Sunday, Aug 4, 2024

صفحه نخست » سفر غیرمنتظره وزیر خارجه اردن به تهران

4-3.jpgپی تهدید جمهوری اسلامی به حمله تلافی‌جویانه در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه این گمانه‌زنی درباره علت سفر از پیش تعیین نشده ایمن الصفدی به تهران وجود دارد که او «حامل پیامی مهم و یا در پی میانجی‌گری» به ایران سفر می‌کند.

در سفری کم‌سابقه، ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن امروز وارد تهران شد. این سفر در ادامه تماس‌های دیپلماتیک آمریکا و دیگر کشورها از جمله فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و مصر برای جلوگیری از تشدید بیشتر در منطقه صورت می‌گیرد

پیش از اعلام خبر این سفر، علی باقری کنی سرپرست وزارت خارجه ایران در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود که دیشب با وزرای امور خارجه اردن و مصر برای «دومین» بار در «۴۸ ساعت گذشته» تلفنی گفتگو کرده است.

نگرانی از گسترش جنگ در منطقه پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران افزایش یافت که حکومت ایران تهدید به اقدام تلافی‌جویانه کرده است.

اردن که روابط نزدیکی با آمریکا دارد، نقش گسترده‌ای در رایزنی کشورهای غربی در منطقه به عهده گرفته است هرچند که روابط تهران و امان در ماه‌های گذشته پر تنش بوده است.

زمانی که ایران به تلافی هدف قرار گرفتن کنسولگری‌اش در دمشق، به اسرائیل موشکی و پهپادی حمله کرد، اردن شماری از موشک‌ها را در حریم هوایی‌اش رهگیری و منهدم کرد.

با وجود تلاش‌های گسترده دیپلماتیک، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاران که آیا جمهوری اسلامی از اقدام انتقام‌جویانه خودداری می‌کند یا نه گفت: «نمی‌دانم، امیدوارم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy