود که برخلاف انتطار همه، کاظم صدیقی نماز جمعه خواند و گشت ارشاد دوباره شروع به کار کرد. اینها فقط برای گل‌الود کردن محیطِ خبری و رسانه‌ای قبل از عملیات بود.

برعکس گمان بسیاری از افراد، حکومت ج.ا. الان دیگر حکومتی ایدئولوژیک نیست! ج‌.ا. الان حکومتی است سکولار، که با ابزار سکولار و مدرن همه حکومت‌ها فقط و فقط در پی ابقای خودش است (اگرچه با شلختگی و بی‌عقلی همیشگی خود). چرا همزمان با برنامه‌ریزی برای حمله به اسرائیل، حجاب نیز در دستور کار نظام قرار گرفت؟ چون ج.ا. به دو نوع جمعیت مخالف همیشه نیاز دارد: یکی معترضان به حجاب اجباری (که حداکثر زور و توان‌شان همان است که پارسال دیدیم)، و دوم جماعت بازنشسته‌ که دست‌شان از همه جا کوتاه است، و اعتراضات‌شان فقط اسباب وقت‌گذرانی عده‌ای در فضای مجازی می‌شود‌. ج.ا. نیاز دارد که کل اپوزیسیون علیه نظام را به این دو مقوله بکاهد. مطمئن باشید اگر فردای روزگار همه‌ی زنان ایران محجبه شوند، خود حکومت تعدادی زن بی‌حجاب به خیابان‌ها خواهد فرستاد تا این مساله را زنده نگاه دارند!

همزمانی نماز جمعه صدیقی، گشت حجاب، و حمله به اسرائیل را از این دریچه باید دید. ماکیاولیسم در ج.ا. حرف اول و آخر را می‌زند. حکومت ایران در هفته گذشته با آمریکا رایزنی فراوان داشت، و آخر کار با حذف عنصر غافلگیری و با علم به اینکه حمله‌اش آسیب چندانی نخواهد زد، عملیاتی اجرا کرد که بنابر همه شواهد آسیبی به اسرائیل نزد. الان بایدن و رهبران ج‌ا. و خیلی‌های دیگر در دنیا دارند دعا می‌کنند که کار به همین جا ختم شود. ولی کسی که تصمیم ختم یا ادامه‌ی آن را می‌گیرد نتانیاهو است. این که کل این داستان به کجا ختم شود را هم هیچکس نمی‌داند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy