Friday, Aug 2, 2024

صفحه نخست » اسرائیل هیوم: خامنه ای و سپاه می‌دانند که تا پایان جنگ نیروهای نیابتی‌اشان را از دست خواهند داد

2.jpgبه اعتقاد نویسنده، ترور هنیه در تهران اکنون جمهوری اسلامی را با نیروهای نیابتی‌ و وابستگانش در یک سطح قرار می‌دهد

ایندیپندنت فارسی - در پی حمله ۷ اکتبر حماس که نشان‌دهنده تضعیف قدرت بازدارندگی اسرائیل بود، این کشور به‌رغم فشارهای سیاسی و چالش‌های پیچیده اقتصادی و اجتماعی، درگیر جنگی طولانی در غزه و سایر جبهه‌ها بوده‌ است تا قدرت بازدارندگی‌اش را احیا کند.

مئیر بن شبات در مقاله‌ای در نشریه اسرائیل هیوم می‌نویسد به این اقدام‌ها باید عملیات آزادسازی گروگان‌ها، حمله هوایی به بندر الحدیده و ترور مقام‌های ارشد حزب‌الله و حماس در بیروت و تهران را افزود. البته اسرائیل هنوز مسئولیت ترور اسماعیل هنیه در تهران را برعهده نگرفته است.

نویسنده مقاله در ادامه می‌افزاید درگیری عمیق جمهوری اسلامی و حمایتش از گروه‌های نیابتی خطر رویارویی مستقیم و گسترش درگیری به جنگی منطقه‌ای را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، مقابله با نیروهای نیابتی بدون ورود جمهوری اسلامی به حلقه درگیری دقیقا مدلی است که تهران مدنظر دارد. چنین رویکردی همچنین بر اعتمادبه‌نفس جمهوری اسلامی در افزایش ظرفیت‌های هسته‌ای نظامی‌اش اثرگذار است.

در پی ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، اکنون تنش‌های امنیتی به اوج رسیده است. مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در مورد پاسخ‌های احتمالی به این اقدام در حال رایزنی با نمایندگان حزب‌الله، گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق، و حوثی‌های یمن‌اند. هر کدام از این گروه‌ها مسائل حل‌نشده‌ای با اسرائیل دارند، و پاسخی هماهنگ قابل پیش‌بینی است. اما مشخص نیست که این پاسخ به یک شیوه و در یک مرحله داده خواهد شد یا خیر.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به عقیده نویسنده مقاله، حذف هنیه در روز تحلیف رئیس‌جمهوری جدید و در مهمان‌سرای سپاه پاسداران در تهران، وقتی نیروهای امنیتی در بالاترین سطح آماده‌باش قرار داشتند، ضربه شدیدی به غرور جمهوری اسلامی و حامل این پیام بود که هیچ‌کس در داخل مرزهای ایران در امنیت نخواهد بود.

علاوه بر این، ترور هنیه کمتر از یک روز پس از کشته شدن فواد شکر در بیروت، اندکی پس از حمله هوایی به بندر حدیده و ترور محمد الضیف در غزه رخ داد. از این منظر، به اعتقاد نویسنده، حذف هنیه جمهوری اسلامی را در رده نیروهای نیابتی و تحت حمایتش قرار می‌دهد.

شبات در ادامه می‌افزاید از منظر گسترده‌تر منطقه‌ای، تهران بیش از پیش متوجه شده است که تا پایان این جنگ، شبکه نیروهای نیابتی‌اش دست‌کم یکی از بازوهایش را از دست خواهد داد. حماس در غزه قادر نخواهد بود طبق انتظار رژیم تهران عمل کند و اسرائیل آزادانه‌تر با سایر بازوهای این شبکه مقابله خواهد کرد و ائتلافی منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی تشکیل خواهد داد.

رهبر جمهوری اسلامی تهدید کرده است که اسرائیل به‌دلیل ترور هنیه به‌شدت مجازات خواهد شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که او فرمان داده است اسرائیل باید هدف حمله مستقیم قرار گیرد. به عقیده نویسنده مقاله، با توجه به تمایل حزب‌الله، حوثی‌ها و حماس به انتقام‌گیری از اسرائیل، احتمالا آن‌ها تلاش خواهند کرد تا ایران را به تلافی شدید تشویق کنند، حتی اگر به‌معنای پذیرش خطراتی بیش از پیش باشد.

شبات با اشاره به ضرورت آمادگی دفاعی اسرائیل در مرز شرقی این کشور، می‌نویسد اسرائیل باید برای احتمال حملات حماس یا عناصر هدایت‌شده از سوی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی آماده باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy