Tuesday, Sep 3, 2024

صفحه نخست » تاج‌زاده عزیز کار درست تحریم صریح انتخابات بود نه نامه به خامنه‌ای، حامد آئینه‌وند

Hamed_Aiynehvand_3.jpg• مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی و زارت کشور خاتمی و از چهره‌های اصلی اصلاح طلبان در نامه سر گشاده‌ای به علی خامنه ‌ای از زندان اوین به تشکیل پرونده جدید برای خودش اعتراض کرده است. ایشان در آخرین بازداشت شامگاه ۱۷ تیر ۱۴۰۱ با اتهامات شابلونی تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت و نشر اکاذیب در مجموع به ۸ سال زندان محکوم شدند که با در نظر گرفتن اشد مجازات، ۵ سال حبس اجرایی است و از تاریخ بارداشت تا کنون بدون مرخصی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستد. در میان اصلاح طلبان به شدت وابسته به سفره انقلاب و فاسد از معدود شخصیت‌های سالم، پر تلاش و میهن دوست است که به رغم تلاش‌هایش نتوانست تاثیری بر گفتمان «انتخابات محور» اصلاح طلبان بگذارد. صراحت لهجه‌اش در نقد ساختاراستبدادی جمهوری اسلامی و نظریه ولایت مطلقه فقیه به عنوان فردی که سمت‌های اجرایی مهمی داشته مثال زدنی است اما، نقطه ضعف بزرگش همراهی با اصلاح طلبان فاسد در بزنگاه‌های انتخابات وعدم ایستادگی در برابر راهبردهای اشتباه اتخاذ شده احزاب اصلاح طلب به رغم آنکه می‌دانست اشتباه و کم دستاورد هستند بود. به عبارت دیگر تاج زاده اگرچه در برجسته کردن مشی متفاوت خود از قاطبه اصلاح طلبان موفق بود اما نتوانست جوانان مشتاق به خود و نا امید از اکثریت اصلاح طلبان فاسد که کم هم نبودند را ذیل چتر حزبی مستقل سازماندهی کند. به نظر می‌رسد بازداشت با این ذهنیت صورت گرفت که مناظرات طوفانی ایشان در کلاب هاوس زمنیه سازی برای رهبری یک جنبش گذار در پیوند با رهبران محصور جنبش سبز به ویژه میر حسین موسوی است. نشانه‌های تائید کننده این ذهنیت نیز اقدام وی برای ثبت نام ریاست جمهوری با علم به رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود.

• به رغم آنکه تاج‌زاده درک دقیقی نسبت به ماهیت قدرت در جمهوری اسلامی داشت و از پیامدهای کوتاه آمدن اصلاح طلبان در برابر رهبری نظام و سپاه پاسداران آگاه بود اما با مشی فرصت طلبانه اصلاح طلبان به ویژه محمد خاتمی در عمل همراهی کرد و با اینکه شخصا به بنده گفته بود اعتماد اصلاح طلبان به حسن روحانی اشتباه و موفقیت وی به شدت محل تردید است با این وجود هم در نهایت از روحانی حمایت کرد هم جوان هایی مانند مرا درآن مقطع به حمایت تشویق کرد اما، با شعله ور شدن تظاهرات دی ماه ۹۶ معترضان با «طرح سوریه‌ای شدن ایران» خواستار انفعال و توقف اعتراضات شد. با آنکه به خوبی می‌دانست متهم اصلی کشتار مردم سوریه بعد از بشار اسد جنایتکار جمهوری اسلامی است به کوبیدن بر نعل وارونه اصرار کرد. تاج زاده اگرچه منتقد نظارت استصوابی و ساختار انتخاباتی موجود بود و به مصلوب الاختیار بودن رئیس جمهور در ساختار فعلی باور داشت بود اما در تباینی آشکار با فهم خود هیچ گاه به بی فایدگی شرکت در انتخابات پس از کودتای انتخاباتی ۸۸ به رغم آنکه بدان باور داشت اعتراف نکرد واین مهمترین ضعف نظام فکری تاج زاده است که به رغم فراست نظری بالا در تحلیل سیاسی، عمل سیاسی خود را در مسیر حرکت جمعی اصلاح طلبانی که صرفا قائم به پست و مقام است تعریف کرد.

• شخصا انتظار و علاقه داشتم تاج‌زاده با آن شجاعت مثال زدنی از زندان بر راهبرد غلط جبهه اصلاحات در حمایت از مسعود پزشکیان بشورد و با حمایت حداکثری از تحریم انتخابات وایستادگی در برابر اصلاح طلبان منفعت طلب فاسد از یک سو و آقای خامنه‌ای و سپاه از سوی دیگر بارقه‌های امید در دل دوست داران خود و مردمان نگران ایران را زنده نگه دارد اما شکل سیاست ورزی غیر صادقانه و رفاقتی ایشان در مواجهه با انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری بار دیگر نشان داد ایشان مصلحت دوستان و دلخوری آنان را بار دیگر بر فهم سیاسی خود رجحان داده است. بعید است تاج‌زاده نداند علی خامنه‌ای ذره‌ای اعتقاد به حق الناس و جهان آخرت ندارد و همه تقریرات جاری بر زبانش جز ریا کاری برای ادامه حکومت استبدادی نیست اما بر من پوشیده است چرا از چنین ادبیاتی در جامعه‌ای که به شدت دین گریز شده و سیاست را کاملا مدرن می‌فهمد و به دنبال حکومتی سکولار با جنبش زن زندگی آزادی است با یک رهبر مستبد از محاکمه در آخرت حرف می‌زند، آن هم زمانی که تشت رسوایی بی اعتقادی روحانیت حکومتی و به ویژه خامنه‌ای به این مقولات از بام‌ها افتاده است؟ به عنوان مشتی از خروار آیا ماجرای کاظم صدیقی به اندازه کافی برای تاج‌زاده حرف نداشت؟

حامد آئینه‌وند
*
*



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy