Tuesday, Jul 23, 2024

صفحه نخست » مزدواران و پروژه بگیران در لباس اپوزیسیون، کاوه اردلان

Mask.jpgمقاله‌ای از آقای تاری نیا در سال گذشته نگاشته بودند که دیدم بجاست در این زمان از این مقاله وام بگیرم و با ترکیبی از مشاهدات وتجربیات خودم مقاله‌ای دیگر بنویسم. ۱
جهاد تبیین که چندین بار از سوی خامنه‌ای اعلام و مورد تاکید قرارگرفته است و امروزه با توجه به گسترش امکانات فضای مجازی و تبعات مثبت و منفی آن، باید از ظرفیت‌های این فضا در جهت جهاد تبیین به منظور مقابله با توطئه دشمن بهره برد. جهاد تبیین در فضای مجازی یک جریان جهادی از شبهات. اخبار جعلی و تحریف در سطح جامعه است. اطلاعات سپاه در فضای مجازی از انواع ترفندها و فناوری‌ها برای مهندسی ذهن؛ گمراهی و تحریف واقعیت استفاده می‌کند و لذا آمادگی در عرصه جنگ نرم در فضای مجازی برای مقابله با آن حائز اهمیت است. ۲
به طور خلاصه درواقع مهم ترین راهکار گذر از چالش‌های فعلی در حکمرانی فضای مجازی توجه کامل به مطالبات خامنه‌ای در فضای مجازی است که در راس آن عمل به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. در این بیانیه خامنه‌ای بر دو مساله بسیار مهم یعنی شکستن محاصره تبلیغاتی و امیدآفرینی به عنوان نخستین و موثرین عرصه جهاد در فضای مجازی و فضای حقیقی تاکید کرده اند۳.
‎‎

هرچقدر که جمهوری اسلامی تلاش کند گذرگاه‌های اینترنت را کنترل کند بازهم مردم ازکوچه پس کوچه‌های مجازی خود را به صحنه رسانده و شبکه‌های ارتباطی‌شان را به سرعت ترمیم می‌کنند. «مدل جنگ‌های اینترنتی حکومت هم مانند بازی‌های آنلاین یک مدل ثابت پیداکرده و پیدا کردن راه حل‌های جایگزین برای نسل ما که در سانسور و محدویت بزرگ شده‌ایم سخت نیست.» تله‌های روانی مرتب داره از طرف ارتش سایبری به روزرسانی می‌شود و در نتیجه ما هم مرتب باید به روز بشویم که گول نخوریم.
مزدور یا سرباز اجیرشده به نیروی نظامی یا شبه‌نظامی گفته می‌شود که بدون انگیزه‌های ملی یا ایدئولوژیک و فقط در برابر دریافت دستمزد به صورت پیمانکار جنگی یا جاسوسی برای اجرای عملیات خاص عمل می‌کند. در گذشته، وقتی با عبارت «مزدور صادراتی» روبرو می‌شدیم، شاید این گمان به ذهن می‌رسید که مخالفین راستین جمهوری اسلامی در مظان اتهام‌های بی‌پایه و اساس قرار می‌گیرند. اما امروزه آشکار شده که رژیم مشغول طراحی اپوزیسیون‌های موازی و جعلی است تا سرنگونی خود را به تأخیر بیاندازد. اما این مزدورهای صادراتی چگونه کار می‌کنند؟
مزدور خودفروخته‌ای، با گذشته و سابقه مشخص، با ظاهر فریبنده برای این کار اجیر می‌شود و با چند انتقاد محتاطانه وارد جمع‌های اپوزیسیون و مخالفین می‌شود و سعی می‌کند با کمک رسانه‌های رژیم و ترفندهای عوام‌فریبانه، به عنوان یک چهره مستقل و مخالف رژیم مطرح شود. این مزدوران مأموریت خاصی دارند و نباید انتظار داشت که از ابتدا علناً از جمهوری اسلامی حمایت کنند. شرایط اقتضا می‌کند که گذشته خودشان را کنار بگذارند و در قالب یک هویت جدید، به عنوان اپوزیسیون معرفی شوند. انها حتی به شخص خامنه‌ای و خمینی هم فحش می‌دهند چون پروژه انها مهمتر است وآن ایجاد انشقاق و سرگرمی مخالفین است.

روش‌های مزدوران اپوزیسیون‌نما

تزریق ایدئولوژی‌های پوسیده و خانمانسوز جمهوری اسلامی: مانند آمریکا ستیزی، اسرائیل ستیزی، بهایی ستیزی، پادشاهی ستیزی و... این ایدئولوژیها با پوشش «وطن پرستی» و «حمایت از مردم ایران» به مخاطبین خورانده میشوند. مثلاً عده‌ای به ظاهر مخالف، به صورت مستمر و هماهنگ علیه دولتهای آمریکا و اسرائیل تبلیغ میکنند و مخالفین را به دریافت پول متهم میکنند.
لجن پراکنی و اتهام زنی و پرونده سازی علیه فعالین اپوزسیون: مزدوران اپوزیسیون‌نما وقتی مورد توجه قرار می‌گیرند، خودشان را اپوزیسیون واقعی معرفی می‌کنند و به مخالفین جمهوری اسلامی و فعالین اپوزیسیون برچسب «جعلی» می‌زنند و علیه شخصیت‌های شناخته‌شده و مؤثر اپوزیسیون دروغ‌پراکنی و پرونده‌سازی می‌کنند. اتهامات این مزدوران معمولاً حول تجزیه‌طلبی، جنگ‌طلبی و دریافت پول از دولت‌های خارجی خلاصه میشود.
تزریق شک و ترس و ناامیدی به توده‌های مردم: رژیم از ایجاد تیمهای اپوزیسیون‌های موازی به دنبال ایجاد شک و تردید در مردم برای مبارزه با جمهوری اسلامی است تا مردم را نسبت به مخالفین رژیم بدبین و نسبت به ادامه راه ناامید کند. مزدوران در این راستا ممکن است به تبلیغات روانی و احساسی دست بزنند و مردم را از اعتراضات منصرف کنند.

دسته‌های مزدوران:

۱. مهاجرین کار، ازدواج یا سرمایه‌گذاری: این دسته تا حدی خطرناک و مرگبار هستند چون از لحاظ مالی گروه‌های دیگر را پشتیبانی می‌کنند و خود را بی‌طرف و بی‌تفاوت نشان می‌دهند.
۲. دانشجویان: برای کسب علم و پایداری نظام و ایجاد تفرقه و تأسیس گروه‌ها و انجمن‌های پوششی اجیر شده‌اند و بعد از اتمام تحصیل به کشور برمی‌گردند و در وزارتخانه‌ها مشغول به کار می‌شوند.
۳. پناهندگان سیاسی دروغین: این دسته با ارائه کیس‌های پناهندگی سیاسی دروغین و داشتن اقامت دائم به صورت فردی و علنی به اپوزیسیون و مخالفین می‌تازند و با رنگ عوض کردن خود را به عنوان مخالف جا می‌زنند و به تخریب مخالفین و اپوزیسیون‌های واقعی می‌پردازند. به افرادی جواب منفی برای اقامت دارند و کسانی که مشکلات روحی و مالی دارند بهترین طعمه برای اطلاعات سپاه هستند.
۴. افرادی که درآمد پایینی دارند و کسانی که در ایران سرمایه یا تعلق خاطری و خانواده دارند.
‎تله روانی و دستکاری کردن باورهای مردم از ویژگی‌های بارز نظام‌های ایدیولوژیک و تمامیت‌خواه است. اما این روش در فضای مجازی و به ویژه در ایام اخیر به چه شکل خودش را نشان می‌دهد؟ مرور سندهایی که توسط گروه هکری بلک‌ریوارد که بخش‌هایی از آن با هشتگ فارس ـ گیت منتشر شد، روش‌های جدید این نوع تله‌های روانی توسط نیروهای سایبری جمهوری اسلامی را تا حد زیادی افشا می‌کند ونشان می‌دهد که گردان‌های ارتش سایبری به صورت فرقه‌ای عمل کرده و با هم رقابت شدید دارند. آنها با اشاره به مذاکرات جلسه محرمانه جانشین فرمانده بسیج در مورد ایجاد اختلاف بین رسانه‌های خارج از کشور می‌گوید پروژه هایی که روی یک جریان مشخص سیاسی و یا رسواسازی‌های آنلاین متمرکز است از همان الگوهای امنیتی اطلاعاتی موازی پیروی می‌کند. اکنون مهمترین سلاح گردان‌های سایبری فشار روانی بر روی قشر خاکستری جامعه و جلوگیری از گسترش دامنه مردمی اعتراضات است. ۴
‎حالا فشارهای روانی بیشتری را بر روی کاربران احساس می‌کند و اطمینان دارد «برنامه جدید نیروهای سایبری ایجاد تزلزل در دل معترضان است». او بیشتر از همه نگران پست‌هایی است که دختران را از تجاوز می‌ترساند. پیام هایی که ظاهرا لحن مثبت دارند و به عنوان مثال می‌گویند اگر از تجاوز نمی‌ترسیدم من هم به معترضان می‌پیوستم. اصرار بر دیده شدن باخبرهای شبه زرد و هویت فیک دو عنصر دیگری هستند که تبیین را مخدوش می‌کنند. ۵
این روزها ارتش سایبری تمرکز بیشتری روی روایت‌سازی‌های انرژی‌بر دارد: «یکی از تئوری‌های بخش مجازی جهاد تبیین راه آینه که به طور مستقیم رژیم جمهوری اسلامی را تبلیغ کنند ولی چون فضای سوشیال مدیا ضد جمهوری اسلامی است، شانس خیلی کمتری دارند. بنابراین به طور غیر مستقیم خودرا در قامت اپوزسیون و برانداز و مخالف نشان می‌دهند و به تکثیر و تعمیق روایت‌هایی می‌پردازند که انحرافی هستند و باعث می‌شود قدرت حرکت کمتر شود.» ۳. و حداقل تلاش ما شناسایی این افراد و دورکردن حتی المقدر این افراد از سامانه پادشاهی است.
‎‎
نمونه کار: پروژه مشترک اطلاعات عملیات در کلاب هاوس و سایر پلات فورمها

کلاب هاوس مکانی برای گفتمان سازی است و رژیم در اقدام هماهنگی نسبت به مدیریت و ایجاد الگوی رفتاری دروغین انقلابی بر خلاف گذشته نموده است. همانگونه که در بالا ذکر شد ایجاد روحیه آینه در واقع افراد فکر میکنند اقدامی دارند انجام میدهند ولی درعمل همانند عروسک‌های خیمه شب بازی نخ‌های کنترل دردستان سایبری‌های اتاق فکر تهران است.

بگذارید موضوع را واکاوی کنیم، از زمانی که کلاب هاوس تاسیس شد، جمهوری شیطانی به اهمیت این اپ پی برد، چون مردم همزمان با همه گیری ویروس کرونا نیاز به سرگرمی داشتند و محتوای موجود با عنوان‌های اتاق‌ها جذاب بودند. من از نخستین ایرانیانی بودم که عضو شدم و می‌دیدم که بوی توطئه در کار است و بیشتر اتاق‌ها توسط مهره‌های حکومتی، اصلاح طلبان اداره می‌شدند که کاملا مشهود بود. دو نفر که صاحب اتاقی بودند نظر مرا جلب کرد. ابتدا به ساکن شنوده احساس می‌کرد صاحبان اتاق افرادی پادشاهی خواه وانقلابی هستند و در راستای انقلاب مهسا حرکت میکنند اما این پوششی بود برای انحراف مسیر انقلاب و گفتمان گذر از رژیم. در واقع این دو شخص داشتند سناریوهای اطلاعاتی حکومت را اجرا میکردند.
آنها اتاق‌های می‌گذاشتند با عنوان "چگونه نفوذی‌های جمهوری اسلامی را شناسایی کنیم " و جالب ترین پروژه انها معرفی مزدوران سوخته جمهوری اسلامی در فضای مجازی بود و دراین اتاق همچنین کسانی که قبلا جزو فرقه رجوی بودند ابتدا همکاری و سپس مورد حمله قراردادند. در بین این اتاق‌ها به انقلابیون و کسانی که فعالیت بر علیه جمهوری اسلامی کردند نیز پرداختند انگار وظیفه اصلی انها اجرای طرح ۹۰/۱۰ بود یعنی ۹۰ درصد در ظاهر به نفع جریان عمل کردند ولی در عمل مهرهای سوخته را به ظاهر افشا می‌کنند و ۱۰ درصد فعالین انقلاب# زن- زندگی-آزادی بود.

اقدامات دیگر این افراد:

۱- تشکیک و رسوا سازی دروغین میهن پرستان
۲- سرگرم سازی نیروها، پراکنده سازی و سوزاندن انرژی معترضان
۳- ایجاد ارعاب وقلدری و نشان دادن چهره‌ای خشن و فحاش از پادشاهی خواهان (فحاشی جنسی به افراد و خانواده اشخاص و حتی کودکان.
۴- ایجاد تردید و وحشت در بخش خاکستری جامعه گذاشته‌اند.
۵- پیدا کردن عکس‌های خصوصی و خانوادگی همه افراد که قرار هست مورد حمله قرار بگیرند
۶- دریافت دهها هزاردلار از افراد فعال اپوزیسون به نوع‌های مختلف ودروغین
هدف این نوشتار این نیست که به هرکس که عقیده‌ای مخالف دارد، برچسب مزدور بزنیم. تجربه نشان داده است که اداره اطلاعات سپاه هزینه حمله به اپوزیسون را از خود مخالفان به اسم کمک به انقلابیون می‌گیرد. اما باید هوشیار بود و در برخورد با افرادی که خودشان را مبارز مستقل جا می‌زنند و سعی در سوءاستفاده از نام و خون معترضین دارند، نهایت دقت را به عمل آورد و این مزدوران را بایکوت و از آنان فاصله گرفت.

کاوه اردلان

منابع و ماخذ:
۱. مزدوران صادراتی یا اپوزیسیون صادراتی چه مشخصاتی می‌توانند داشته باشند؟ https://kayhan.london/1402/06/30/331309/
۲. نامی، محمدحسن و شامی، ابوالفضل (۱۳۹۹)، فصل بعد چهارم جهاد تبیین. تهران: زیتون سبز.
۳. www.internetworldsatas.com. Emarketing.htm (2010); Internet Growth Statistics.
۴. محبوبه عباسقلی‌زاده در گفتگو با فعالان و متخصصان، نگاهی انداخته به روش‌های نیروهای سایبری جمهوری اسلامی که به ویژه در ایام اعتراضات حضور ویژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارند.
۵.. باکاک رابرت (۱۳۹۶). فضای مجازی انتشارات شیرازه
. https://backlinko.com/clubhouse-users



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy