Monday, Aug 12, 2024

صفحه نخست » درخواست اولاف شولتس از پزشکیان پس از هشدار سه کشور اروپایی

eupez.jpgبی بی سی - با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا می‌گوید خطر واقعی تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله تحت حمایت ایران وجود دارد و به شهروندان کانادایی توصیه کرده که لبنان را ترک کنند چون در صورت بدتر شدن وضعیت، اوتاوا ممکن است نتواند همه شهروندان کانادایی را از لبنان خارج کند.

پیشتر اولاف شولتس صدراعظم آلمان از «مسعود پزشکیان خواست هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از افزایش تنش انجام دهد.» در بیانیه‌ای که سخنگوی او منتشر کرد «از خطر شعله‌ور شدن منطقه خاورمیانه اظهار نگرانی شدید» شده و نوشته شده است که «چرخه خشونت در منطقه باید قطع شود.»

ساعاتی پیش از بیانیه آقای شولتس، رهبران سه کشور اروپایی در بیانیه‌‌ای خواستار از سرگیری فوری مذاکرات آتش‌بس در غزه و پایان جنگ و آزادی گروگان‌ها و امدادرسانی به فلسطینی‌ها شدند و ابراز نگرانی کرده‌اند که «حمله ایران و متحدانش فرصت توافق بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به خطر بیاندازد.»

رهبران بریتانیا و فرانسه و آلمانی در بیانیه مشترک خود نوشته‌اند جنگ باید اکنون پایان یابد و حماس هم همه گروگان‌هایی را که دارد آزاد کند و کمک‌رسانی به غزه آغاز شود.

حماس در واکنش به پیشنهاد دوباره آمریکا و مصر و قطر برای ازسرگیری مذاکرات، خواستار «اجرایی شدن» مفاد پیشنهادهای قبلی شد که بر مبنای طرح جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تهیه شده بود و با آن موافقت کرده بود.

نگرانی از گسترش جنگ در خاورمیانه همچنان رو به افزایش است.

به نوشته روزنامه مستقل جمهوریت چاپ بیروت، حزب‌الله لبنان در حال ترک و تخلیه سرفرماندهی‌های خود در جنوب لبنان و آمادگی برای «بدترین سناریو» است که اسرائیل در پاسخ به حمله احتمالی جنگی تمام عیار را آغاز کند.

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و متحد حزب‌الله درباره اقدام تلافی‌جویانه ایران یا حزب‌الله گفت «انتقام غذایی است که بهتر است سرد تعارف شود» اما پاسخ «گریزناپذیر» است. اشاره او به ترور فواد شکر از فرماندهان ارشد حزب‌الله در بیروت و اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران بود.

در عراق گروه‌های شبه‌نظامی که خود را «محور مقاومت» می‌خوانند گفته‌اند اگر آمریکا از فضای هوایی عراق برای حمله به ایران استفاده کند پاسخ آنها «نامحدود» خواهد بود.

در همین حال، فشار بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه رو به افزایش است. اسرائیل دعوت قطر و مصر و آمریکا را برای ازسرگیری مذاکرات در روز پنجشنبه پذیرفته است.

حماس در بیانیه‌ای از میانجی‌گران خواست تا «هرگونه طرح آتش‌بس را، بر مبنای توافق دوم ژوئیه ۲۰۲۴ و طبق طرح جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارائه کنند.»

تاکنون پاسخ حماس در خصوص طرح آقای بایدن علنی منتشر نشده، اما گفته می‌شود این گروه خواستار آتش‌بس کامل به جای توقف شش هفته‌ای آتش‌بس بود.

در آن زمان، مذاکرات یک هفته پس از پاسخ حماس متوقف شد زیرا اسرائیل را متهم کرد که شروط جدیدی گذاشته است.

هفته گذشته قطر، مصر و آمریکا از اسرائیل و حماس خواسته بودند به مذاکره آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بازگردد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy