Thursday, May 16, 2024

صفحه نخست » روزنامۀ فیگارو از قول یک دختر نوجوان ایرانی: «بالاخره خسته‌شان خواهیم کرد»

figaro.jpgروزنامۀ فیگارو: در ایران، جوان‌ترها کوتاه نمی‌آیند

رادیو بین المللی فرانسه - دلفین مینویی، خبرنگار فرانسوی-ایرانی روزنامۀ فیگارو، افزایش فشار رژیم جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب را گوشزد می‌کند اما در عین حال می‌نویسد که جنبش اعتراضی ایرانیان عمیق و پایدار است. به قول یک دختر نوجوان ایرانی: «بالاخره خسته‌شان خواهیم کرد.»

مطلب روزنامۀ فیگارو در بارۀ تکاپوی اخیر رژیم جمهوری اسلامی در جهت حفظ حجاب اجباری با شرح وضعیت دینا قالیباف شروع می‌شود که در هفته‌های اخیر در رسانه‌های فارسی زبان به تفصیل مطرح شد. خانم قالیباف که بعد از پانزده روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شد، بعد از شرح آزارهای مأموران گشت ارشاد می‌گوید: «من نه دزدم نه جنایتکار. من فقط یک زنم که می‌خواهد آزادانه در خیابان راه برود.»

در هفته‌های اخیر، انتشار بسیار گستردۀ ویدئوهایی از خشونت مأموران حکومتی علیه زنان بی‌حجاب، بار دیگر نشان داد که به گفتۀ نرگس محمدی «جمهوری اسلامی خیابان‌ها را به میدان جنگ علیه زنان و جوانان تبدیل کرده است.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

دلفین مینویی به نقل از یک خبرنگار ایرانی که با نام مستعار «سپیده» معرفی شده، می‌نویسد: رژیم از هر نوع وسیله‌ برای خفه کردن جامعه استفاده می‌کند: بازداشت، زندان، مجازات اعدام، جریمه و البته خشونتی که پلیس جمهوری اسلامی علناً در خیابان اعمال می‌کند.

درگیری منطقه‌ای، سرکوب داخلی

دلفین مینویی یادآوری می‌کند که از بامداد روز ۱۳ آوریل / ۲۵ فروردین، ناگهان صدها خودرو گشت ارشاد در خیابان‌ها دیده شد. تنها در تهران در عرض یک روز، ۵٠٠ زن مورد تعرض قرار گرفتند و بازداشت شدند که دینا قالیباف یکی از آنان بود. اما همان شب، توجه جهانی به خاطر واقعۀ دیگری به سوی ایران جلب شد: نزدیک به ۳٠٠ پهپاد و موشک جمهوری اسلامی اسرائیل را هدف گرفت. «سپیده» با ابراز تأسف می‌گوید: «تنش‌های منطقه‌ای که توسط خود جمهوری اسلامی تغذیه می‌شود وسیلۀ خوبی برای رژیم است. در حالی که همه نگاه‌ها متوجه جنگ غزه است، رژیم از این فرصت برای مبارزه با مردم خودش استفاده می‌کند.»

در این اختناق، ابزار اقتصادی نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. گزارش فیگارو به اخراج برخی زنان به دلیل «بدحجابی» یا بیکار شدن بازیگرانی اشاره می‌کند که به دلیل «پوشش نامناسب» از ایفای نقش در صحنۀ تئاتر محروم شده‌اند. حتی برخی رانندگان تاکسی به ناچار برای ادامۀ کار از مسافران می‌خواهند که «حجاب را رعایت کنند.»

اما چنانکه بعضی ویدئوها نشان می‌دهد، جوانترها همچنان مقاومت می‌کنند. دلفین مینویی تجربیات برخی دختران شانزده، هفده ساله را منعکس می‌کند که با سربلندی، برخورد با مأموران حجاب و مقاومت و زیر بار نرفتن خود را حکایت می‌کنند. یکی از آنان به خبرنگار فیگارو می‌گوید: «بالاخره فرسوده‌شان خواهیم کرد.»

شقایق نوروزی، بازیگر و فعال ایرانی که اینک خارج از کشور زندگی می‌کند می‌گوید: به‌رغم فشار و سرکوب رژیم، جنبش مردم عمیق و غیرقابل بازگشت است. زنان ایرانی شهامت خود را نشان داده‌اند و دیگر حاضر نیستند به عقب برگردند. وی به عنوان نمونۀ مقاومت از اپلیکشین «گرشاد» یاد می‌کند که برای اجتناب از رویارویی با مأموران حکومتی طراحی شده است. در سایت اینترنت «گرشاد» آمده است که این اپلیکشن «راه حلی است برای شهروندان ایران تا بدون روبرو شدن با گشت ارشاد در شهر تردد کنند.»

به گفتۀ شقایق نوروزی، نیروی جنبش مردم در همین چیزها دیده می‌شود: همبستگی میان قشرهای مختلف جامعه و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های جدید. او می‌گوید: «حالا ترس به طرف مقابل منتقل شده. به همین دلیل است که رژیم بیداد می‌کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy