Saturday, Aug 24, 2024

صفحه نخست » آبروریزی ملی! "وی اِی آر" لیگ برتر فوتبال ایران تقلبی است

کوپال ناظمی به‌دلیل ثبت نشدن دقیق صحنه پنالتی‌ها نتوانست آن‌ها را بازبینی کند و این اتفاق به سود استقلال تمام شد

ایندیپندنت فارسی - با اینکه رییس فدراسیون فوتبال ایران پیش از آغاز لیگ بیست‌وچهارم وعده داده بود هیچ مسابقه‌ای بدون حضور کمک‌داور ویدیویی برگزار نخواهد شد، اما این وعده عملی نشد، و در هر هفته از لیگ تنها سه ورزشگاه به وی‌ای‌آر مجهزند.

valarge.jpg
با این حال، اکنون مشخص شده است که وی‌ای‌آر استفاده‌شده در این بازی‌ها تنها صحنه‌های پخش‌شده از دوربین‌های تلویزیونی را بازنشر می‌کند و هیچ دوربین اضافه‌ای ندارد. دوربین‌هایی که برخلاف تاکید فیفا از مدل فوق‌آهسته (سوپراسلوموشن) نیستند، قابلیت پخش تصاویر آهسته با کیفیت بالا را ندارند و هیچ نوع «دوربین خط» برای تشخیص آفساید ندارند.

همچنین در شرایطی که امروزه تکنولوژی وی‌ای‌آر در ورزشگاه‌های اروپایی یا لیگ‌های قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در هر بازی به ۲۴ تا ۳۶ دوربین متصل‌اند و برای هر صحنه بحث‌برانگیز تصاویری از چند نمای مختلف پخش می‌شوند تا داوران دقیق‌تر تصمیم بگیرند، اما وی‌ای‌آر لیگ ایران برای مسابقه روز گذشته تیم‌های استقلال و ملوان در قزوین یا دیدار روز پنج‌شنبه پرسپولیس و تراکتور در تبریز، تنها به چهار دوربین صداوسیما متصل بود و همین باعث شد تا داوران در چندین صحنه مهم به سراغ وی‌ای‌آر نروند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

برای مثال، پس از پایان مسابقه روز گذشته استقلال و ملوان بندرانزلی که کوپال ناظمی، داور این دیدار، دو پنالتی بحث‌برانگیز را به سود شاگردان جواد نکونام گرفت تا با تساوی ۲-۲ به پایان برسد، شمار زیادی از کارشناسان داوری اعلام کردند که داور در هردو صحنه به‌اشتباه به ضرر انزلی‌چی‌ها سوت زده است.

موعود بنیادی‌فر، داور حاضر در اتاق وی‌ای‌آر، در این دو صحنه به کوپال نظامی اعلام کرد که دوربین‌های تلویزیونی از ثبت دقیق صحنه‌ها جا مانده‌اند و تنها یک نمای جامانده و نادقیق از صحنه‌های پنالتی وجود دارد، به همین دلیل کوپال نظامی اصلا به کنار زمین نرفت تا تصاویر را بازبینی کند و بر اشتباه اولیه‌اش در اعلام دو پنالتی تاکید کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy