Thursday, Jul 4, 2024

صفحه نخست » دولت کانادا حکم اخراج باقر اردشیرلاریجانی را صادر کرد

bl.jpgصدای آمریکا - دولت کانادا حکم اخراج باقر اردشیر لاریجانی، از برادران لاریجانی، از این کشور را صادر کرد.

طبق بیانیه دولت، باقر اردشیر لاریجانی، ۶۲ ساله که در شهریور ۱۳۹۶ به عنوان مقیم دائم به همراه زن و پسرش وارد کانادا شد، به اخراج از این کشور محکوم شده است.

بنا بر این بیانیه بخش تجدیدنظر اداره مهاجرت و پناهندگان دولت کانادا با درخواست تجدیدنظر باقر اردشیر لاریجانی مخالفت کرده است.

بر اساس حکم صادره در تاریخ ۵ بهمن سال ۱۴۰۲، جلسه دادرسی در تاریخ ٨ آذر ۱۴۰۲ انجام شده و با درخواست تجدیدنظر شاکی برای لغو حکم اخراج با استناد به دلایل «بشردوستانه و دلسوزانه» مراقبت از مادر مریض او در ایران مخالفت شده است.

باقر اردشیر لاریجانی در تابستان ۱۳۹۶ بر اساس رده‌بندی «مهارت شخصی» به عنوان پزشک، به همراه زن و پسرش به عنوان مقیم دائم وارد کانادا شده است. اکنون پسر ۳۰ ساله او شهروند کانادا است و درخواست همسر او برای دریافت شهروندی در دست بررسی است.

دختر لاریجانی نیز که در همان سال مقیم دائم کانادا شد، طی سال‌های گذشته در ایالات متحده آمریکا اقامت داشته است.

دولت کانادا روز سه‌شنبه ۱۲ تیر اعلام کرده بود که روند اخراج پنج ایرانی دیگر مظنون به همکاری با «رژیم» از کانادا آغاز شده است. هرچند مقامات اداره مهاجرت اسامی «اخراجی‌ها» را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده بودند.

تلویزیون گلوبال‌نیوز کانادا به نقل از آژانس خدمات مرزی این کشور اعلام کرده بود که این مظنونان، از مقامات بلندپایه «حکومت سرکوبگر ایران» بوده‌اند.

این رسانه‌ از هیئت مهاجرت و پناهندگان کانادا خواسته تا جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده اخراج این افراد را به صورت علنی برگزار کند.

بنا بر این گزارش کانادا که از خرداد امسال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است گفته بود این افراد تحت تحریم‌های تصویب شده در سال ۲۰۲۲ که ده‌ها هزار مقام ارشد ایرانی از جمله اعضای سپاه پاسداران را از حضور در کانادا منع می‌کند، با اخراج مواجه هستند.

این تحریم‌ها پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و« سرکوب وحشیانه» اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی تصویب و اعمال شد.

پیش از این سلمان سامانی قائم‌مقام وزیر کشور دولت روحانی و مجید ایرانمنش، مدیر کل پیشین پشتیبانی و فن‌آوری اطلاعات نهاد ریاست جمهوری اسلامی با حکم دادگاه از کانادا اخراج شده بود.

رسانه‌های کانادایی زمستان سال ۱۴۰۲ اعلام کردند با تصویب تحریمهای حقوق بشری بر ضد مقامات جمهوری اسلامی دستکم ۹ فرد مرتبط با حکومت ایران در فهرست بررسی و اخراج احتمالی از کانادا قرار گرفته‌اند.

گفتنی است دولت کانادا، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد که تصمیم گرفته سپاه پاسداران را «تحت مقررات کیفری» به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط دولت کانادا با واکنش مثبت فعالان سیاسی، مدنی، حقوق بشری و چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی همراه شد؛ بسیاری از اروپا و استرالیا خواسته‌اند تا اقدامی مشابه انجام دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy