Monday, Sep 9, 2024

صفحه نخست » اکبر گنجی: عباس عبدی، مجرمی که به توصیه خوبش عمل شد؟!

abdi.jpgاکبر گنجی - ویژه خبرنامه گویا

سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی: «بهزاد بهزادی» مدیرمسئول روزنامه اعتماد و «عباس عبدی» به اتهام نشر مطالب خلاف واقع و قانون اساسی مجرم شناخته شدند.

عبدی ۲۶ فروردین امسال در روزنامه اعتماد نوشته بود: «برخلاف تصور رایج معتقدم که حمله اسرائیل در اصل واکنشی بوده است و نیازی به پاسخ و واکنش ایران ندارد. اسرائیل در جریان جنگ غزه بزرگ‌ترین لطمه نظامی و حیثیتی و سیاسی را از سال ۱۹۴۸ تاکنون متحمل شده و هنوز نیز از زیر بار این ضربه خارج نشده است. درست یا نادرست، آنان حداقل بخشی از این وضع را محصول سیاست‏‌های ایران می‌‏دانند و اقدامات خود را واکنشی به این وضعیت معرفی می‌کنند. پس معتقدم که نیازی به پاسخ نظامی ایران نیست.»

نزاع ایران و رژیم نژادپرست و متجاوز و تروریستی و نسل کش و جنایتکار جنگی اسرائیل طولانی مدت است. در این نزاع و درگیری، تعیین دقیق و صد در صدی اینکه کدام اقدام «کنش» و کدام اقدام «واکنش» بوده، برای جامعه شناسان، دانشمندان علم سیاست، مورخان و تحلیلگران سخت و دشوار است.

️احتمالاً برای فرماندهان و استراتژیست های سپاه پاسداران و اسرائیلی ها هم بسیار دشوار است که به طور دقیق توضیح دهند کدام اقدام کنش و کدام اقدام واکنشی بوده است. یک احتمال ضعیف این است که داستان مرغ و تخم مرغ تکرار شود.

️ بدین ترتیب عباس عبدی در بخش توصیفی-تبیینی نزاع و درگیری ایران با رژیم جنایتکار جنگی اسرائیل مرتکب جرمی نشده است.

پرسش: آیا توصیف و تبیین رخدادهای تاریخی و درگیری های همزمان منطقه ای و جهانی جرم است؟ مگر تحلیلگر خداست که توصیف و تبیین اش یقینی و صدق محض باشد. در معرفت شناسی یک نظریه معرفت را باور صادق موجه می داند. اما در مورد سه مولفه اصلی معرفت (شرط باور، شرط صدق، شرط توجیه) اختلاف نظر بسیاری وجود دارد و به همین دلیل نظریه های رقیب وجود دارد(این نظریه ها درباره گزاره ها هستند). بدین ترتیب روشن می شود که عالمان علوم اجتماعی در چه وضعیت دشواری قرار دارند. تا هزار سال دیگر هم انقلاب ۱۳۵۷ از نو معنا و تبیین خواهد شد و هیچیک از این تبیین ها جرم نبوده و نخواهند بود.

️اما بخش توصیه ای-تکلیفی مقاله و تحلیل عباس عبدی. در ماه های گذشته وطن دوستان به شدت نگران فریب خوردن ایران از طرح دولت فاشیستی نتانیاهو بودند که ایران را به جنگ بکشاند که پیامد قطعی آن آغاز جنگ آمریکا با ایران خواهد بود. در این مدت همه هشدار دادند و می دهند که رهبران جمهوری اسلامی نباید فریب جنگ طلب های اسرائیلی را بخورند و به دام نتانیاهو بیفتند. حتی رهبران اپوزیسیون اسرائیل بارها گفته اند که نتانیاهو برای نجات خودش به دنبال به راه انداختن جنگ با ایران است.

️در ایران تنها گروهی که خواستار جنگ با اسرائیل است، سعید جلیلی و جلیلیست ها هستند. جلیلی در ماه های پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ نامه ای به آیت الله خامنه ای نوشت که اکنون بهترین زمان جنگ با اسرائیل است و خامنه ای به درستی پیشنهاد او را رد کرد. جلیلی هر چه از دوران احمدی نژاد تاکنون کرده به سود منافع اسرائیل و به زیان منافع ایران بوده است. اینک بسیاری از تحلیلگران و مطلعان داخل کشور هم در نوشته هایشان به گونه های مختلف او را جاسوس موساد به شمار می آورند.

️اسرائیل با تجاوز مسلم به خاک ایران زمین اسماعیل هنیه را در تهران ترور کرد. در این داستان با اینکه بسیار به «غرور ملی» ایرانیان صدمه وارد شد که حکومت غیر دموکراتیک شان حتی توان دفاع از «مرزهای ملی» در برابر رژیم تروریستی اسرائیل را ندارد، اما جمهوری اسلامی تاکنون به درستی به اسرائیل حمله نکرده است.

پرسش: آیا در این مدت رهبران جمهوری اسلامی به توصیه عباس عبدی و همه دلسوزان ایران زمین عمل نکرده اند؟ اگر کرده اند چرا عبدی را محکوم کرده و او را مجرم و مستحق زندان به شمار می آورند؟

️منتقدان و آزادی را پاس بدارید که هیچ چیز به اندازه آزادی بیان و منتقد برای یک رژیم سیاسی مفید نیست. میلیون ها امنیتی و اطلاعاتی و شکنجه گر قادر نبوده و نیستند که اطلاع درست از واقعیت های جامعه به حکومت ارائه کنند. بهترین مصداق این مدعا، رژیم های توتالیتر( شوروی استالینیستی، آلمان هیتلری، ایتالیای موسولینی، اسپانیای فرانکو) و رژیم های دیکتاتوری پلیسی چون حکومت محمد رضا شاه پهلوی هستند که کاملاً دریچه های آزادی بیان و منتقدان را بسته بودند. از سرنوشت این رژیم ها عبرت بگیرید که در جامعه ای زندگی می کنیم که نیمی از مردم رای ندادند، نیم دیگر نیمی که رای دادند، از ترس و وحشت سعید جلیلی رای دادند و مجلس اش چند درصدی است. در این جامعه نفرت و کینه بسیار انباشته شده و اگر منفجر شود، ایرانی باقی نخواهد گذاشت. به جای بستن دهان منتقدان، همه زندانیان سیاسی و عقیدتی را در اسرع وقت آزاد کنید و به سوی «آشتی ملی» گام بردارید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy