Tuesday, Jul 23, 2024

صفحه نخست » بررسی نامه انصراف جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ۲۰۲۴، پانته‌آ مدیری

Pantea_Modiri_2.jpgنامه استعفای جوزف بایدن از نامزدی حزب دموکرات آمریکا، نمایانگر عدم درک او از اهمیت مهمترین مسئله ایست که در چهار سال آینده رئیس جمهور آمریکا، که هر کسی که انتخاب شود، باید برای آن راه حل داشته باشد.

جو بایدن روز یکشنبه ۲۱ جولای ۲۰۲۴، در نامه‌ای که به منظور انصراف خود از نامزدی حزب دموکرات آمریکا برای ریاست جمهوری در انتخابات ۲۰۲۴ منتشر کرد به دستاوردهایی که از نظر او مهم‌ترین مسائلی بودند که در دوران ریاست جمهوری او، خودشان را به او تحمیل کرده بودند پرداخته است. در حالی که راه حل‌هایی که آقای بایدن و کابینه او برای آمریکا پیدا کردند مسائل مهمی هستند ولی آنها مهمترین مسائلی که آمریکا امروز با آنها درگیر و رئیس جمهور آمریکا و حداقل نامزد ریاست جمهوری آمریکا باید به وسیله تشخیص صحیحی که از تقدم و تأخر آن مسائل دارد، به آنها بپردازد و به عنوان رئیس جمهور حل کند، نیستند. خود تشخیص این مسائل نشون دهنده این هست که چقدر یک فرد می‌تواند فرد مناسبی و یا نامزد نامناسبی برای ریاست جمهوری آمریکا باشد. ترجمه فارسی و اصل متن نامه انصراف جو بایدن را برای اطلاع شما در اینجا آورده‌ام:

"هموطنان من،
در طول سه سال و نیم گذشته، ما به عنوان یک ملت پیشرفت بزرگی داشته‌ایم. امروز آمریکا قوی ترین اقتصاد جهان را دارد. ما سرمایه گذاری‌های تاریخی در بازسازی کشورمان، در کاهش هزینه‌های داروهای تجویزی برای سالمندان، و در گسترش مراقبت‌های بهداشتی مقرون به صرفه به تعداد بی سابقه‌ای از آمریکایی‌ها انجام داده‌ایم. ما به یک میلیون جانباز که در معرض مواد سمی هستند مراقبت‌های ضروری را ارائه کرده‌ایم. اولین قانون ایمنی اسلحه در ۳۰ سال گذشته را تصویب کرده‌ایم. اولین زن آفریقایی آمریکایی را به دادگاه عالی منصوب کرده و مهمترین قانون آب و هوا در تاریخ جهان را تصویب کرده‌ایم. آمریکا هرگز موقعیتی بهتر از امروز برای رهبری نداشته است.
من می‌دانم که هیچ یک از این کارها بدون شما، مردم آمریکا انجام نمی‌شد. ما با هم بر یک بیماری همه گیر در یک قرن و بدترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ غلبه کردیم. ما از دموکراسی خود محافظت و آن را حفظ و ما اتحادهای خود را در سراسر جهان احیا و تقویت کرده‌ایم.

خدمت به عنوان رئیس جمهور شما بزرگترین افتخار زندگی من بوده است. و در حالی که قصد من این بوده است که دوباره انتخاب شوم، معتقدم که به نفع حزب و کشورم است که کناره گیری کنم و تنها بر انجام وظایف خود به عنوان رئیس جمهور برای باقیمانده دوره خود تمرکز کنم.

من در اواخر این هفته با جزییات بیشتری در مورد تصمیم خود با ملت صحبت خواهم کرد. در حال حاضر، اجازه دهید عمیق ترین قدردانی خود را از همه کسانی که برای انتخاب مجدد من تلاش کردند، ابراز کنم.

من می‌خواهم از معاون رئیس جمهور کاملا هریس به عنوان شریک فوق العاده در تمام این کار تشکر کنم و اجازه دهید قدردانی صمیمانه خود را از مردم آمریکا به خاطر ایمان و اعتمادی که به من دارید ابراز کنم.
من امروز هم معتقد به همان نظری هستم که همیشه بودم: ‌ اینکه آمریکا هیچ کاری نیست که نتواند انجام دهد وقتی که با هم انجامش می‌دهیم.
فقط باید به یاد داشته باشیم که ما ایالات متحده آمریکا هستیم. "

مهم‌ترین نکته این نامه این است که آقای بایدن به مسائلی اشاره می‌کند که از نظر او مهم‌ترین مسائلی است که در دوران ریاست جمهوری او توانسته برای آنها راه حل‌هایی را پیدا کند. حال، خود تشخیص این مسائل نشان دهنده این هست که چقدر یک فرد می‌تواند فرد مناسبی و یک حزب میتواند حزب مناسبی برای در قدرت بودن در شرایط کنونی دنیا در ایالات متحد آمریکا باشد.

kamila+biden.jpg

جو بایدن و کامالا هریس

اینکه جو بایدن در این نامه به هیچ وجه حرفی از مشکلاتی که می‌تواند زمین‌گیر کننده اقتصاد و سیاست آمریکا در ظرف ۴ سال آینده باشد اشاره‌ای نمی‌کند تجب آور است. آقای بایدن به قرض خارجی ۳۲ هزار میلیارد دلاری آمریکا هیچ اشاره‌ای نمی‌کند، به چالش‌هایی که روبروی آمریکا در تقابل با چین است، اشاره‌ای نمی‌کند. جو بایدن به مشکلات آمریکا با کشورهای اسلامی و به خصوص سر برآوردن اسلام سیاسی تحت قیمومت و رهبری جمهوری اسلامی هیچ اشاره‌ای نمی‌کند و به مشکلات متحدان آمریکا در خاورمیانه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی که اتحاد با آنها برای مدت بسیار طولانی برای آمریکا رفاه اقتصادی و امنیت ٫حداقل امنیت انرژی٫ امنیت جریان انرژی به آمریکا و متحدانش در اروپا را به ارمغان آورده، هم هیچ اشاره‌ای نکرده است.
آقای بایدن به چالشی که آمریکا در اروپا حداقل همراه با متحدین خودش در اتحادیه اروپا و در ناتو با اون‌ها دست به گریبان است و چه چاره‌ای برای اون‌ها تا به حال جستجو کرده و چه راه‌ حل هایی در چهار سال آینده که او می‌خواست رئیس جمهور شود، برای آنها در نظر داشت، هیچ اشاره‌ای نکرد.


سیاست‌های آقای بایدن در چهار سال گذشته دیکتاتورهایی مانند شی جینگ پینگ و ولادیمیر پوتین را چنان گستاخ کرده که شی جینگ پینگ به سیاست ساختن ارتش جهانی رو آورده و پوتین به سیاست حمله به اروپا و نادیده گرفتن منافع آمریکا در این جنگی که او در اوکراین به راه انداخته است. اینها همه ناشی از ضعفی که دیکتاتورهای بزرگ دنیا مثل پوتین، مثل شی جینگ پینگ و خامنه‌ای در عملکرد رئیس جمهور آمریکا می‌بینند، اتفاق افتاده است. چرا که هر بار که دیکتاتورهای دنیا می‌دانند که رهبری قدرتمند و مصمم در رابطه با حفظ منافع ملی آمریکا در کاخ سفید است اینچنین رفتار نمی‌کنند چرا که میدانند که او میتواند با استفاده از ابزارهای قوی که دولت آمریکا و رئیس جمهور آمریکا در صندوق ابزار خود دارد٫ که یکی از مهمترین اونها ارتش آمریکا هست بیرون بیاورد و علیه آنها استفاده کند. به طور مثال به دوران رؤسای جمهوری قوی آمریکا مانند رونالد ریگان نگاه کنیم که چگونه وحشت به دل رهبران اتحاد جماهیر شوروی انداخت که آنها قابلیت مقابله با پروژه جنگ ستاره‌ای و پروژه پژوهش‌های بسیار پیشرفته در سلاح‌هایی که در فضا قرار گرفته و سلاح‌هایی که حداقل میشود گفت که روسیه و اتحاد جماهیر شوروی قابلیت ساخت اونها را نداشتند، این تفکر را در ذهن رهبران مسکو تلقین کرد که قابلیت رقابت اقتصادی و نظامی با آمریکا را ندارند و همین امر خود یکی از بزرگترین مبانی شکست و در نهایت فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد.

حال ما یک بار دیگر پس از حدود ۳۳ سال بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به این نقطه رسیدیم که دوباره یک اجماع جهانی بین نیروهای شیطانی مانند جمهوری اسلامی، چین، روسیه و کره شمالی برقرار شده که تمام منابع خودشون را روی هم ریختند تا رهبری آمریکا و مدل اداره اجتماعی دنیای مدرن لیبرال دموکراسی را به چالش بکشند.

نامه استعفای بایدن از نامزدی نمایانگر عدم درک او از اهمیت این مسئله است که در چهار سال آینده ریاست جمهوری هر کسی که انتخاب شود، این مسئله، مسئله اصلی دوران ریاست جمهوری او خواهد بود. او نشان داد که کاملاً از درک بزرگترین چالش پیش روی آمریکا ناتوان است که این یکی از بزرگترین مسائلی است که هم در این اینکه حزب دموکرات چه کسی رو به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری خودش انتخاب کند و هم در این که ترامپ و ونس به چه شکلی بتوانند این عدم توانایی حزب دموکرات و نمایندگان حزب دموکرات و نامزدهای حزب دموکرات را در درک مسائل مهم و تقدم و تأخر سیاست‌های خارجی آمریکا و سیاست داخلی آمریکا به منصه ظهور بگذارند خودش را در چهارماه آینده نشان خواهد داد.
این‌ها در مبارزات انتخاباتی پیش رو بسیار عمده خواهند شد. ما به عنوان ایرانیانی که می‌دانیم که ایران در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ جای بسیار بسیار برجسته خواهد داشت این موضوع را از نزدیک رصد خواهیم کرد. جمهوری اسلامی کاری کرده که تمام منابع بسیار زیادی که ایران دارد را ا برای پیشبرد اهداف آخرالزمانی خود استفاده کرده است که همین باعث شده که ملت ایران راه خود را از جمهوری اسلامی جدا کرده‌اند.

ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طرف آن کسی را خواهند گرفت که از اهمیت به زمین زدن جمهوری اسلامی آگاه باشد و تمام امکاناتی که آمریکا میتواند برای کمک به مبارزات ملت ایران به میدان بیاورد و در اختیار ملت ایران بگذارد.
نامزدهای ریاست جمهوری، هر کسی که نامزد ریاست جمهوری از جانب حزب دموکرات باشد و هر کسی که نامزد معاونت او را در مقایسه با نامزدهای حزب جمهوریخواه قضاوت خواهند کرد.
آینده خوب برای آمریکا و آینده خوب برای ایران آنچنان به همدیگر گره خوردن که ما میتونیم آینده خوب برای ایران را آینده خوب برای آمریکا و بالعکس تلقی کنیم.

از این موضع برای ایرانیان٫ در آمریکا و حتی ایرانیانی که خارج از آمریکا در کشورهای اروپایی و خارج از اروپا زندگی می‌کنند، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به طبع آن سیاست خارجی آمریکا در رابطه با ایران بسیار اهمیت دارد. از این رو برای ایرانیان مهم است که آن کسی که در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ در کاخ سفید خواهد بود در عین حال که منافع ملی آمریکا را حمایت می‌کند مقطع مشترک منافع دوست و متحد استراتژیک آمریکا در خاورمیانه که یک ایران دموکراتیک است را نیز ببیند و بر اساس آن عمل کند. ما به امید اون روز لحظه شماری میکنیم.

پانته‌آ مدیری



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy