Sunday, Aug 4, 2024

صفحه نخست » سقوط کم‌سابقه بورس در ژاپن

japan.jpg«نیکی» (Nikkei ) شاخص سهام بورس توکیو ژاپن امروز (دوشنبه) با چشم‌انداز نامطلوب اقتصادی در آمریکا، به طور بی‌سابقه‌ای افزون بر سه هزار و ۶۰۰ هزار واحد سقوط کرد و این امر بر فعالیت‌های بورس منطقه آسیا نیز تاثیر گذاشت

در زمان تهیه این گزارش:

- ریزش ۱۲ درصدی بورس در ژاپن

- سقوط ۸ درصدی بورس در کره و ۲.۵ درصدی بورس هنگ کنگ

- قیمت بیت‌کوین نیز بیش از ۱۴ درصد کاهش یافت

نگرانی در مورد رکود احتمالی اقتصاد در آمریکا، موجب ریزش بازار های بورس جهانی و قیمت بیت کوین و اتر شده است.

به دنبال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن، ین تقویت شد و سهام ژاپن سقوط شدیدی را تجربه کرد. دو عامل باعث تقویت ین شده است. نخستین عامل افزایش غیرمنتظره نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن در روز چهارشنبه و دلیل دوم انتظار کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو است.

همچنین نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد ایالات‌متحده باعث افت سهام در وال‌استریت در ۳۱ژوئیه شد. اطلاعات ضعیف اقتصادی آمریکا باعث شده بازار‌ها به سرمایه‌های ایمن‌تری روی بیاورند.

بازارهای مالی اروپا و آسیا امروز شاهد افت شدید شاخص‌ها بودند که دلیل عمده آن نگرانی درباره بروز رکورد اقتصادی در آمریکا است

شاخص عمده بازار سهام توکیو-نیکی- امروز یکی از بدترین روزها را در تاریخ فعالیت خود ثبت کرد و حدود ۱۳ درصد افت کرد.

آمار اشتغال در ایالات متحده که هفته پیش منتشر شد بدتر از حد انتظار بود.

البته افت بازار مالی ژاپن هفته گذشته آغاز شد؛ زمانی که نرخ بهره در این کشور بالا رفت. تقویت ین در برابر دلار باعث شد سهام‌های این بازار برای سرمایه‌گذاران خارجی گرانتر از قبل باشد.

بازارهای سهام اروپا هم امروز شاهد افت بودند؛ شاخص فوتسی-۱۰۰ در بازار لندن در آغاز معاملات امروز بیش از ۲ درصد و شاخص اروپایی «یورونکست-۱۰۰» حدود ۳‌/۵ درصد تنزل یافت.

داده‌های متوالی ضعیف اقتصادی در آمریکا به نگرانی‌ها درباره بروز رکود اقتصادی در این کشور و در نتیجه متاثر شدن سایر کشورها دامن زده است.


تازه‌ترین داده‌های رسمی اشتغال در آمریکا که هفته پیش منتشر شد، نشان داد که در ماه ژوئیه حدود ۱۱۴ هزار شغل در این کشور ایجاد شد که بسیار کمتر از حد انتظار بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy