Thursday, Sep 5, 2024

صفحه نخست » تاریخچه انتخابات در ایالات متحده آمریکا- ۱۰؛ ایالت ویرجینیا، کیوان شکوری

Keyvan_Shakouri.jpgایالت ویرجینیا به مرکزیت شهر تاریخی ریچموند در جنوب شرقی ایالات متحده که میزبان سازمان سیا، پنتاگون و چند پایگاه مهم نظامی آمریکا می‌باشد، اولین و قدیمی‌ترین مستعمره بریتانیا در آمریکای شمالی است و بعلت اینکه زادگاه بیشترین تعداد رؤسای جمهور آمریکا بوده به «مادر رئیس جمهورها» مشهور می‌باشد. ویرجینیا یکی از مستعمرات سیزده‌گانه بود که در جریان انقلاب آمریکا بر علیه استعمار بریتانیا قیام و اعلام استقلال کردند. درست است که جنگ انقلاب آمریکا سال ۱۷۸۳ به پایان رسید ولی در سال ۱۷۸۱ پس از تسلیم ارتش بریتانیا در یورک تاون ویرجینیا ضربه بزرگی به ارتش بریتانیا وارد شد که مقدمه‌ای برای پایان جنگ و پیروزی نهایی آنقلابیون شد. نهایتا این ایالت در تاریخ ۲۵ ژوئن ۱۷۸۸ بعنوان دهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. در جریان جنگ داخلی ویرجینیا جزو ایالت‌های شورشی بود که خواستار تجزیه و استقلال شده بودند، اما نواحی شمالی این ایالت خواستار ماندن در اتحادیه یا همان کشور ایالات متحده بودند و به همین علت از ویرجینیا جدا شده و دو سال بعد بعنوان ایالت ویرجینیای غربی شناخته شد. بخش قدیمی شهر ویلیامزبورگ که اولین پایتخت ایالت ویرجینیا نیز بوده با مغازه‌ها و خیابان‌های قدیمی که پیاده روی در آن یادآور قدم زدن‌های پدران بنیانگذار آمریکا و بحث و گفتگوهای انقلابی می‌باشد و هر گردشگری را به دوران پر التهاب انقلاب آمریکا می‌برد در این ایالت قرار دارد. همچنین این ایالت میزبان ناحیه تاریخی چرچ هیل (Church Hill Historic District) یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایالات متحده می باشد که پاتریک هنری (Patrick Henry) سخنران مشهور انقلاب آمریکا سخنرانی مشهور خود یا مرگ یا آزادی

(Give me liberty, or give me death) را در اینجا قرائت کرد.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۸.۷۱۵.۶۹۸ تن می‌باشد که بافت جمعیتی آن از ۵۹.۱ درصد سفید‌پوست، ۲۰ درصد سیاه‌پوست، ۷.۴ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۱۱.۲ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۰.۶ سرخ‌پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۳.۵ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

دانشگاه ویرجینیا یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا و جهان که توسط توماس جفرسون، سومین رئیس‌جمهور این کشور در سال ۱۸۱۹ میلادی، بنیان نهاده شد، دانشکده ویلیام اند مری که بعد از هاروارد قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی در کل ایالات متحده می‌باشد، دانشگاه واشنگتن اند لی یکی از قدیمی‌ترین موسسات آموزش عالی در ایالات متحده، دانشگاه ایالتی و انستیتوی پلی تکنیک ویرجینیا از معتبرترین دانشگاه‌های مهندسی آمریکا، مجموعه شتاب دهنده ملی توماس جفرسون معروف به جفرسون لبز که حاوی بزرگترین لیزر الکترون آزاد در جهان می‌باشد، همگی از جمله مراکز علمی و آموزشی این ایالت می‌باشند.

از سال ۱۷۸۹ که اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزار شد ویرجینیا به غیر ازانتخابات سال های ۱۸۶۴ و ۱۸۶۸ که بعلت جنگ‌های داخلی در انتخابات شرکت نکرد، در مابقی ۵۷ دوره شرکت کرده است که ۳۱ دوره حزب دموکرات، ۱۵ دوره جمهوری‌خواه، هشت دوره جمهوری خواه دموکراتیک، دو دوره حزب فدرالیست و یک دوره حزب اتحاد قانون اساسی (Constitutional Union) برنده آرای الکترال این ایالت شدند.

برای بررسی این انتخابات را به سه بخش تقسیم می‌کنیم. بخش اول از سال ۱۷۸۹ الی ۱۸۶۰ که آخرین دوره انتخابات برگزار شده قبل از جنگ داخلی می‌باشد که ۱۹ دوره این انتخابات برگزار وحزب دموکرات هشت دوره، جمهوری‌خواه دموکراتیک هشت دوره، فدرالیست دو دوره و حزب اتحاد قانون اساسی یک دوره برنده آرای الکترال انتخابات شدند.

بخش دوم یعنی بعد از جنگ داخلی از سال ۱۸۷۲ الی ۱۹۴۸ می‌باشد که ۲۰ دوره این انتخابات برگزار و حزب دموکرات ۱۸ دوره و جمهوری‌خواه دو دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند.

بخش سوم از سال ۱۹۵۲ الی ۲۰۲۴ می‌باشد که ۱۸ دوره این انتخابات برگزار که ۱۳ دوره حزب جمهوری‌خواه و پنج دوره دموکرات برنده آرای الکترال شدند. نکته قابل توجه این می‌باشد که دموکرات‌ها برنده چهار دوره اخیر این انتخابات بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد دموکرات‌های ویرجینیا علاوه بر اینکه در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در این ایالت با ۳۱ دوره در مقابل جمهوری خواهان با ۱۵ دوره برتر هستند، برنده هر چهار دور اخیر این انتخابات نیز بودند که نشان از گرایش مردم ویرجینیا در انتخابات ریاست‌جمهوری به دموکرات‌ها در سال‌های اخیر می‌باشد.

در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ در حوزه انتخابیه ویرجینیا جو بایدن با ۵۴.۱ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۴۴ درصد آرا شد و ۱۳ رای الکترال این ایالت را بدست آورد.

از سال ۱۷۸۹ تاکنون که ۲۰۲۱ میلادی می‌باشد، ۵۴ تن به سناتوری ایالت ویرجینیا در مجلس سنا آمریکا رسیدند که ۲۳ تن عضو حزب دموکرات، شش تن جمهوری‌خواه و مابقی از أحزاب دیگر بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات دست برتر را دارند و علاوه بر آن از سال ۲۰۰۹ به بعد هیچ سناتور جمهوری‌خواهی در این ایالت رای نیاورده و مارک رابرت وارنر و تیموتی مایکل کین دو سناتور حال حاضر این ایالت هر دو از حزب دموکرات می‌باشند.

هری فلودبیرد با ۳۲ سال سابقه در مجلس سنا ۱۹۳۳-۱۹۶۵ از حزب دموکرات و جان ویلیام وارنر سوم با ۳۰ سال سابقه ۱۹۷۹-۲۰۰۹ از حزب جمهوری‌خواه با سابقه‌ترین سناتورهای تاریخ ایالت ویرجینیا بودند.

جیمز مونرو (James Monroe) و جان تیلر (John Tyler) روسای سابق جمهور آمریکا سابقه سناتوری این ایالت را در پرونده کاری خود داشتند.

از سال ۱۷۸۹ تاکنون که ۲۰۲۱ میلادی می‌باشد ۴۲۵ تن از ایالت ویرجینیا بعنوان نماینده این ایالت برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده‌اند که ۱۸۰ تن عضو حزب دموکرات، ۶۳ تن جمهوری‌خواه و مابقی از احزاب دیگر بودند که امروزه وجود خارجی ندارند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد، دموکرات های ویرجینیا در طول تاریخ انتخابات نمایندگان دست برتر را دارند و از مجموع ۱۱ نماینده حال حاضر این ایالت شش تن دموکرات و پنج تن جمهوری‌خواه می‌باشند که نشان دهنده رقابت نزدیک این دو حزب می باشد.

جیمز مدیسون و جان تایلر روسای جمهور سابق آمریکا سابقه نمایندگی این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا را داشتند.

از سال ۱۷۷۶ که ویرجینیا اعلام استقلال کرد تا به امروز ۷۰ تن در این ایالت به مقام فرمانداری رسیدند و فرماندار حال حاضر این ایالت هفتاد و چهارمین فرماندار این ایالت می‌باشد و دلیل این اختلاف این می‌باشد که چهار تن از این فرمانداران دو دوره غیر متوالی به این مقام دست یافتند و در نتیجه دو بار بصورت مجزا در تاریخ ثبت شده‌اند مانند: پاتریک هنری

از ۱۷۷۶-۱۷۷۹ میلادی بعنوان اولین فرماندار و مجددا از ۱۷۸۴-۱۷۸۶ بعنوان ششمین فرماندار خدمت کرد و چون دو دوره غیر متوالی بود بعنوان اولین و ششمین فرماندار در تاریخ ثبت شده است. ضمنا ۱۱ فرماندار موقت یا سرپرست فرمانداری بودند که چون انتخابی نبودند خارج از بحث ما می‌باشد.

از مجموع ۷۰ تن که به مقام فرمانداری رسیدند ۳۷ تن عضو حزب دموکرات، هشت تن جمهوری خواه و مابقی از احزاب دیگر بودند. این آمار نشان از برتری دموکرات‌های ویرجینیا در طول تاریخ این انتخابات دارد بطوریکه از سال ۱۸۷۴ الی ۱۹۷۰ نزیک به یک قرن هیچ فرمانداری از حزب جمهوری‌خواه به این مقام نرسید، از طرفی از سال ۲۰۲۲ نیز گلن یانکین از حزب جمهوری خواه فرماندار این ایالت شد.

توماس جفرسون، جیمز مونرو، جان تایلر روسای سابق جمهور ایالات متحده از جمله اشخاصی می‌باشند که نامشان در میان فرمانداران این ایالت دیده می‌شود.

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات‌های ویرجینیا در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری با ۳۱ دوره در مقابل جمهوری خواهان با ۱۵ دوره برتر و برنده آرای الکترال هر چهار دوره اخیر این انتخابات بودند و دموکرات‌ها در طول تاریخ مجلس سنا و نمایندگان با ۲۳ سناتور و ۱۸۰ نماینده در مقابل جمهوری خواهان با شش سناتور و ۶۳ نماینده برتر و هر دو سناتور حال حاضر این ایالت دموکرات و از ۱۱ نماینده حال حاضر شش تن دموکرات و پنج تن جمهوری‌خواه و مجددا حزب دموکرات در طول تاریخ انتخابات فرمانداری با ۳۷ تن در مقابل حزب جمهوری‌‌خواه با هشت تن برتر اما فرماندار حال حاضر این ایالت جمهوری خواه می‌باشد، می‌توان نتیجه گرفت که ویرجینیا در طول تاریخ گرایش بیشتری به دموکرات‌ها داشته و هم اکنون نیز یک ایالت با گرایش بیشتر به دموکرات‌ها می‌باشد.

کیوان شکوری

منبع: US Election History



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy